نمایش پست تنها
  #43  
قدیمی 01-19-2011
MAHDI_TONDAR آواتار ها
MAHDI_TONDAR MAHDI_TONDAR آنلاین نیست.
کاربر عادی
 
تاریخ عضویت: Jan 2011
محل سکونت: قائم شهر
نوشته ها: 96
سپاسها: : 24

54 سپاس در 30 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض ايجاد سرعت‌گير يا تشديد مجازات متخلفان؟

ایجاد سرعت گیر قانونی هست یا نه ؟
ایسنا: با گذشت نزديك به سه‌هفته از حادثه تصادف رانندگي 11 دي‌ماه در بلوار چمران شيراز، هنوز هم بلوار چمران و حادثه‌سازي‌هاي‌ آن خبرساز است، بلواري كه جلسه‌هايي از شورا و كميسيون عمران شورا و سازمان حمل‌ونقل شهرداري و... به آن اختصاص دارد.

آخرين خبر، كاهش سقف سرعت در اين بلوار شرياني از 80 به 60 كيلومتر در ساعت و البته بلندتر و عريض‌تر شدن موانع و اضافه‌شدن موانعي جديد در جاي‌جاي اين خيابان طويل بود كه، رئيس پليس راهور استان فارس براي دفاع از اجرايي شدن آن دست به دامن كتاب قانون شد.

"ضيايي" با اشاره به ماده واحده قانون راهنمايي و رانندگي، كه حداكثر سرعت در خيابان‌هاي شرياني درجه دو را 60 كيلومتر بر ساعت تعيين كرده است، گفت: ما با استناد به قانون عمل كرده و از آن دفاع مي‌كنيم.

رئيس پليس راهور استان فارس كه در حال خروج از شورا براي دقايقي در جمع خبرنگاران در خصوص تصميم‌هاي جديد براي كاهش حوادث بلوار چمران صحبت مي‌كرد، گفت: آنچه تاكنون انجام شده قانوني نبوده است!

به گزارش ايسنا، از ابتداي احداث بلوار چمران كه تحت عنوان يك معبر تندرو و به قيمت از ميان بردن هزاران درخت و چندين كيلومتر باغ، ايجاد شد، حداكثر سرعت 80 كيلومتر برساعت تعيين و علامت‌گذاري لازم انجام شده بود.

اما مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز هم نظر خود را قانوني مي‌داند و مي‌گويد: بر اساس قانون ايجاد سرعت‌گير در محورهاي شرياني ممنوع است، اما به دليل اينكه شهروندان حداكثر سرعت مجاز را رعايت نمي‌كنند، به‌ خواست بسياري ديگر از همين شهروندان در اين مسير ايجاد شده است!

"حميدرضا ناصري" در نشستي با خبرنگاران گفته بود: در شهر، خيابان‌ها را به‌ عنوان محورهاي شرياني و محورهاي محلي تقسيم‌بندي مي‌كنند و ما بر اساس قانون، مجاز به نصب سرعت‌گير در محورهاي شرياني نيستيم.

ناصري اضافه كرد: به دليل اينكه برخي رانندگان مقررات رانندگي را رعايت نمي‌كنند و با توجه به درخواست‌ مكرر شهروندان مبني بر ايجاد سرعت‌گير در محورهاي شرياني، ما بر سر دوراهي اجراي قانون يا اجابت درخواست شهروندان مانديم.

به گزارش ايسنا، اين مدير اجرايي شهرداري شيراز اعتراف كرد كه اگر حادثه‌اي رخ دهد و علت آن براساس نظر كارشناس، موانع يا سرعت‌گيرهاي ايجاد شده توسط شهرداري باشد، مي‌توان از طريق دستگاه قضايي معترض و پيگير ماجرا شد!

ناصري كه علت كاهش سرعت در اين معبر را تصادف‌هاي مكرر اعلام كرده بود، بر اين باور است كه اين اقدام، شهروندان قانون‌مدار را هم از حقوق قانوني خود محروم مي‌كند.

به ‌گزارش ايسنا، اين مطلب نشان مي‌دهد كه از نظر مديرعامل سازمان حمل و نقل شهرداري شيراز، چنين اقدامي قانوني نيست! حال آنكه نظر رئيس پليس راهور و نوشته‌هاي كتاب قانون، مطلب ديگري است.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز، ايجاد سرعت‌گير را در شأن مردم بافرهنگ شيراز ندانسته، اعتقاد دارد، به‌جاي اين اقدام بايد مجازات‌ها را تشديد كرد.

آگاهان مسائل ترافيكي و كارشناسان نيز اعتقاد دارند، كاهش سرعت در بلوار چمران و نصب سرعت‌گيرهاي بلند و پهن‌تر، يعني از بين بردن حق اكثريت شهروندان؛ اكثريتي كه هميشه به قانون احترام گذاشته، آن را رعايت مي‌كنند، حال آنكه معمولا رسم در تمام جهان اين است كه براي مقابله با تخلف، متخلف مجازات مي‌شود.

به گزارش ايسنا، يكي از كارشناسان ترافيك شهرداري شيراز اعتقاد دارد، اين اقدام مانند آن است كه پزشكان به‌جاي درمان بيمار، همراهان بيمار را در بيمارستان بستري كرده و دارو درماني كنند!

ناصري معتقد است: بايد با اعمال قانون و تشديد مجازات براي متخلفان، با مديريت ميداني و نظارت تصويري، ترافيك سطح شهر را كنترل و سلامت شهر و مردم را تضمين كنيم نه با ديواركشي خيابان‌ها و كاهش سرعت قانوني و ايجاد موانع و سرعت‌گيرها.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز البته به نصب 15 دستگاه كنترل سرعت در بلوار‌هاي جمهوري اسلامي، سرداران، رحمت، فرهنگ‌شهر، دكتر حسابي و چمران، در راستاي توسعه خدمات سازمان ترافيك شهرداري شيراز اشاره و تصريح كرده بود: استفاده از سيستم‌هاي its در دست بررسي است!

به‌گزارش ايسنا، حميد‌رضا ناصري براي اثبات فعال شدن دوربين‌هاي كنترل سرعت در بلوار چمران و ديگر نقاط شهر، گفته بود: به وسيله سه دوربين كنترل سرعت از سيزدهم تا هيجدهم دي‌ماه، چهار هزار و 300 تخلف در محور چمران ثبت شده كه اطلاعات متخلفان در اختيار پليس راهور قرار مي‌گيرد.

اما سئوالي كه همچنان در ذهن شهروندان، چه افرادي كه در حوزه تخصصي ترافيك كمترين اطلاعي ندارند اما در شيراز زندگي مي‌كنند، چه كساني كه از آنان به‌عنوان مسئول و كارشناس ياد مي‌شود، وجود دارد؛ اين است كه "آيا كاهش سرعت و افزايش سطح و ارتفاع سرعت‌گيرها و راه‌اندازي دوربين‌ها و... تا چه ميزان در كاهش تصادف‌ها خصوصا تصادف‌هاي منجر به مرگ در بلوارهايي نظير چمران تاثير دارد؟"
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید