موضوع: اخبار بورس
نمایش پست تنها
  #4  
قدیمی 08-11-2011
آناهیتا الهه آبها آواتار ها
آناهیتا الهه آبها آناهیتا الهه آبها آنلاین نیست.
مدیر تالار کرمانشاه
 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 1,458
سپاسها: : 6,194

3,940 سپاس در 933 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض كاهش 13 هزار ميليارد توماني ارزش 10 شركت بزرگ بورس

حاكم شدن جو رواني منفي ناشي از مسائل موثر اقتصادي و سياسي داخلي و دور جديد بحران مالي غرب باعث شده تا بورس بازان پرريسك ايران بعد از فروردين و دو هفته اول ارديبهشت ماه نه تنها قادر به كسب درآمد نباشند، بلكه با از دست دادن سرمايه هاي خود به دنبال چاره‌اي براي خروج از اين وضعيت نامعلوم بيفتند.
اين جريان كه در نتيجه آثار مستقيم و غير مستقيم رويداد هاي داخلي و خارجي رخ داده،در نهايت منجر به ريزش شديد قيمت هر سهم شركت هاي بزرگ بازار شده كه همواره در مواقع رونق يا ركود بيش از ديگر شركت ها با نوسان قيمتي روبرو هستند.
افت محسوس قيمت سهام شركت هاي عظيم (از لحاظ سرمايه اسمي و تعدادسهامداران و جايگاه در صنعت) فقط محدود به زيان سهامداران نيست، بلكه اثر مستقيمي در ديگر متغير هاي اصلي بازار مانند شاخص بورس و ارزش روز بازار دارد.

*ريزش 15 هزار ميليارد توماني ارزش روز

براساس اين گزارش ، ارزش روز بازارهاي سهام در حالي از ضريب تعداد سهام شركت ها و آخرين قيمت هر سهم محاسبه مي شود كه بورس اوراق بهادار در پي رشد قيمت سهام اكثر شركت ها در سال گذشته براي نخستين بار در تاريخ حيات خود موفق به ثبت ارزش روز بيش از 100 هزار ميليارد توماني شد و بالاتر از 13 بورس ديگر عضو فدراسيون بورس هاي جهاني ايستاد .
اين متغير در سال جاري هم به ركورد شكني هاي خود ادامه داد و حتي در 20 فروردين در پي جابجايي عمده سهام 4 شركت،ركورد روزانه معاملات بورس با بيش از 824 ميليون سهم به ارزش 303 ميليارد تومان شكسته شد و شاخص بورس هم با رشد 336 واحدي به عدد 26 هزارو 222 واحدي رسيد تا با ارزش روز 125 ميليارد توماني، بازار سهام ايران سه ركورد تاريخي را در يك روز بجا بگذارد.
اما اين روند از نيمه دوم ارديبشهت تا به امروز تغيير جهت داده است چرا كه از20 فروردين تا به امروز و به دليل افت شديد قيمت هر سهم شركت هاي بزرگ، بيش از 15 هزار ميليارد تومان از ارزش روز بازار كاسته شده و به حدود 109 هزار ميليارد تومان در روز جاري رسيد.

* كاهش 13 هزار ميليارد توماني ارزش 10 شركت بزرگ

بررسي هاي جزئي تر فارس نشان مي دهد بخش عمده ايي از اين ريزش مربوط به 10 شركت اول و بزرگ بورس بوده كه در مجموع با كاهش 13 هزار ميليارد توماني روبرو شده اند.
براساس اين گزارش ، در20 فروردين ماه 10 شركت مخابرات با ارزش روز بيش از 18.8 هزارميليارد توماني، ملي مس و فولاد مباركه با 8.1 و 7 هزار ميليارد توماني،خدمات انفورماتيك، چادرملو و بانك پارسيان با 5.5، 4.4 و 4.3 هزار ميليارد توماني و سرمايه گذاري غدير، مپنا، بانك ملت و گل گهر با بيش از 4.1، 3.7، 3.5 و 3.3 هزار ميليارد توماني بالغ بر 66.4 هزار ميليارد تومان از ارزش روز كل بازار يعني كمتر از نيمي اين متغير را در دست داستند.
اما جديدترين بررسي ها حكايت از آن دارند كه به دنبال افت قيمت هر سهم اكثر شركت ها علاوه بر تغيير در رتبه و نام شركت هاي حاضر در جدول 10 شركت بزرگ، بيش از 13 هزار از ارزش روز 10 شركت اول كاسته شده است .
به ترتيب ارزش روز مخابرات به 14.3 هزار ميليارد تومان، ملي مس و فولاد مباركه به 8.2 و 7 ،سرمايه گذاري هاي اميد و غدير و بانك پارسيان به 6.8، 4.6 و 3.6 هزار ميليارد تومان و گل گهر بانك هاي ملت، صادرات و تجارت به 3.5، 3.4،3.2 و 2.7 هزار ميليارد تومان رسيده است.
با اين اوصاف انتظار مي رود در صورت ادامه روند نزولي قيمت سهام اين دسته شركت ها و همچنين ديگر شركت هاي بزرگ، باز هم از ارزش روز بازار سهام كشور كاسته شده و همراه با ريزش شاخص، اين متغير به كمترين حد ممكن در سال جاري برسد مگر اينكه درآينده ايي نزديك جو رواني منفي و ريزش روزانه قيمت ها قطع شود.

گزارش از علي رضايي زاده
__________________


پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از آناهیتا الهه آبها به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید