نمایش پست تنها
  #558  
قدیمی 03-04-2012
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض غار قوری قلعه با هزاران اعجاز، گردشگران نوروزی را فرا می خواند

غار قوری قلعه با هزاران اعجاز، گردشگران نوروزی را فرا می خواند


كرمانشاه - غار زیبا و اعجاب‌آور قوری قلعه در استان كرمانشاه هفتمین اثر طبیعی ملی ایران است كه هر سال بویژه در ایام نوروز، گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی خود می‌كشاند.





به گزارش خبرنگار ایرانا، این غار در 85 كیلومتری جاده كرمانشاه به پاوه قرار دارد و از آن به عنوان بزرگترین غار آبی آسیا نام برده می شود.

اثر طبیعی ملی غار قوری قلعه با مختصات 3862981 عرض جغرافیایی و 637049 طول جغرافیایی در 25 كیلومتری جنوب شرقی شهر پاوه در استان كرمانشاه واقع شده است.

قوری قلعه كه در ارتفاع یك هزار و 650 متری بر دامنه كوه شاهو واقع است، یكی از زیباترین غارهای كشور می باشد كه دوستداران طبیعت را همواره از اقصی نقاط جهان به سوی خود كشانده و محصور زیبایی بكر و اعجاز آور خود می سازد.

وجود استالاگمیت و استالاكتیتها در غار زیباییهای این اثر ملی را دو چندان كرده است.

آب غار جاری و مقدار آن تابع بارش در منطقه است، از گونه های شاخص جانوری در این غار می توان از خفاش گوش موشی نام برد.

بنابر گفته‌ی زمین شناسان، قوری قلعه ‎ 65میلیون سال قدمت و سه ‌هزار و ‎140 متر عمق دارد.

دمای داخل غار را ‎ 70و رطوبت نسبی آن را ‎ 89درصد اندازه‌گیری كرده‌اند.

در ‎ 700متری غار آبادی وجود دارد كه در ایام دور قلعه‌هایی به شكل‌های مختلف آن را محاصره كرده‌اند و وجه تسمیه این غار یكی از همین قلعه‌هاست كه به شكل قوری بوده است.

غارنوردان آمریكایی، انگلیسی و فرانسوی قوری قلعه را در سالهای ‎ 1336 ‎ 1345و ‎ 1363شمسی بررسی و تقریبا ‎ 550متر را از آن كشف كرده‌اند.

همچنین در سال ‎ 1368شمسی ، حدود یك هزار و ‎ 340متر از آن توسط غارنوردان كرمانشاه شناسایی و دو فاز برای آن در نظر گرفته شد.

درفاز نخست غار كه ‎ 500متر طول دارد، دو تالار كوهان شتر و مریم شناسایی شد.

دراین تالارها شكل‌های مختلفی ازجمله نیمرخ شتر، كوهان شتر، مار، طوطی، كركس، شیرسنگی، كاخ سفید، قلب، كشتی، برج پیزا، آسیه‌ زن‌ فرعون، (ابوالهول)، بابا نوئل، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم (ع) دیده می‌شود.

فاز دوم غار نیز یك هزار متر طول دارد كه تالارهای نماز، بلور و عروس در آن كشف شده است.

تالار نماز در ‎ 550متری فاز دوم غار غوری قلعه و در تونل برزخ قرار دارد.

این تونل كه ‎ 12متر طول و هشت متر عرض دارد، قسمت اصلی غار را تشكیل می‌دهد و به تونل برزخ شهرت دارد و از آنجا كه سقف تونل به آب چسبیده، مانع از ادامه حفاری ها شده است.

در یك هزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد.

وجود قندیلهای پرده‌ای در حوضچه كه با دست زدن به هر كدام صدای یكی از آلات موسیقی ایجاد می‌شود، از جمله دلایل این زیبایی است، به‌ طوری كه بسیاری از جهانگردان و كارشناسان متفق القولند كه این حوضچه، زیباترین حوضچه دنیاست.

تالار عروس كه یكی از هیجان انگیزترین بخشهای غار قوری قلعه است در هزار و ‎ 500متری آن واقع شده است.

جنس سنگ‌های این تالار كریستال و براق و سفید بوده و كسانی كه برروی آنها راه می‌روند می‌توانند جای پای خود ببینند.

وجود چهار آبشار به ارتفاع ‎ 10تا ‎ 12متر در هزار و ‎ 700متری غار، زیبای آن را به اوج می‌رساند.

قندیل های كریستال مانند نیز كه جنسشان از رسوبات آهكی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌كنند و در بعضی نقاط طول قندیل ها به هشت متر نیز می‌رسد.

علاوه بر جذابیت و اهمیت اكوتوریستی قوری قلعه اشیایی نیز در آن كشف شده است كه از جمله آنها می‌توان به هشت عدد قاشق و بشقاب، چهار عدد كوزه بزرگ، یك عدد كوزه كوچك كه ‎ 15سكه از دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانی در داخل آن بوده و جمجمه سر انسان را نام برد.

به گفته مدیر مجموعه تفریحی توریستی غار قوری قلعه، این اثر ملی با فراهم كردن بخشی از زیرساختهای لازم به استقبال گردشگران نوروزی خواهد رفت.

' سید محمد امین حسینی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یكسری برنامه های بلند مدت، میان مدت و كوتاه مدت برای توسعه هر چه بیشتر این مجموعه تفریحی توریستی در دست اقدام است.

وی توسعه امتداد طولی غار و اتصال فاز دوم به فاز اول را از جمله برنامه های بلند مدت عنوان و تصریح كرد: مطالعات این پروژه با همكاری مشاوران امور آب، در حال اتمام است.

حسینی توسعه و ساماندهی پاركینگ های یك و دو و تغییر سیستم نورپردازی غار و تبدیل پروژكتورهای نور گرم به سرد را نیز از جمله برنامه های میان مدت برای توسعه این مجموعه ملی عنوان كرد و گفت : تاكنون 80 درصد از پروژكتورها را به LED نور سرد تغییر داده ایم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای نوروز 91 در مجموعه تفریحی توریستی غار قوری قلعه گفت: احداث سوئیت های اقامتی ، سرویس بهداشتی، ساماندهی و تكمیل كمپینگ جدید، چاپ بنر و پلاكاردهای خوش آمدگویی به مهمانان نوروزی ، رنگ آمیزی محوطه اطراف و آموزش راهنمایان گردشگران از جمله این اقدامات است.

وی در پایان با اشاره به اینكه در ایام نوروز هرسال بالغ بر یكصد هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مجموعه ملی بازدید می كنند اظهار امیدواری كرد: نوروز امسال نیز این اثر زیبا و اعجاز آور میزبان گردشگران بی شماری باشد.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از رزیتا به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید