نمایش پست تنها
  #39  
قدیمی 05-12-2012
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Arrow مشخصات دوربین دیجیتال الیمپوس ایکس زد - 1 ، Olympus XZ-1

مشخصات دوربین دیجیتال الیمپوس ایکس زد - 1 ، Olympus XZ-1







المپوس XZ-1 دوربین کامپکت و پیشرفته‌ی جدید این شرکت می‌باشد که از لنز بسیار عالی 28-112 میلی متر با کمینه‌ی نسبت کانونی /1.8 f نمایشگر 3 اینچی OLED و سنسور تصویر 10 مگاپیکسلی 1/1.63 اینچی مجهز به لرزش گیر تصویر بهره می‌برد. این دوربین که مناسب عکاسان مبتدی و حرفه ای ساخته شده، همچنین مجهز به مودهای عکاسی حرفه ای P,A,S,M ،توانایی عکاسی در فرمت RAW، توانایی کنترل فلاش های TTL به صورت وایرلس و توانایی پشتیبانی از طیف گسترده ای از تجهیزات جانبی مثل فلاش های اکسترنال، لامپ های LED عکاسی ماکرو، چشمی های الکترونیکی و میکروفون های اکسترنال می‌باشد. این دوربین در ضمن توانایی فیلم برداری HD را نیز دارد.







نقد و بررسی Olympus XZ-1
المپوس XZ-1 دوربین کامپکت و پیشرفته‌ی جدید این شرکت می‌باشد که از لنز بسیار عالی 28-112 میلی متر با کمینه‌ی نسبت کانونی /1.8 f نمایشگر 3 اینچی OLED و سنسور تصویر 10 مگاپیکسلی 1/1.63 اینچی مجهز به لرزش گیر تصویر بهره می‌برد. این دوربین که مناسب عکاسان مبتدی و حرفه ای ساخته شده، همچنین مجهز به مودهای عکاسی حرفه ای P,A,S,M ،توانایی عکاسی در فرمت RAW، توانایی کنترل فلاش های TTL به صورت وایرلس و توانایی پشتیبانی از طیف گسترده ای از تجهیزات جانبی مثل فلاش های اکسترنال، لامپ های LED عکاسی ماکرو، چشمی های الکترونیکی و میکروفون های اکسترنال می‌باشد. این دوربین در ضمن توانایی فیلم برداری HD را نیز دارد.

پیش از این و برای نخستین بار، دوربین های کامپکت پیشرفته و جدید المپوس را در نمایشگاه فوتوکینای سال گذشته دیده بودیم. هرچند که در آن زمان هنوز نام خاصی بر روی آن‌ها گذاشته نشده بود. اما به نظر نخستین دوربین های کامپکت مجهز به لنز های Zuiko و با قابلیت پشتیبانی از تجهیزات جانبی دوربین های میکرو چهار سوم بودند. اینک المپوس نام XZ-1 را برای نخستین آن‌ها انتخاب کرده و آن را روانه‌ی بازار کرده است.

نام XZ-1 تا حد زیادی یاد آور دوربین های سری XA از همین شرکت در سال 1979 است که دوربین های فوق العاده پیشرفته ای در زمان خود بوده اند. این دوربین تا حد زیادی شبیه و هم وزن دوربین Panasonic LX5 می‌باشد و بدنه‌ی آن از ترکیب فلز و پلاستیک ساخته شده است. دستگیره‌ی خاصی بر روی بدنه‌ی دوربین مشاهده نمی شود ولی به طرز عجیب و خوبی در دست به محکمی جای می‌گیرد. طراحی سعی شده که نسبتا کلاسیک و البته کارآمد باشد. در قسمت بالای دوربین و از سمت چپ می‌توان فلاش Pop-Up، کفشک فلاش اکسترنال، دکمه‌ی پاور، دکمه‌ی شاتر با اهرم زوم و پیچ تنظیم شوتینگ مودها را مشاهده کرد. در قسمت پشت دوربین نیز نمایشگر 3 اینچی بسیار با کیفیت، قسمت قرار گیری انگشت شست و دیگر کنترل‌ها مشاهده می‌شوند. از نظر ابعاد، XZ-1 کمی بزرگتر از دیگر دوربین های کامپکت ساخته شده تا دوربینی کوچک به حساب نیاید.

اما همانطور که در آغاز گفتیم، XZ-1 از لنزی فوق العاده بهره می‌برد. در حالت واید 28 میلی متر این لنز کمینه‌ی نسبت کانونی /1.8 را ارایه می‌دهد. این کمینه‌ی نسبت کانونی، عکاسی در شرایط نوری ضعیف را بسیار سریع می‌کند. چنین لنزهای با نسبت کانونی کمی را اگر بخواهید به صورت جداگانه برای دوربین های DSLR خریداری کنید قیمت های بسیار بالایی دارند. در حالت زوم 112 میلی متر نیز این کمینه‌ی نسبت کانونی به /2.5 f می‌رسد که باز هم عالی و فوق العاده است. به جرات می‌توانیم بگوییم که تا به حال بر روی دوربین های کامپکت چنین لنزی را مشاهده نکرده بودیم. دست یافتن به عمق میدان بسیار کم نیز با این لنز بسیار آسان است. سنسور 10 مگاپیکسلی 1/1.63 اینچی نیز از سنسور تصویر بسیاری از دوربین های کامپکت دیگر بزرگتر است. عملکرد ماکرو این لنز هم بسیار عالیست. در مود Super Macro توانایی فوکوس بر روی سوژه های به نزدیکی 1 سانتی متر را دارد.
اما ویژگی پیشرفته و حرفه ای دیگر این دوربین، به شوتینگ مودهای دستی آن مربوط می‌شود. همانطور که گفتیم، XZ-1 از شوتینگ مودهای دستی P,A,S,M پشتیبانی می‌کند. عکاسان حرفه ای با آن‌ها آشنایی کافی دارند. در این مودها عکاس می‌تواند با در دست گرفتن کامل پارامترهای نوردهی، کاملا خلاقانه عکاسی کند. در ضمن این دوربین از فرمت خام RAW نیز پشتیبانی می‌کند تا علاوه بر فرمت JPEG بتوانید به صورت خام نیز عکاسی کنید. فرمت RAW که باز هم مناسب عکاسان حرفه ای می‌باشد، قابلیت پردازش پذیری عکس را بیشتر می‌کند. متاسفانه در مود Manual دکمه‌ی مستقیم دسترسی به تنظیمات ISO وجود ندارد و باید از طریق منوها اقدام کنید که این بد است. اما به جز این مودهای عکاسی حرفه ای که از طریق پیچ تنظیم بالا و سمت راست دوربین قابل انتخاب هستند، مود عکاسی iAuto نیز وجود دارد. اگر مود عکاسی را بر روی iAuto قرار دهید، دوربین شما تبدیل به یک دستگاه کاملا اتوماتیک می‌شود. در این حالت کافی است که آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا با کیفیت ترین عکس برای شما گرفته شود این مود عکاسی کاملا مناسب عکاسان مبتدی یا آن هایی که حوصله‌ی درگیر شدن با تنظیمات دوربین خود را ندارند می‌باشد. از مودهای دیگر می‌توان به مود Scene اشاره کرد که از طریق آن می‌توانید به عکاسی HDR بپردازید و یا عکس های Panorama تولید کنید. همچنین یک سری Art Filters یا *****های هنری نیز وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید به عکس های گرفته‌ی شده‌ی خود جلوه های زیبایی بدهید.

بیشینه‌ی سرعت شاتر این دوربین 1/2000 ثانیه است. برای اینکه در شرایط نوری خیلی شدید و در هنگامی که قصد عکاسی با دیافراگم کاملا باز را دارید، دچار مشکل نشوید و عکس‌ها نوردهی بیش از حد نداشته باشند، یک ***** ND (Neutral Density) نیز درون این دوربین قرار گرفته است تا نور شدید را کاهش دهد و عکس‌ها با نوردهی مناسب ثبت شوند. فلاش Pop-up این دوربین می‌تواند به صورت دستی و از طریق دکمه‌ی لغزنده‌ی قسمت پشتی (بالا سمت چپ) دوربین فعال شود. این دوربین در ضمن توانایی کنترل فلاش های اکسترنال L-36R به صورت وایرلس را نیز دارد. همچنین می‌توانید از فلاش های اکسترنال به طریق اتصال به کفشک فلاش اکسترنال هم استفاده کنید.

از پشت که به دوربین نگاه کنید، در زیر کفشک فلاش اکسترنال یک پورت تجهیزات، دقیقا مانند پورت تجهیزاتی که بر روی دوربین های E-P2 و E-PL1 دیده بودیم مشاهده می‌شود. این به شما اجازه می‌دهد که از تجهیزاتی که برای این دوربین‌ها طراحی شده اند مانند چشمی الکترونیکی V-2، میکروفون SEMA-1 و نور ماکرو MAL-1 استفاده کنید. نمایشگر 3 اینچی روشنایی و کیفیت خیلی عالی دارد. ولی در شرایط نوری خیلی شدید و مثلا در زیر نور مستقیم آفتاب ممکن است دیدن از طریق نمایشگر کمی مشکل باشد. بنابراین استفاده از چشمی الکترونیکی می‌تواند مفید واقع شود.

این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 720p HD را نیز دارد. خوشبختانه استفاده از زوم اپتیکال کامل در هنگام فیلم برداری مقدور می‌باشد. البته در هنگام فیلم برداری کنترل نسبتا کمی را بر پارامترهای نوردهی خواهید داشت و فقط می‌توانید پیش از شروع، جبران نوردهی را تنظیم کنید. فیلم‌ها در فرمت حجیم Motion JPEG ذخیره می‌شوند و مدت و حجم هر کلیپ ویدیویی به 7 دقیقه و 2 گیگابایت محدود می‌شود. XZ-1 از باتری قابل شارژ لیتیوم-یونی بهره می‌برد که در هنگام باقی ماندن درون دوربین شارژ می‌شود. دوربین را می‌توانید از طریق پورت USB 2.0 رایانه و یا با آداپتور همراه شارژ کنید.

در تست هایی که انجام دادیم، کیفیت عکس های گرفته شده توسط XZ-1 در حد متوسطی قرار دارد. عکس هایی که در فرمت JPEG گرفته می‌شوند کیفیت خیلی خوبی دارند و توازنی عالی بین کاهش نویز و کاهش جزئیات آن‌ها برقرار است. عملکرد در ایزوهای بالا تقریبا همان چیزی است که از چنین سنسورهای تصویری انتظار داریم. تاثیر سیستم کاهش نویز از ایزو 400 به بالا به وضوح مشاهده می‌شود چرا که تا حدی جزئیات را نیز از بین می‌برد. عکس های RAW به وضوح نویز بیشتری دارند هرچند که جزئیات را خیلی بهتر حفظ می‌کنند. به هر صورت از ایزوهای 800 و 1600 می‌توان برای پرینت در سایزهای کوچک بهره گرفت ولی عکس های با ایزو 3200 و 6400 تقریبا غیر قابل استفاده هستند. خوشبختانه به دلیل پایین بودن نسبت کانونی لنز این دوربین، خیلی کم احتیاج به استفاده از حساسیت های بالا را پیدا می‌کنید.

به هر صورت همانطور که گفتیم، Olympus XZ-1 دوربین کامپکتی مناسب عکاسان حرفه ای و مبتدی می‌باشد. ویژگی منحصر بفرد و فوق العاده‌ی آن را نیز می‌توانیم در لنز با نسبت کانونی /1.8-2.5 آن ببینیم. از رقبای اصلی این دوربین می‌توان به Canon Powershot S95، Panasonic Lumix DMC-LX5 و Samsung EX1 اشاره کرد.


منبع: دیجی کالا ، digitalcamerawarehouse

مشخصات دوربین دیجیتال الیمپوس ایکس زد - 1 ، Olympus XZ-1

__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید