نمایش پست تنها
  #30  
قدیمی 09-24-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Arrow تدوین اطلس خزندگان بومی ایران

مدیرعامل موسسه خزنده شناسی پارس از تدوین اطلس خزندگان کشور خبر داد و گفت: این اطلس در زمینه هایی چون رفتار خزندگان، پراکنش و درجه حفاظتی آنها در دست تدوین است که تا پایان سال به چاپ می رسد.

امید مظفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اطلسهای حیات وحش ایران از سوی سازمان محیط زیست در حال تدوین است افزود: در این راستا تدوین اطلس خزندگان ایران به این موسسه واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه اطلس خزندگان ایران در دست تدوین است یادآور شد: این اطلس در موضوعات مختلف چون آداب و رفتار شناسی خزندگان، درجه حفاظتی آنها و پراکنش و میزان جمعیت خزندگان بومی کشور در دست تدوین است.

مدیرعامل موسسه خزنده شناسی پارس ابراز امیدواری کرد که این اطلس تا پایان سال جاری به چاپ برسد.
وی خزندگان را جانوران مهره دار معرفی کرد که خونسرد هستند و اظهار داشت: بدن این جانوران از پولک پوشیده شده است و با "شش" تنفس می کنند.

وی سوسمارها، کروکودیل ها، لاک پشت ها و مارها را از جمله راسته های خزندگان دانست و گفت: در حال حاضر 120 گونه مارمولک و سوسمار و حدود 10 گونه لاک پشت در ایران وجود دارد. علاوه بر اینها گونه هایی از مارهای سمی و نیمه سمی بومی ایران نیز وجود دارد که 75 درصد گونه ها از نوع غیر سمی و 15 درصد گونه ها از نوع سمی و نیمه سمی است.

مظفری ادامه داد: علاوه بر اینها گونه ای از خزندگان به نام "کرم سوسمار" وجود دارد که کمتر کسی نسبت به آن شناخت دارد. این جانور نه به شبیه سوسمارها هستند و نه به مارها شباهت دارند. این خزنده دست و پا ندارد. گونه ای از این جانوران در جنوب غرب ایران به سمت مرز ایران و عراق یافت شده است.

مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس با انتقاد از تخریب زیستگاه های این جانوران خاطرنشان کرد: تبدیل زیستگاه های خزندگان به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی از مهمترین عوامل انقراض خزندگان در کشور است.





منبع: خبرگزاري مهر
2/7/89
__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید