نمایش پست تنها
  #362  
قدیمی 05-16-2012
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض بیماریهای قلبی و سرطان شایعترین بیماریهای تهدید كننده سلامت زنان

بیماریهای قلبی و سرطان شایعترین بیماریهای تهدید كننده سلامت زنان


تهران - عضو گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكی مشهد بیماریهای قلبی و سرطان را شایعترین بیماریهای تهدید كننده سلامت زنان دانست .





به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ،دكتر فرزانه صحافی با اشاره به اینكه زنان محور و تضمین كننده سلامت خانواده به شمار می رود اظهار داشت : بیماری‌های قلبی، عروقی و همه عوامل خطر ساز و زمینه‌ای كه به آنها منجر می‌شوند ‌مانند دیابت، فشار خون و چاقی‌ و نیز سرطان‌ها از علت‌های اصلی مرگ و میر زنان هستند.

وی با اشاره به اینكه در ایران، سرطان‌ سینه است از مهمترین سرطان زنان محسوب می شود افزود: بیماری‌های اعصاب و روان به ویژه افسردگی، بیماری‌های عضلانی اسكلتی (به ویژه كمردرد و آرتروز)، كم خونی و یائسگی از دیگر علت‌های از‌كار‌افتادگی زنان به شمار می رود .

صحافی ادامه داد:مهم‌ترین عوامل پیشگیری كننده از این بیماری‌ها، زندگی سالم و مطلوب است كه متاسفانه در زنان ایرانی، در زمینه فعالیت جسمانی و تغذیه سالم و صحیح، مشكلات مهمی وجود دارد.

وی گفت :آمار چاقی و بی‌تحركی جسمانی در زنان بسیار زیاد است و بنابراین اتخاذ شیوه سالم زندگی برای زنان ‌امری مهم در تامین، حفظ و ارتقای سلامت آنهاست.

صحافی اضافه كرد : توانمندسازی زنان در زمینه خودمراقبتی و استقرارفرهنگ اهمیت به سلامتی خود و مراجعه به‌ موقع برای پیشگیری و غربالگری‌، گام مهمی در حفظ سلامتی زنان است .

وی خاطر نشان كرد : زنان می‌توانند با مطالعه، ادامه تحصیل و رفت‌وآمد‌های اجتماعی سالم در راستای افزایش سلامت روانی خود گام‌هایی بردارند.‌ ازسوی دیگر فرهنگسازی از طریق مطبوعات و رسانه‌ها نقش مهمی در این رابطه دار‌د.

عضو گروه سلامت جمعیت ،‌خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكی گفت :زنان ، محور و تضمین‌كننده سلامت‌ خانواده است و نقش كلیدی را در ‌ارتقای سلامت روحی روانی و جسمی‌ اعضای خانواده به‌خصوص فرزندان (كودكان و نوجوانان‌) ایفا می كنند.

وی گفت :زنان به طور معمول، مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده، از مراقبت كودكان گرفته تا تغذیه نوجوانان و نیز كاستن از استرس‌ بزرگ‌ترها و نگهداری از سالمندان را به عهده دارند.

صحافی افزود:با توجه به آموزش رفتار در خانواده و نقش مادران در شبكه یادگیری اجتماعی، آثار رفتار‌ زنان و مادران بر سلامت، بیماری و تاثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده بر هیچ‌كس پوشیده نیست.

وی افزود : از آثار نامطلوب بیماری و مرگ ومیر مادر بر سلامت اعضای خانواده، نمی‌توان چشم‌پوشی كرد. زنان و مادران محور سلامت خانواده‌اند و مرگ ومیر، ناتوانی و رفتارهای آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

صحافی اظهار داشت :به عنوان نمونه می‌توان به انتقال بیماری از مادر به جنین، اثر سوء تغذیه ، دیابت و فشارخون مادر بر جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و سایر افراد خانواده و اثر بیماری‌های روحی مادر بر سلامت روان سایر اعضای خانواده اشاره كرد.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید