نمایش پست تنها
  #32  
قدیمی 05-12-2012
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Arrow مشخصات دوربین دیجیتال المپیوس پن ای-پی ام 1 ، Olympus PEN E-PM1

مشخصات دوربین دیجیتال المپیوس پن ای-پی ام 1 ، Olympus PEN E-PM1






مشخصات کلی: دوربین میکرو 4/3 - وزن بدنه بدون باتری و کارت حافظه 264.7 گرم و با باتری و کارت حافظه 313 گرم
مشخصات حسگر و تصویر: حسگر Live MOS با کیفیت 13.1 مگاپیکسل - اندازه 13 × 17.3 میلی‌متر
فیلم: ابعاد Full HD - سرعت 60 فریم بر ثانیه
لنز: 14-42 میلیمتر - بزرگنمایی اپتیکال 3 برابر - لرزشگیر تصویر - زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
عکسبرداری: سرعت شاتر از 1/4000 ثانیه تا 60 ثانیه - ایزو پیش‌فرض (200 تا 1600) و اتوماتیک 100 و 200 و 400 و 800 و 1600 و 3200 و 6400 و 12800 - فاقد فلاش داخلی (Pop-Up) می‌باشد ولی قابلیت نصب فلاش خارجی را دارد (Clip-on FL-LM1 included, Hot-Shoe) - تکنولوژی تشخیص چهره - تکنولوژی تشخیص لبخند
صفحه نمایش: 3 اینچ با رزولوشن 460,000 پیکسل - Live View
سایر مشخصات: ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC - باتری یون لیتیوم استاندارد








نقد و بررسی Olympus PEN E-PM1
دوربین المپوس E-PM1 که با نام المپوس PEN mini هم شناخته می‌شود دوربین جدید میکرو چهار سوم 12.1 این شرکت می‌باشد که ویژگی اصلی آن نسبت به دیگر دوربین های میکرو چهار سوم موجود در بازار بدنه‌ی باریک، استایلیش و بسیار کوچک آن است. این دوربین بعلاوه از سریع ترین سیستم فوکوس خودکار جهان در بین دوربین های میکرو چهار سوم هم بهره می‌برد. از دیگر ویژگی های آن می‌توان به نمایشگر با رزولوشن بسیار بالای 3 اینچی، عکاسی پیاپی با سرعت 5.5 فریم بر ثانیه، قابلیت فیلم برداری 1080p Full HD، بیشینه‌ی حساسیت سنسور تا 12,800، لرزش گیر مکانیکی تصویر Sensor Shift، کفشک فلاش اکسترنال و پورت تجهیزات اشاره کرد. این دوربین به رنگ های مختلف قهوه ای، خاکستری، صورتی، بنفش، سفید و مشکی ساخته شده است و با کیت لنز استاندارد 14-42 میلی متر عرضه می‌شود.

بهتر است نخست توضیح مختصری درباره‌ی دوربین های میکرو چهار سوم بدهیم چرا که هرچند که حدود دو یا سه سالی است که به صورت گسترده وارد بازار شده اند ولی ممکن است هنوز مردم کمی با آن‌ها نا آشنا باشند. دوربین های میکرو چهار سوم در حقیقت دوربین های کامپکتی هستند که لنز آن‌ها همانند دوربین های DSLR قابل تعویض است و چشمی اپتیکال و آینه هم ندارند. به همین دلیل نیز ابعاد دوربین در حد چشمگیری کاهش یافته. این دوربین‌ها می‌توانند مورد استفاده‌ی کاربرانی که ابعاد بزرگ DSLR‌ها را دوست ندارند و در ضمن علاقه مند به کیفیت عکاسی بالای آن‌ها و لنز قابل تعویض هستند و احیانا عکاسان حرفه ای که به دنبال دوربینی پشتیبان برای DSLR خود می‌گردند قرار گیرد. با ابعاد تنها 109.5 x 63.7 x 34.0 میلی متر و وزن 217 گرم، المپوس E-PM1 کاملا کوچک و جمع و جور شده. ابعاد و وزن آن چیزی در حدود رقبایی چون Sony NEX-C3 و Panasonic DMC-GF3 می‌باشد. در حالی که دوربین سونی NEX-C3 از سنسور تصویر بزرگ سایز APS-C بهره می‌برد، سنسور تصویر موجود بر روی E-PM1 کوچکتر می‌باشد که در نتیجه باعث می‌شود کیفیت عکس های دوربین سونی بالاتر برود. ولی در عوض لنز های دوربین سونی بزرگتر هستند که باعث می‌شود وقتی لنز بر روی هر دو دوربین قرار می‌گیرد مدل پاناسونیک کوچکتر و سبک تر باشد. خوشبختانه همانند مدل های E-P3 و E-PL3 حساسیت سنسور این دوربین هم تا 12,800 افزایش یافته که دست کم ژست حرفه ای تری را به دوربین می‌دهد.

در بین دوربین های میکرو چهار سوم المپوس، E-PM1 سبک ترین، کوچک ترین، ارزان قیمت ترین و ساده ترین از نظر کنترل‌ها است. البته این دوربین بسیاری ویژگی های برادر بزرگتر خود یعنی E-PL3 را هم به ارث برده است و به همین دلیل نیز بسیاری از نقطه نظراتی که درباره‌ی آن دوربین داده بودیم در مورد این یکی هم صدق می‌کند. این ویژگی‌ها شامل سنسور 12.1 مگاپیکسلی پر سرعت Liv Mos و نمایشگر 3 اینچی با کیفیت بسیار بالای 460,000 پیکسل می‌شوند. هرچند که این نمایشگر مانند آن چه که بر روی E-PL3 است چرخنده نیست و مانند E-P3 هم لمسی نیست.

اما فراموش نکنیم بگوییم که به هر صورت E-PM1 دوربینی است که می‌تواند مورد استفاده‌ی حرفه ای‌ها قرار گیرد. بنابراین علاوه بر لنز قابل تعویض و قابلیت انتخاب از بین همه‌ی لنزهای موجود ساخته شده برای این دوربین و حتی دوربین های DSLR (به همراه آداپتور مخصوص) که خواهید داشت، این دوربین شوتینگ مودهای P,A,S,M را هم ارایه می‌کند که معرف حضور همه‌ی عکاسان حرفه ای هستند. به وسیله‌ی این شوتینگ مودها می‌تواند کنترل کامل را بر روی نوردهی و دیگر پارامترهای عکاسی داشته باشید تا عکسی کاملا حرفه ای و خلاقانه بگیرید. اما به جز حرفه ای‌ها عکاسان مبتدی یا آن هایی که خیلی حوصله‌ی درگیر شدن با تنظیمات دوربین خود را ندارند هم می‌توانند از مود iAuto یا اتوماتیک هوشمند آن استفاده کنند. بدین ترتیب که شما همه چیز را به دوربین خود می‌سپارید. کافی است که آن را به سوی هر سوژه ای که خواستید نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا دوربین به طور خودکار نوع صحنه، شرایط نوری، نقاط فوکوس و دیگر پارامترها را سنجش کند و تنظیمات را بر روی بهتری حالت قرار دهد تا با کیفیت ترین عکس تولید شود.

دیگر ویژگی عالی این دوربین سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع آن می‌باشد. چنین سرعتی به مدد فوکوس 35 نقطه ای که تمام سنسور را در بر می‌گیرد و موتور پردازشگر تصویر TruePic IV میسر شده است. فوکوس خودکار مداوم و رهیابی فوکوس نیز از دیگر ویژگی های آن هستند. این دوربین نیز همانند مدل های گران قیمت تر E-PL3 و E-P3 فاقد چشمی الکترونیکی می‌باشد ولی از پورت تجهیزات نسخه‌ی 2 که در قسمت بالا و پشت دوربین قرار دارد بهره می‌برد تا بتوانید نوع اکسترنال آن را به دوربین متصل کنید. دیگر ویژگی این دوربین همانند مدل های دیگر المپوس *****های هنری یا همان Art Filters می‌باشد که می‌توانند جلوه های جالبی را به عکس‌ها و فیلم هایی که می‌گیرید ببخشند.

یک ویژگی E-PM3 که می‌تواند این دوربین را تا حدی بالاتر از رقیب اصلی خود یعنی Panasonic Lumix DMC-GF3 قرار دهد توانایی ضبط ویدیویی Full HD و ضبط صدای استریو به کمک میکروفون های استریویی است که در قسمت سمت چپ و راست کفشک فلاش اکسترنال قرار گرفته اند. ولی متاسفانه با این که E-PM1 می‌تواند مخاطبان عام زیادی داشته باشد ولی فاقد هرگونه فلاش داخلی است. چیزی که می‌توانست بسیار مورد استفاده‌ی کاربران این دوربین قرار بگیرد. ولی نا امید نشوید چرا که در عوض یک فلاش اکسترنال کوچک و جالب درون جعبه و هنگام خرید وجود دارد که می‌توانید آن را به کفشک فلاش اکسترنال وصل کنید. فلاش جالب و شیکی است که جهت سو گیری آن هم عوض می‌شود. برد این فلاش تا 10 متر می‌باشد که عالیست. ولی اگر باز هم این فلاش کوچک شما را راضی نکرد می‌توانید از همه‌ی مدل های فلاش اکسترنال FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14, و FL-300Rاستفاده کنید. E-PM1 همچنین از فلاش های اکسترنال وایرلس هم که بیشتر می‌توانند در استدیوها کاربرد داشته باشند پشتیبانی می‌کند.

E-PM1 هم همانند E-PL3 فاقد دستگیره‌ی مشخص است. هرچند که از دستگیره‌ی قابل در آوردن E-P3 هم خیلی راضی نبودیم و به نظرمان دوربین بدون آن خیلی خوش تیپ تر بود! ظاهر دوربین بدون دستگیره بسیار زیبا و صیقلی است هرچند که ممکن است در دست نگه داشتن آن تا حدی سخت باشد. دکمه‌ی شاتر دوربین در قسمت بالا و در کنار دکمه‌ی پاور قرار دارد. هرچند که دکمه‌ی شاتر کوچک ساخته شده ولی کاملا مشخص است. با فشردن دکمه‌ی پاور دوربین در عرضه 2 ثانیه آماده‌ی عکاسی می‌شود. به محض فشردن دکمه‌ی شاتر نیز عکس شما در فرمت JPEG یا RAW گرفته می‌شود و در عرض 2 تا 3 ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره می‌گردد. قسمت پشتی دوربین E-PM1 جایی است که بیشترین تغییرات در طراحی نسبت به دوربین های پیشین در آن رخ داده. در سمت راست نمایشگر و در قسمت بالا دکمه‌ی قرمز رنگ Record دیده می‌شود. در هر مود عکاسی که باشید با فشردن آن می‌توانید بلافاصله فیلم برداری را شروع کنید و با فشردن دوباره‌ی آن به آن خاتمه بخشید. در قسمت زیر آن هم دکمه‌ی info، کنترل چهارجهته یا D-Pad، Menu و Playback برای تماشای عکس‌ها و فیلم های گرفته شده دیده می‌شوند.

در کناره های دوربین گیره هایی برای اتصال بند گردنی وجود دارند. در لبه‌ی سمت راست نیز جایگاه قرار گیری پورت های USB/AV و پورت HDMI برای اتصال به تلوزیون های دیجیتال دیده می‌شود. در قسمت زیرین دوربین جایگاه قرار گیری باتری لیتیومی PS-BLS5 که توانایی شارژدهی تا حدود 330 شات را دارد و شیار کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC دیده می‌شود.

در تست هایی که انجام دادیم کیفیت عکس های گرفته شده با E-PM1 در حد فوق العاده و عالیست. کنترل نویز بسیار عالی صورت می‌گیرد به طوری که از ایزوهای 100 تا 1600 تقریبا نویزی وجود ندارد و در ایزو 3200 هم مقدار نویز خیلی کمی پدیدار می‌گردند. ایزوهای 6400 هم واقعا اوضاع بدی ندارد و از ایزو 12800 هم بهتر است که در مواقع اضطراری استفاده کرد. تولید رنگ بسیار عالیست و خیلی عالی صورت می‌گیرد. هیچ غلظت بیش از حدی هم در رنگ‌ها مشاهده نمی شود.

در کل همانطور که گفتیم دوربین میکروچهار سوم E-PM1 جزو کوچکترین دوربین های میکروچهار سوم دنیا تا به این تاریخ است و بیشتر شبیه به دوربین های کامپکت می‌باشد. این دوربین که قابلیت های یک دوربین DSLR را در عکاسی ارایه می‌کند و کیفیتی نزدیک به عکس های یک DSLR را دارد می‌تواند به عنوان دوربین کوچک ولی حرفه ای شما قرار گیرد.

منبع: دیجی کالا ، digitalcamerawarehouse

مشخصات دوربین دیجیتال المپیوس پن ای-پی ام 1 ، Olympus PEN E-PM1
__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از مهدی به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید