استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است . در
قديم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه ستر كه به معنی پوشش است به
كار رفته است . فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه
متعرض اين مطلب شده اند كلمه ستر را به كار برده اند نه كلمه حجاب
را .
بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمی شد و ما هميشه همان كلمه پوشش
را به كار می برديم . زيرا چنانكه گفتيم معنی شايع لغت حجاب پرده است ،
و اگر در مورد پوشش به كار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن
است و همين امر موجب شده كه عده زيادی گمان كنند كه اسلام خواسته است
زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود .
وظيفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است بدين معنی نيست كه از
خانه بيرون نروند . زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست . در برخی
از كشورهای قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهائی وجود داشته است ولی
در اسلام وجود ندارد .
پوشش زن در اسلام اينست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را
بپوشاند و به جلوه گری و خودنمائی نپردازد . آيات مربوطه همين معنی را
ذكر می كند و فتوای فقهاء هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را
با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد . در آيات مربوطه لغت
حجاب به كار نرفته
است . آياتی كه در اين باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره
مباركه احزاب ، حدود پوشش و تماسهای زن و مرد را ذكر كرده است بدون
آنكه كلمه حجاب را به كار برده باشد . آيه ای كه در آن ، كلمه حجاب به
كار رفته است مربوط است به زنان پيغمبر اسلام .
می دانيم كه در قرآن كريم درباره زنان پيغمبر دستورهای خاصی وارد شده
است . اولين آيه خطاب به زنان پيغمبر با اين جمله آغاز می شود :
يا نساء النبی لستن كأحد من النساء :يعنی شما با ساير زنان فرق داريد.
اسلام عنايت خاصی داشته است كه زنان پيغمبر چه در زمان حيات آن حضرت و
چه بعد از وفات ايشان ، در خانه های خود بمانند ، و در اين جهت بيشتر
منظورهای اجتماعی و سياسی در كار بوده است . قرآن كريم صريحا به زنان
پيغمبر میگويد : و قرن فی بيوتكن يعنی در خانه های خود بمانيد . اسلام
می خواسته است که امهات المؤمنين : خواه ناخواه احترام زيادی در
ميان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند ، و احيانا ابزار
عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سياسی و اجتماعی واقع نشوند . و چنانكه
میدانيم يكی از امهات المؤمنين ( عايشه ) كه از اين دستور تخلف
كرد ، ماجراهای سياسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد . خود او
هميشه اظهار تأسف می كرد و می گفت دوست داشتم فرزندان زيادی از پيغمبر
می داشتم و می مردند اما به چنين ماجرائی دست نمی زدم .
سر اينكه زنان پيغمبر ممنوع شدند از اينكه بعد از آن حضرت با شخص
ديگری ازدواج كنند به نظر من همين است . يعنی
شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می كرد و ماجراها می آفريد.