نمایش پست تنها
  #6  
قدیمی 10-10-2009
GolBarg GolBarg آنلاین نیست.
مدیر روانشناسی

 
تاریخ عضویت: Sep 2007
نوشته ها: 2,834
سپاسها: : 1,221

2,009 سپاس در 660 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

سرويس‌هاي موتور ASP.NET 2.0

‌‌Configuration
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي جديد ASP.NET 2.0 اصلاح سيستم تنظيمات نرم‌افزار است. برنامه‌نويسان ASP.NET با فايل web.config و اهميت آن آشنايي دارند. مي‌توانيد پارامترها و تنظيمات نرم‌افزاري دلخواه را در اين فايل قرار دهيد. اين مقادير در سراسر برنامه و براي همه بازديدكنندگان سايت معتبر خواهد بود. در ASP.NET 2.0 مي‌توانيد از طريق يك API ساده و راحت، داخل كد برنامه خود، اين تنظيمات را تغيير دهيد و مقادير جديد پارامترها را در فايلweb.config ثبت كنيد.

‌‌Site Counter
يكي ديگر از قابليت‌هاي جالب و به‌دردبخور كه به ASP.NET 2.0 افزوده شده است، ماجول شمارش تعداد بازديدكنندگان سايت است. شمارنده‌ها را همه طراحان وب و اغلب دارندگان سايت‌هاي اينترنتي دوست دارند؛ زيرا به آن‌ها نشان مي‌دهد چقدر بازديدكننده دارند و اين بازديدكننده به كدام قسمت‌ها بيشتر مراجعه مي‌كنند. برنامه‌نويسان ASP.NET 1.x معمولاً خودشان راه‌‌حل‌هاي مختلفي را براي آمارگيري از بازديدكنندگان سايت پياده مي‌كنند؛ مگر اين‌كه سرور ميزبان سايت (Host Server) از قبل به يكي از نرم‌افزارهاي تجاري آمارگيري از وضعيت بازديدكنندگان مجهز شده باشد. فناوري ASP.NET 2.0 اين كار را براي طراحان وب آسان كرده است. البته اين شمارنده خيلي پيشرفته نيست و قابليت‌ها خوبي دارد و حتماً مورد توجه طراحان قرار خواهد گرفت.

‌‌Cache
سيستم Cache نيز در ASP.NET 2.0 تكاني خورده است. مهم‌ترين بهبود در سيستم Cache اضافه شدن پارامترSqlCacheDependency به Cache است. به كمك اين پارامتر مي‌توانيد Cache را به تغييرات ديتابيس وابسته كنيد، به گونه‌اي كه مثلاً به محض بروز تغييري در يكي از جدول‌هاي يك بانك اطلاعاتي، Cache آپديت شود. اين قابليت خيلي بدردبخور است و چيزي است كه برنامه‌نويسان انتظارش را داشتند. به كمك اين پارامتر كدنويسي سيستم نگهداري و بروزرساني اطلاعات يك سايت پربيننده (كه نياز مبرمي به Cache دارد) آسان مي‌شود.

‌‌ Personalization
شخصي‌سازي، مدلي است كه طي چند سال اخير در اينترنت متداول شده است. به كمك اين مدل سايت‌ها مي‌توانند تعدادي از تنظيمات دلخواه يا خاص هر كاربر را همراه پروفايل او ذخيره كنند تا دفعه بعد كه وارد سايت شد، سايت را با حال و هوا و تنظيمات پيشين خود ببيند. يك مثال ساده در اين زمينه، استفاده از تنظيمات خاص مربوط به زبان يك كاربر است. مثلاً مي توانيد صفحه نخست سايت گوگل را طوري روي كامپيوتر خود تنظيم كنيد كه هربار كه به گوگل مراجعه مي‌كنيد، اينترفيس آن فارسي باشد.

مثال ديگر، فهرست‌كردن دسته‌بندي‌هاي مورد علاقه شما در يك سايت حاوي عكس و Wallpaper است. شما مايليد هربار به آن سايت مراجعه مي‌كنيد، فقط تازه‌ترين عكس‌ها در دسته‌بندي‌هاي موضوعي مورد علاقه شما نمايش داده شود. مثال سوم، يك سايت كاريابي است. شما پس از ثبت نام در سايت و معرفي توانايي‌هايتان، يك اكانت مي‌گيريد و مايليد هربار كه login مي‌كنيد، جديدترين فهرست از فرصت‌هاي شغلي فقط در حوزه‌هاي دلخواه شما نمايش داده شود؛ چون به ديگر مشاغل علاقه‌اي نداريد. موتور ASP.NET 2.0 شامل يك API خوب براي پياده‌سازي انواع سناريوهاي شخصي‌سازي سايت‌ها است.

‌‌Site Navigation
در ASP.NET 2.0 به يكي ديگر از نيازهاي قديمي و متداول طراحان وب نيز پاسخ داده شده است؛ نياز به تسهيل ايجاد منو و نقشه سايت (به صورت دايناميك) از روي ساختار صفحات سايت. اكنون مي‌توانيد به كمك كنترل‌هاي جديدي كه در ASP.NET 2.0 دارك ديده شده‌است، اين كار را از فرم دستي و استاتيك خارج كنيد و به موتور ASP.NET اجازه بدهيد شما را در اين زمينه ياري دهد.

‌‌ امنيت‌
خوشبختانه طي يكي دو سال اخير امنيت برنامه‌هاي ASP.NET در اثر پيگيري مداوم برنامه‌نويسان علاقمند و كدنويسي اصولي و از همه مهم‌تر، ترويج اصول امنيتي در اين پلتفرم، به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است. موتور ASP.NET 2.0 چكيده‌اي از اين تجربيات را در دل خود دارد، اما در كنار اين‌ها يكي دو قابليت جالب توجه نيز افزوده شده است: يكي امكان رمزنگاري بخشي از فايل web.config با استفاده از تگ كه براي نگهداري قسمت‌هاي حساس اين فايل خيلي مفيد است. ديگري، امكان رديابي كاربران ناشناسي كه از يك سايت بازديد مي‌كنند.

قابليت اخير اين امكان را به برنامه‌نويسان ASP.NET مي‌دهد تا بتوانند به كاربري كه هنوز Login نكرده‌است، يك كد شناسايي موقت نسبت دهند تا نحوه حركت او در سايت را مانيتور كنند. اين قابليت علاوه بر كاربردهاي امنيتي، فوايد ديگري نيز دارد. مثلاً از همين قابليت براي نسبت دادن تنظيمات شخصي (Personalization) به كاربراني كهLogin نكرده‌اند مي‌توان استفاده كرد.

آموزش ASP.NET 2.0
واضح است كه هنوز هم بهترين منبع براي يادگيري ASP.NET 2.0 و ديگر موضوعات مرتبط با برنامه‌نويسي و طراحي وب، مطالعه كتاب‌هاي سومند در اين زمينه است. گلچيني از اسامي و مشخصات بهترين كتاب‌هاي دنيا در زمينه ASP.NET 2.0 را مي‌توانيد از لينك انتهاي مقاله (2) پيدا كنيد. ولي در ويژوال استوديوي 2005 روش جالب و جديدي هم به ديگر روش‌هاي آموزشي افزوده شده كه مي‌توان آن را آموزش از طريق مثال‌هاي هدفمند ناميد.

اهالي مايكروسافت نام ‌Starter Kits يا كيت‌هاي آموزشي براي مبتديان را بر اين مثال‌ها گذاشته‌اند. يك كيت آموزشي ASP.NET 2.0 شامل يك پروژه كامل و قابل اجرا است كه تنها با دو سه كليك قابل نصب و اجرا است. فهرست كامل اين كيت‌ها را از آدرس موجود در انتهاي مقاله (3) مي‌توانيد ببينيد و كيت‌هاي دلخواه خود را دانلود كنيد. پس از نصب هر كيت بايد برنامه ويژوال استوديو را باز كنيد و فرمان Create New Web Site را از منوي فايل اجرا كنيد. در پنجره محاوره‌اي مربوط به ايجاد پروژه جديد مي‌توانيد يكي از كيت‌هاي نصب شده در قسمتTemplates را انتخاب كنيد. سپس ويژوال استوديو به صورت خودكار يك سايت از روي الگوي تعريف شده در كيت آموزشي مي‌سازد و براي اجرا و مشاهده صفحات سايت كافي است كليد ‌F5 را فشار دهيد.
__________________

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید