نمایش پست تنها
  #23  
قدیمی 06-05-2014
افسون 13 آواتار ها
افسون 13 افسون 13 آنلاین نیست.
کاربر عالی
 
تاریخ عضویت: Jun 2012
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 2,255
سپاسها: : 3,026

3,197 سپاس در 1,890 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض داریوش مهرجویی : "گاو" هنوز نفس میکشد!!!

داریوش مهرجویی : "گاو" هنوز نفس میکشد!!!









یک پخش کننده فرانسوی که تنها فیلمهای قدیمی و آثار گرانبهای تاریخ سینمای جهان را خریداری و پخش می‌کند ، سرانجام پس از مدتها مذاکره از یک سو و بازسازی دیجیتالی فیلم «گاو» از سوی دیگر، این اثر درخشان داریوش مهرجویی از روز چهارشنبه ، چهارم ژوئن در سینما «رفله» واقع در خیابان شامپولیون ، منطقه پنجم پاریس ، جنب دانشگاه سوربن پاریس و سپس در برخی دیگر از شهرهای فرانسه اکران خواهد کرد؛ رویداد مهمی که در بانی فیلم ، آن هم در این مقطع که مهرجویی با شدید‌ترین نقد‌ها روبه روست ، رسانه‌ ای شد .

هنگامی که پخش فرانسوی تمایل نشان داد که حقوق «گاو» را خریده و به نمایش درآورد ، تنها یک کپی ۳۵ میلی متری بسیار صدمه دیده و غیرقابل نمایش در فرانسه وجود داشت و از سویی ، زیرنویس فرانسوی آن چندان خوب نبود و در ادامه کپی جدید به شکل دیجیتال در تهران تهیه شده و با زیرنویسی فرانسوی تازه آماده نمایش شد . در بروشور فیلم که پخش کننده فرانسوی در اختیار منتقدان قرار داده ، جدا از مطالبی درباره داریوش مهرجویی و اهمیت این فیلم به معرفی ساعدی، نویسنده «گاو» و تجلیل از از عزت االله انتظامی پرداخته شده است . نخستین حضور جهانی «گاو» مربوط به چهل و پنج سال پیش و جشنواره ونیز۱۹۷۱ بازمی‌گردد . «گاو» در جشنواره ونیز بدون زیرنویس به نمایش درآمد .

با وجود این ، به دلیل قدرت تصویری شگرف و میزانس و سناریو درخشان و بازیهای ستایش آمیز این فیلم ، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و توانست جایزه منتقدین جهانی جشنواره ونیز‌‌ همان سال را به دست آورد . «گاو» سپس راهی جشنواره شیکاگو شد و جایزه هوگو نقره‌ای را برای عزت الله انتظامی به ارمغان آورد که این نخستین جایزه برای یک هنرپیشه ایرانی در صحنه جهانی است . گاو همچنین در بخش «پانزده روز کارگردانان» جشنواره کن سال بعدش به نمایش درآمد و رفته رفته ، داریوش مهرجویی ، تنها پرچمدار سینمای ایران در آن روز‌ها ، در صحنه جهانی شد و این اتفاق برای کارگردانی فیلمی که از سال ۴۸ تا ۴۹ توقیف بود ، عملاً مصونیت به وجود آورد ؛ فیلمی که به گفته احسان نراقی ، در همان زمان محمدرضا پهلوی دیده شد و آخرین شاه پهلوی پیامش را دریافت کرد .


منبع : caffecinema.com

پاسخ با نقل قول
کاربران زیر از افسون 13 به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید