نمایش پست تنها
  #200  
قدیمی 12-19-2011
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض بایدها و نبایدهای تغذیه ای در شب یلدا

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در شب یلدا

كرمانشاه - شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال در راه است، شبی كه ایرانیان باستان آن را شب زایش خورشید یا ' شب یلدا ' نامگذاری كرده اند.





به گزارش خبرنگار ایرنا، علت این نامگذاری از سوی ایرانیان باستان طولانی ترین شدن روزها در فردای شب یلدا با دمیدن خورشید بوده است و براین اساس در شب اول زمستان، جشن بزرگی برپا می كرده اند.

ایرانیان از روزگاران دور تا به امروز این شب را با آداب و رسومی خاص از جمله بیدار ماندن تا پاسی از شب در كنار خانواده و اقوام، خوردن انواع میوه جات از جمله هندوانه و انار، شیرینی جات، تنقلات و انواع آجیل سپری كرده و می كنند كه همه جنبه نمادی دارند و نشانه بركت، تندرستی و شادكامی هستند.

استخاره از دیوان شعر حافظ شیرازی و نقل انواع داستانهای كهن نیز از دیگر رسوم این شب باستانی است كه بخصوص در باور ایرانیان قدیم، از ارزشی والا برخوردار بوده و انگار كه گذران شب یلدا بدون گرفتن فال حافظ و نقل انواع داستانها، هیچ معنایی نداشته است.

اما امروزه این آداب و رسوم ارزشمند تا اندازه ای از شیوه سنتی خود دوره شده و بعنوان مثال سپری كردن این شب در آغوش گرم خانواده و نقل انواع داستانها از جمله شاهنامه جای خود را به تماشای برنامه های جعبه جادویی یا همان تلویزیون، داده است كه طبق نظر اكثر روانشناسان تاثیرات فراوانی بر دور شدن قلبی افراد خانواده از یكدیگر داشته است.

از طرف دیگر امروزه بسیاری از آداب و رسوم تغذیه ای در شب یلدا، سوء تغییرات فراوانی یافته است كه از آن جمله می توان به این مهم اشاره كرد كه در گذشته این شب باستانی با خوردن خوراكیهای اندك سپری می شد و آنچه در نظر افراد دارای اهمیت بود قرار گرفتن در كنار خانواده و اقوام بود.

یك كارشناس ارشد تغذیه معتقد است كه اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد و در غیراینصورت به سلامت افراد ضربه های جدی وارد خواهد شد.

' علی اشرف رشیدی ' روز دوشنبه در آستانه شب یلدا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته، افراد شب یلدای خود را با مصرف به اندازه انواع میوه جات بخصوص هندوانه و انار كه از جمله میوه های این شب هستند، سپری می كردند و تا حد امكان مصرف انواع آجیل و شیرینیها را به حداقل می رساندند.

وی ادامه داد: اما امروزه افراد كمتر از میوه جات و بیشتر از انواع تنقلات، آجیلها و شیرینیها استفاده می كنند و با این كار سلامت جسمانی خود را به مخاطره می اندازند.

رشیدی با بیان اینكه تنقلات حاوی انرژی و چربی بالایی هستند، گفت: چربی موجود در این مواد، هر چند مضر نیست اما از لحاظ خاصیت چاق كنندگی همچون انواع روغنها عمل می كند و از اینرو افراد باید در مصرف اینگونه مواد، نهایت دقت را بعمل آوردند و میزان استفاده از آنها را نه ممنوع، بلكه كاهش دهند.

وی در ادامه با تاكید بر عدم پرخوری در مصرف انواع آجیل، بخصوص آجیل های شور ، یادآور شد: استفاده از این نوع آجیل ها در افراد سالم باید محدود شود، ضمن آنكه در مبتلایان به بیماری فشار خون نباید استفاده شود.

این كارشناس ارشد تغذیه كرمانشاهی افزود: همچنین در خرید انواع آجیل باید به تازه بودن آن توجه ویژه ای داشت، چرا كه اگر از تاریخ تولید آجیل بیش از یكسال گذشته باشد، ممكن است این ماده به سم ' آفلاتوكسین' آلوده شده باشد كه برای سلامتی بسیاری خطرناك است.

وی در ادامه با بیان اینكه بسیاری از خانواده ها عادت دارند از ابتدای شب یلدا تا انتهای آن با پرخوری، به یكباره حجم زیادی از كالری را وارد بدن خود كنند، گفت: افراد باید از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری كنند، تا به عوارض گوارشی مبتلا نشوند.

رشیدی تاكید كرد: اگر افراد می خواهند این شب را در كنار یكدیگر توام با خوردن بگذرانند، حتما باید شام را سبك دریافت و از میزان برنج و نان در این وعده غذایی خود كم كنند.

وی ادامه داد: در شب یلدا ، باید سعی شود به جای استفاده از تنقلات و شیرینی جات از میوه ها استفاده شود تا به یكباره حجم كالری در بدن افزایش پیدا نكند.

این كارشناس ارشد تغذیه با اشاره به مضر بودن استفاده تنقلات شور و ترش و شیرینی جات برای سلامتی بخصوص قبل از هنگام خواب، گفت: استفاده از این مواد غذایی بواسطه روغن موجود در آنها، عمل هضم را سنگین تر و سخت تر می كند، لذا توصیه می شود بجای استفاده از این مواد از تكه های میوه برای گذران اوقات شب یلدا استفاده شود.

وی با تاكید بر رعایت فاصله خورد و خوراك تا خواب، اظهار داشت: بین خوردن تا خواب باید حداقل سه ساعت فاصله باشد تا معده استراحت كند.

وی در پایان به افراد توصیه كرد به هیچ عنوان از آجیل های رنگی، شور و ترش استفاده نكنند و بیشتر از آجیل های ساده استفاده كنند تا به دستگاه گوارشی آنها آسیبی نرسد
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید