نمایش پست تنها
  #5  
قدیمی 08-27-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Arrow انتقال 2 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه/ اجرای 27 طرح در دریاچه

رئیس سازمان محیط زیست گفت: به دستور رئیس جمهور طی 5 تا 10 سال دو میلیارد متر مکعب آب که یک میلیارد آن از صرفه جویی در حوزه آبخیز منطقه و یک میلیارد از طریق انتقال آب از منابع آبی دیگر و بارور کردن ابرها تامین می شود به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

محمد جواد محمدی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از توفیقات دولت را ایجاد دغدغه های مردمی در رابطه با موضوع محیط زیست و ارتقا خواست آنها دانست و افزود: اگر مردم و سازمانهای غیر دولتی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه حساس نباشند و بی تفاوت بمانند، ما باید نگران باشیم ضمن اینکه خوشحالیم موضوع دریاچه ارومیه به عنوان یک ذخیره گاه زیست کره که متعلق به مردم جهان است به دغدغه عمومی تبدیل شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه دارای اولویت خاصی برای دولت است اضافه کرد: ارومیه بعد از بحرالمیت دومین تالاب آب شور و ششمین تالاب بزرگ جهان به لحاظ وسعت است. این دریاچه پارک ملی است و بالاترین رده حفاظتی درباره آن اعمال شده و نظام از سالهای قبل توجهی ویژه به این منطقه کرده است. در بند الف ماده 67 برنامه چهارم در خصوص مدیریت زیست بومی تصمیم گرفته شده که دریاچه ارومیه مصداق آن است.

وی تاکید کرد: سازمان در قالب طرح حفاظت از تالابهای ایران با همکاری دستگاههای مرتبط و استانداریها و همکاری جوامع محلی توانسته برای اولین بار یک سند محیط زیستی زیست بومی را در کشور تدوین کند و به تصویب هیئت وزیران برساند که اجرای آن به عنوان یک برنامه فرابخشی در دستور کل دولت قرار گرفته است.


محمدی زاده اظهار داشت: به دلیل شرایط بحرانی این حوزه آبخیز یک کارگروه ویژه تشکیل شد که معاون اول رئیس جمهور در راس این کارگروه و دو معاون رئیس جمهور و وزرای نیرو، جهاد، مسکن و شهرسازی و کشور و سه استاندار استانهای همجوار عضو آن هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: 27 طرح اجرایی برای تمامی دستگاهها تدوین شده که وظیفه همه را مشخص می کند تا بالای دو میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود و این اتفاق پنج تا 10 ساله طول خواهد کشید چرا که چیزی حدود 50 سال به این اکویستم فشار وارد شده است.
وی اضافه کرد: این فشار 50 ساله باید طی پنج تا 10 سال جبران شود و به همین دلیل بر اساس مطالعات انجام شده 1/3 میلیارد متر مکعب حداقل نیاز آبی دریاچه است که ما تعهدات مکتوب را از سازمان آب منطقه ای وزارت نیرو جهاد کشاورزی و... گرفته ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در آخرین جلسه ای که با حضور رئیس جمهور 10 روز پیش تشکیل شد طرح انتقال آب از منابع آبی دیگر در دستور کار قرار گرفت.

محمدی زاده اضافه کرد: وزارت نیرو مکلف شده حداقل 700 میلیون متر مکعب از حوزه های آبخیز دیگر مانند مناطقی در کردستان، شمال کشور، حوزه ارس و حتی از دریای خزر تامین کند که این انتقال بین سه تا هفت سال طول می کشد.


محمدی زاده افزود: در کنار این انتقال طبق دستور رئیس جمهور قرار شده از محل اصلاح روشهای آبیاری صرفه جویی در مصرف آب صورت بگیرد و یک میلیارد متر مکعب با اصلاح روشها آبیاری به حوزه آبریز ارومیه وارد شود که طی پنجسال این اتفاق می افتد.
معاون رئیس جمهور گفت: 30 سال قبل مساحت اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه 320 هزار هکتار بود ولی امروز 680 هزار هکتار اراضی زیر کشت در حاشیه این دریاچه است، این یعنی افزایش بیش از دو برابر سطح زیر کشت، یعنی نیاز آبی در بالا دست از طریق انتقال آب به وسیله پمپ افزایش یافته است.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به کاشت درختان سیب در بالا دست دریاچه ارومیه گفت: ما نمی خواهیم و نمی توانیم مردمی که اطراف دریاچه کشت می کنند را منع کنیم چرا که در 30 سال قبل تولید میوه در این حوزه آبریز دو میلیون تن بود ولی الان به هشت میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: بررسیها نشان می دهد دو میلیارد متر مکعب آب می توان از محل مصارف فعلی صرفه جویی کرد. همچنین بنا به دستور رئیس جمهور قرار است یک میلیارد متر مکعب برای توسعه کشاورزی و یک میلیارد نیز برای حوزه آبریز دریاچه ارومیه صرف شود.

__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید