بازگشت   پی سی سیتی > هنر > موسيقی Music > موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی در این بخش به شناساندن بزرگان موسیقی ایران میپردازیم بیوگرافی ها عکس ها خاطرات و خدمات ... و همچنین اخبار و مسائل مربوط به موسیقی ایران در این بخش گنجانده میشود

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض زندگي‌نامه بيش از دويست و پنجاه تن از بزرگان موسيقي ايران

مرتضي محجوبي
مرتضي محجوبي نوازنده پيانو، نواساز و شاگرد محمود مفخم الممالك ، حسين خان اسماعيل زاده و حسين هنگ آفرين بود او داراي شيوه هاي ممتاز در نوازندگي ، بداهه سرايي و ساخت آثاري در قالب پيش در آمد، تصنيف و رنگ مي باشد. از آثار وي مي توان به كاروان، نواي ني، چه شبها، من از روز ازل ترانه ها، تكنوازي و… اشاره كرد . از شاگردان او : آذر ميدخت ركني، منوچهر صانعي.
وفات: 1344/01/01 تولد: 1279



رضا وهداني
رضا وهداني، نوازنده و معلم تار و شاگرد علي نقي وزيري و علي اكبر شهنازي بود . از كارهاي وي مي توان به اركسترها و هنر آموزي تار در هنرستان موسيقي ملي نام برد. اثر چاپ شده از وي « رديف سازي موسيقي ايران »مي باشد.
تولد: 1312/01/01



محمد بهار لو
محمد بهار لو، نوازنده و معلم برجسته ويولون در موسيقي ايران است وي شاگرد كارل يان زوبك و محمد بحريني پور ، با آموزشهايي از ابو الحسن صبا ، علي اكبر شهنازي و استادان ديگر بود . از آثار وي كتابهاي « آموزش موسيقي ايران » براي ويولون و «شناخت فرم هاي موسيقي ايراني » مي باشد. وي مؤسس قديمي ترين كلاس آموزش موسيقي در اين زمان بود.
تولد: 1307/01/02


عطاءالله اميدوار
عطاءالله اميدوار، خواننده و كارشناس آثار هنري و دكتري در معماري و شهر سازي ، و داراي سابقه كار حرفه اي در عكاسي وسينما و نمايشهاي بسيار در داخل و خارج از كشور مي باشد. هنر آموخته نزد سليمان امير قاسمي و سعيد هرمزي بوده و متبحر در ارائه شيوه آوازي سليمان امير قاسمي . از آثار وي ضبط هاي خصوصي همراه ساز سعيد هرمزي ، غلام حسين بيكجه خواني ، محمد رضا لطفي ،مجيد كياني ، داريوش طلايي، داوود آزاد، ناصر فرهنگ فر و جمشيد شميراني .
تولد: 1325/01/02



حبيب الله بديعي
از آثار ممتاز بديعي مي توان به باز نوازي قطعه هاي زنگ شتر، بهار مست، ساماني و زردمليجه اثر استاد ابوالحسن صبا و همنوازي ها با صداي محمود خوانساري
وفات: 1371/01/04 تولد: 1312



مهدي نوايي
مهدي نوايي اصفهاني نوازنده ني و شاگرد محضر نايب اسدالله اصفهاني بود از آثار وي چند تك نوازي و چند همنوازي با آواز پروانه و سه تار عبد الله دادور (قوام السلطان) را مي توان نام برد. نخستين معلم وي سيد حسن كسايي در فراگيري ني بود.
وفات: 1326/01/04 تولد: 1258



سيد اسماعيل اديب خوانساري
اديب خوانساري، خواننده و رديف دان و شاگرد عندليب گلپايگاني و حسين اسماعيل زاده بود و داراي شيوه ولحن ممتاز در خوانندگي بوده است . از آثار وي مي توان به صفحه هاي گرامافون ، ضبط هاي راديويي و ضبط هاي خانگي را اشاره كرد كه بيشتر همراه مرتضي محجوبي و ارسلان درگاهي بوده و رديف او با تار ابراهيم سرخوش ضبط شده است.
وفات: 1361/01/05 تولد: 1280



علي اكبر شكارچي
علي اكبر شكارچي نوازنده و هنر آموز كمانچه ، تعليم ويولون و كمانچه را نزد نوازندگان لرستان و بعد ها نزد علي اصغر بهاري آموخت. وي فارغ التحصيل رشته موسيقي از دانشكده هنر هاي زيبا (تهران) و سابقه تدريس و اجراها در داخل و خارج از كشور را دارا مي باشد . از آثار وي كوهسار، بيست ترانه محلي لري، آلبوم رديف ميرزا عبدالله و… كتاب « وزن خواني» .
تولد: 1328/01/06



شاهين فرهت
شاهين فرهت فارغ التحصيل رشته پيانو از دانشگاه هنرهاي زيبا (تهران) و دانشگاه نيويورك و دانشگاه استراسبورگ(آهنگسازي) مي باشد. دانش را نزد هوشنگ استوار، امانوئل ملك اصلانيان، توماس كريستين داويد را فراگرفت و سابقه اي در نوازندگي پيانو دارد. از آ ثار وي مي توان به سوئيت ايراني، شش سمفوني ، آثاري براي پيانو و راپسودي ايراني براي پيانو و اركستر روي تم شيدا، « سمفوني ايراني و كنسرتو براي اركستر » و « راپسودي ايراني » ( سي. دي) ،« كوارتت زهي» ( نوار )، و تعدادي مقاله را شمرد.و تدريس موسيقي در ايران و سوئدرا بر عهده دارد.
تولد: 1325/01/07



منصور يا حقي
منصور يا حقي ، نوازنده سنتور و شاگرد حبيب سماعي و بهره برده از آموزشهاي حسين يا حقي مي باشد. و از آثار او مي توان به ضبط هاي راديويي فراوان ( تك نوازي ، همنوازي و نواسازي )را نام برد.
تولد: 1304/01/12



رضا شفيعيان
رضا شفيعيان نوازنده و هنر آموز سنتور وي آموزش را نزد فرامرز پايور آموخت و فارغ التحصيل رشته موسيقي در دانشكده هنر هاي زيبا(تهران) است سابقه اجراي صحنه اي وپيشينه طولاني تدريس سنتور را دارد.از آثار وي نوار اجراهاي گروه « درويش» در آوازها و مايه هاي مختلف همراه با صداي پريسا و رضوي سروستاني ؛ و« سرگشته» ( با صداي بهرام سارنگ)
تولد: 1320/01/15



رحيم خان قانوني شيرازي
رحيم قانوني نوازنده‏ي قانون هنر رانزد استادان موسيقي عرب، آموخت وليكن داراي لحن و شيوه اصيل ايراني از آثار او كار در راديو تهران(1323-1320) وي از شاگردان جلال قانوني شيرازي .
وفات: 1324/01/18 تولد: 1250



علي رستميان
علي رستميان خواننده هنر را نزد سيد جلال تاج اصفهاني، محمود كريمي و با استفاده از ديگر هنر مندان آموخت و كنسرتهايي در داخل و خارج از كشور داشته است. از آثار وي مي توان به چهار باغ ، حكايت دل و ارغوان ( همراه گروه استادان به سرپرستي فرامرز پايور)
تولد: 1328/01/20


سيد نور الدين رضوي سروستاني
رضوي سروستاني ، خواننده و رديف دان شاگرد نور علي برومند و با الهام از شيوه‏ي طاهرزاده از آثار وي مي توان به دو حلقه كاست نوار همراه گروه سازهاي ايراني (1359-1356) متبحر در آموزش رديف آوازي طاهر زاده به روايت برومند و از شاگردان محمد صديق تعريف.
تولد: 1314/01/21



داريوش پير نياكان
داريوش پير نياكان ، نوازنده‏ي تا و سه تار و شاگرد علي اكبر شهنازي و محمد حسن عذاري و پيرو نوازندگي شهنازي در ارائه‏ي شيوه‏ي فاخر او از آثار او مي توان تعداد زيادي اجراهمراه محمد رضا شجريان (1376-1366)
تولد: 1334/01/23



غلام حسين بيكجه خاني
غلام حسين بيكجه خاني، نوازنده تار و هنر رانزد عمويش و با بهره گيري از صفحه هاي استادان قديم آموخت. ازكارهاي وي خدمت در راديو تبريز و تدريس در مركز حفظ و اشاعه و داراي لحن مشخص و تكنيك ممتاز در نوازندگي بوده است. از آثار وي مي توان به تعداد زيادي ضبط هاي راديويي (تكنوازي، همراه با خوانندگان و اركستر) و تعداد زيادي ضبط هاي خصوصي همراه آواز اقبال و دف فرنام .
وفات: 1366/01/24 تولد: 1279



ابو الحسن صبا
ابو الحسن صبا ، حياث و حيثيت موسيقي ملي ايران ، در عصر جديد با نام و ياد و آثار ابوالحسن صبا پيوند خورده است . هنر مندي بزرگ كه بر آيند منطقي و والاي ترقي خواهي درويش و وزيري بود و مهر او از صفحه‏ي موسيقي ايراني هيچگاه محو نخواهد شد.
وفات: 1336 تولد: 1281/01/25



سليمان سياح سپانلو
سليمان سياح سپانلو نوازنده‏ي تار شاگرد مدرسه عالي موسيقي ،وزيري اولين وقف كننده‏ي دارايي شخصي براي موسيقي و موسيقي دانان ايراني .
وفات: 1340/01/25 تولد: 1277


شاملو كاربند ( شاملو كيا)
شاملو كاربند نوازنده و معلم ويولون و هنررادر هنرستان عالي موسيقي آموخت و بهره برده از علي تجويدي( در موسيقي ايران) و استادان ارمني (در ويولون كلاسيك) وي سابقه طولاني كار در اركسترهاي راديو و تلويزيون و ساخت آهنگهاي مختلف دارد. از آثار وي مي توان به آلبوم نوار هاي « آموزش ويولون و كمانچه» (كتابهاي هنرستان) «رديف ويولون استاد ابو الحسن صبا » و« چهارمضراب» و كتابهاي « قطعات و چهار مضراب ها» « رديف و گوشه هاي موسيقي ايراني » (تنظيم ويولون)
تولد: 1312/02/01



محمود محمودي خوانساري
محمود محمودي خوانساري ، در موسيقي خود آموخته بود ولي درست خواندن و درست ماندن را با يك عمر رياضت از هنر مندان بزرگ آموخته بود و صدايش حالي و سوزي داشت كه تا كنون كمتر نظيزش ديده شده است . از او آثار متعددي در نوار ضبط شده كه اكثراً آواز هستند و با ساز و هنرمندان معاصر او همراه اند.
وفات: 1366/02/02 تولد: 1313



محمد جليل عندليبي
محمد جليل عندليبي آهنگساز و نوازنده سنتور و فارغ التحصيل رشته‏ي موسيقي از دانشكده هنر هاي زيبا(تهران) سابقه‏ي طولاني در ساخت و اجراي آثار متعددو تدريس موسيقي و داراي قريحه‏ي ويژه در نواسازي و تنظيم براي اجراي گروهي و از آثار او مي توان امان از جدايي(با صداي عليرضا افتخاري) هي گل( با صداي بهروز توكلي) .
تولد: 1333/02/03



بهمن هيربد
بهمن هيربد مدير و مؤسس مجله‏ي « موزيك ايراني» (اولين نشريه تخصصي دائم النتشار موسيقي در ايران مستقل از بودجه دولت ) داراي سابقه نوازندگي ويولون نزد ابوالحسن صبا وي انتشارات دورهاي 12 ساله اي دارد همراه با عبد الحميد اشراق، علي محمد رشيدي، ساسان سپنتا و با همكاري تعدادي از نويسندگان و موسيقي دانان و از آثار او مي توان به دوره‏ي بيست ساله‏ي مجله‌ي « موزيك ايراني»‌كتابچه‌ي «تئوري موسيقي» ، « خود آموز آكاردئون» و چند جزوه ترانه هاي روز.
وفات: 1353/02/03 تولد: 1293



امين الله رشيدي
امين الله رشيدي خواننده، هنر آموخته در دوره شبانه‌ي هنرستان عالي موسيقي نزد موسي معروفي (تارنوازي) مهدي فروغ (آواز) و همكاري با راديو از اواخر دهه‌ي 1320 تا اواسط 1340 و كار با اركستر علي محمد خادم ميثاق و اركستر هاي ديگر وي آشنا به نوازندگي تار و سازنده‌ي ملودي هاي بسيار(اجراشده و اجرا نشده) اثر منتشر شده : عطر گيسو
تولد: 1304/02/04



اسماعيل مهرتاش
اسماعيل مهرتاش نوازنده‏ي تار، نواساز و معلم موسيقي هنر آموخته را نزد درويش خان مؤسس جامعه‏ي باربد،‌نويسنده و مجري نمايشهاي تاريخي - موزيكال و برنامه هاي تلويزيوني و تدريس موسيقي و آواز در جامعه‏ي باربد و ازآثار وي مي توان به ترانه هاي « خسروحسن» ،« چه خوش صيد دلم كردي» و… ( ضبط در صفحه هاي گرامافون ، با اركستر جامعه‌ي باربد و صداي ملوك ضرابي كاشاني)
وفات: 1359/02/06 تولد: 1285



داريوش سالاري
داريوش سالاري سازنده سازهاي ايراني و هندي و تخصص در ساختن سنتورهاي مختلف ،‌ دانش آموخته در دانشگاه اسلامي هندوستان و نوازنده سيتار، سنتور و آشنا كامل به موسيقي كلاسيك هندي و موسيقي اسيل ايراني سازنده سنتورهايي براي استفاده متنوع و داراي تصرفها و ابداع هايي در ساخت آن و از آثار آن مي توان به كتاب هاي « هزار و يك پرسش و پاسخ درباره‌ي سنتور» و« مجموعه مقالات»اشاره كرد.
تولد: 1329/02/06



تورج نگهبان
تورج نگهبان شاعر و ترانه سرا ايراني وي آغاز ترانه سرايي را از سال 1327 به بعد آغاز كرد وي داراي آثار فراوان براي چهار نسل از خوانندگان (ملوك ضرابي ، بنان ، محمودي خوانساري و بهزاد) در فرم هاي سنتي و غير سنتي ،‌وي پايه گذار ترانه سازي در موسيقي پاپ ايراني است و از آثار وي مي توان به عشق سوزان ، تصويري از خيال ، وقتي كه به ياد توام اشاره كرد.
تولد: 1311/02/07



سيد علي رضا مير علي نقي
سيد علي رضا مير علي نقي ، پژوهشگر تاريخ معاصر و نوازنده سنتور است . دانش آموخته را در محضر استادان تقي بينش ، حسين علي ملاح، و مجيد كياني ، فراگرفت. و از آثار وي مي توان به كتاب « موسيقي نامه وزيري» و مقالات متعدد در دايرة المعارف اسلامي و دايرة المعارف تشيع ،سالنامه موسيقي ايران اشاره كرد.
تولد: 1345/02/08



رهي معيري
رهي معيري شاعر و ترانه سرا وي سابقه كار ادبي از دوران نوجواني و كار در مطبوعات از سال 1310شروع شد. وي عضو شوراي شعر و ترانه در داديو ايران و همكار برنامه‌ي « گل ها» و آشنا به نوازندگي سه تار و پيانو و به خوانندگي و از آثار وي « كاروان» ، «برق غم»، «شب جدايي»، « كيم من»، «آزاده ام» و… ديوان اشعار « آزاده رهي» و « سايه‌ي عمر»‌ و تعدادي مقاله (جدي- طنز) در نشريات مختلف.
وفات: 1347 تولد: 1288/02/10



محمد تقي بهار(ملك الشعرا)
بهار، اديب و شاعر و رجل سياسي و سراينده‌‌ي كلام ترانه هايي از استادان موسيقي ايران : زمن نگارم ، عروس گل، مرغ سحر، به دل جز غم آن قمر ندارم…
وفات: 1330/02/12 تولد: 1268



سيد محمد كاظم موسوي
محمد موسوي، نوازنده ني و شاگرد محضر حسن كسايي بود.يكي از كارهاي او كار در راديو تهران همراه خوانندگان و نوازندگان است. داراي آثار فراوان در تكنوازي و همنوازي (پيام عاشق، شكر ايزد، تنگستاني و…)مي باشد.
تولد: 1325/02/12



حسن لحني
حسن لحني ( معروف به حسن قصاب لحني) خواننده و رديف دان بود. از آثار باقي مانده از وي مي توان به صفحه هايي در آوازهاي مختلف اشاره كردو داراي قدرت و لحن ويژه در خوانندگي بود.
وفات: 1338/02/15 تولد: 1261


محمد علي امير جاهد
محمد علي امير جاهد( جاهد)، شاعر و ترانه سرا؛ و آخرين تصنيف ساز بزرگ بعد از شيدا و عارف بود مصدرخدمات مهم اداري و هنري بوده است. مؤسس هنرستان شبانه‌ي موسيقي ملي بود . از آثار به جاي مانده از وي مي توان به تعداد زيادي تصنيف، ضبط در صفحه هاي گرامافون و درج در دو جلد« ديوان امير جاهد» و مدير ناشر «سالنامه‌ي پارس»
وفات: 1356/02/16 تولد: 1272



حسين صبا
حسين صبا نوازنده‌ي سنتور و پيانو شاگرد حبيب سماعي و ابوالحسن صبا ( سنتور)و امانوئل ملك اصلانيان ( پيانو) معلم سنتور در هنرستان عالي موسيقي بود. از آثار به جاي مانده از وي مي توان به تعدادي ضبط هاي خصوصي و يك جلد كتاب خود آموز سنتور اشاره كرد. از شاگردان وي مي توان ارفع اطرايي را نام برد.
وفات: 1339/02/18 تولد: 1303



حسن كامكار
حسن كامكار، نوازنده ويولون ، معلم موسيقي بود. وي از مروجين جدي موسيقي در سنندج بوده است و داراي آثار فراوان منتشر نشده مي باشد. فرزندانش از شاگردان برجسته وي محسوب مي شوند.
وفات: 1370/02/24 تولد: 1302



پرويز مشكاتيان
پرويز مشكاتيان، نوازنده سنتورو نوا ساز بود وي شاگرد پدر و بهره برده از داريوش صفوت بوده است و فارغ التحصيل دانشكده هنر هاي زيبا ( رشته موسيقي) بود و از آثار وي مي توان به بيداد، برآستان جانان ، لاله‌ي بهار ، وطن من ، دستان و…
تولد: 1334/02/24



شكر الله قهرماني
شكر الله قهرماني ( شكري ) نوازنده تار وي شاگرد محضر آقا حسين قلي وميرزا عبدالله بود و همنواز كنسرتهاي عارف قزويني او آغاز كننده شيوه جديد تار نوازي در ايران بوده است. آثار ضبط شده ندارد، و ترانه به دل جز غم آن قمر ندارم از اوست.
وفات: 1327/02/25 تولد: 1261



__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض


حسن راد مرد
حسن راد مرد ، نوازنده پيانو و آهنگساز و فارغ التحصيل شعبه‌ي موزيك دارالفنون وي آموزگار موسيقي در مدارس و دانشسراها و از بهترين سرود سازان ايراني ، از آثار وي مي توان به تعداري ضبط هاي راديويي و تعداد زيادي سرود به مناسبتهاي مختلف اشاره كرد.
وفات: 1357/02/26 تولد: 1285



جليل شهناز
جليل شهناز نوازنده‌ي تار و شاگرد پدرش شعبان خان و تاثير پذيرفته از تار نوازي و همنوازي عبد الحسين شهناز وي داراي تجربه و قريحه‌ي ممتاز در بداهه نوازي و همنوازي و صاحب توانايي فوق العاده در ارائه مطالب موسيقي او كنسرتهاي بسياري در داخل و خارج از كشور اجرا كرده است و از آثار وي مي‌توان به ضبط راديويي ، ضبط هاي خصوصي و نوار هايي از تكنوازي همراه با تنبك محمد اسماعيلي اشاره كرد.
تولد: 1300/03/01



مهدي ناظمي
مهدي ناظمي نوازنده و سازنده سنتور وي شاگرد محضر حبيب سماعي و بزرگترين سنتور ساز شناخته شده موسيقي ايراني به شمار مي رود. او سازنده سازهاي فراوان براي استادان بزرگ بوده است از او آثاري از قبيل تعدادي صفحه هاي گرامافون همراه آواز سعادتمند قمي به جاي مانده است.
وفات: 1376/03/01 تولد: 1284



ولي الله البرز
ولي الله البرز، نوازنده قره‌ ني و نواساز بوده است. او تحصيل را در شعبه موزيك نظام را آموخت و نوازندگي حرفه اي و تدريس از اوايل 1320 و همكاري طولاني با راديو تهران و رياست دايره موسيقي در اداره‌ي فرهنگ اهواز ادامه داد. از آثار او مي توان به ضبط هاي راديويي و چند اجراي خصوصي اشاره كرد.
وفات: 1362/03/02 تولد: 1292


بيژن بيژني
بيژن بيژني، خوشنويس و خواننده است. بسياري از آثار موسيقي ايران به خط زيباي اوست و نوار هاي « افسانه‌ي سرزمين پدري ام » و«سيب سرخ خورشيد» با صداي او اجرا شده است.
تولد: 1332/03/03



فرهاد ارژنگي
فرهاد ارژنگي نوازنده تار و هنر رانزد علي اكبر شهناز آموخت. هنر آموز تار و سازنده نغمه هايي براي تار و اركستر بود. از آثار او چند ضبط راديويي و تعدادي ضبط خصوصي از تكنوازي هاي او و همنوازي هاي او همراه سنتور داريوش صفوت به جاي مانده است.
وفات: 1340/03/03 تولد: 1317



مهدي كماليان
محمد مهدي كماليان ، استاد مسلم در ساختن سه تارهاي نفيس و ظريف ، مرجع و راهنماي موسيقي دانان جوان بر آمده از آموزش ها و راهنمايي هاي حسين خان هنگ فرهنگ ، ابوالحسن صبا و علي نقي وزيري بود؛ خودنيز سه تار مي نواخت . مجموعه نادري از دانش موسيقي ادبيات ، مطالعات فراوان در هنر ها و تاريخ فلسفه همراه با شخصيت اصيل و فريخته وجود نادر او را به موسيقي ايراني بخشيده بود. كما ليان در ضبط رديف هاي استادان ( برومند هرمزي و…)تلاش فراوان كرد و بسياري از آثار ماندگار استادان زمان به كوشش او گرد آوري و ضبط شده است از او ، گذشته از سه تار هايش يادداشتهاي منتشر نشده عكس هاي هنري و نوار هاي خصوصي از تك نوازي هايش باقي مانده است.
وفات: 1376/03/05 تولد: 1297



سيد حسين مير خاني
سيدحسين‌ميرخاني استاد كم نظير در هنر خوشنويسي و كاتب قرآن كريم بود و به دانستن موسيقي تظاهري نداشت . گرچه در جواني از محضر حسين خان اسماعيل زاده كمانچه آموخته بود و به تصديق استادان فن از زبده ترين و نخبه ترين نوازندگان كمانچه در دوران ما بود . در ساز استاد مير خاني ، ملاحت‌حسين خان و صناعت باقر خان و شيدايي رضا محجوبي به هم آميخته بود . از نوازندگي او قطعه هاي كوتاهي به صورت خصوصي باقي مانده است.
وفات: 1361/03/11 تولد: 1286



صديف
صديف خواننده آواز و شاگرد سليمان امير قاسمي و عبد الله دوامي و ملهم از اقبال السلطان بوده است. وي داراي تكنيك ممتاز ، لحن ويژه و توانايي هاي بيان در آواز ايراني است . از آثار او «نوار ترجيع بند» همراه سنتور مجيد كياني و تعداد زيادي ضبط هاي خصوصي همراه با نوازندگان مختلف به جاي مانده است.
تولد: 1319/03/15



كامبيز روشن روان
كامبيز روشن روان آهنگساز و فارغ التحصيل از هنرستان موسيقي ، دانشكده‌ي هنرهاي زيبا ، و دانشگاه جنوب كاليفرنيا وي نوازنده فولوت ، سنتور، پيانوو تنبك مي باشدمتبحر در ساخت موسيقي در ژانر هاي متنوع و عضو هيئت دانشكده‌ي صدا وسيما ، مدرس موسيقي در مراكز دانشگاهي و از آثار او ساقي نامه ، سيب سرخ ، خورشيد،‌يادگار دوست، سمفوني فلك الافلاك و… موسيقي بيش از نود فيلم سينمايي و تلويزوني.
تولد: 1328/03/19



علي اصغر بهاري
علي اصغر بهاري نوازنده كمانچه و مدرس رديف موسيقي و آثار قديمي شاگرد پدرش و دايي هايش و بهره گرفته از رضا محجوبي بوده است . سابقه كار موسيقي از سال 1302 تا آخرين روزهاي زندگي ادامه داد. بداهه نواز ممتاز و يگتنه اشاعه دهنده‌ي كمانچه از سال هاي 1340 به بعد بوده . از آثار او بداهه نوازي ها در دستگاه مختلف (در صفحه ، نوار. فيلم )مي باشد. دوره رديف و آثاري با هنرمندان و از شاگردان داوود گنجه اي ، هادي منتظري، مهدي آذر سينابوده است.
وفات: 1374/03/20 تولد: 1284



فريدون شهبازي
فريدون شهبازي آهنگساز و فارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي در رشته ويولون و نوازنده در اركستر هاي مهم ايراني و از پيشكسوتان آهنگسازي در موسيقي پاپ ايراني در دهه‌ي 1350 و موسيقي فيلم عضو و مدير شوراهاي تخصصي موسيقي و از آثار او مي توان به موسيقي متن مجموعه صفحه هاي گرامافون و نوار هاي « صداي شاعر» موسيقي فيلم هاي « شير سنگي » « در مسير تند باد» «پاييزان» و…
تولد: 1321/03/21



داوود گنجه اي
داوود گنجه اي نوازنده كمانچه و ويولون و شاگرد محضر اصغر بهاري و نور علي برومند فارغ التحصيل دانشكده هنر هاي زيبا داراي بيش از سي سال سابقه كار موسيقي و مصدر خدمات مهم اداري و هنري در مركز حفظ و اشاعه مركز موسيقي ايران و صدا و سيما و داراي تكنيك ممتاز و مطالب فراوان در ارائه شيوه هاي مختلف كمانچه نوازي و ويولون نوازي از آثار او مي توان به تكنوازي در نوار هاي « بي قرار» و « كيش مهر» با صداي شهرام ناظر ، اشاره كرد.
تولد: 1321/03/24



محمود تاج بخش
محمود تاج بخش ، نوازنده ويولون و سه تار و شاگرد اسماعيل زرين فر و بهره گيري غير مستقيم از نوازندگي احمد عبادي نوازنده ويولون در اركستر هاي مختلف خصوصي ، دولتي و راديو تهران تدريس موسيقي در مراكز آموزشيو تدوين يك مجموعه از نوار هاي خصوصي براي سه تار نوازي و از آثار او نوار هاي خصوصي در يك ويولون نوازي و سه تار نوازي مي باشد.
وفات: 1378/03/27 تولد: 1304



حسن مشحون
حسن مشحون‌موسيقي شناس و نويسنده و داراي معلومات رديف شناسي و شناخت سبك هاي مختلف موسيقي ايراني و از آثار او دوجلد كتاب «تاريخ موسيقي ايران» باقي مانده است.
وفات: 1359/03/28 تولد: 1285



قاسم نيك پور
قاسم نيك پور نوازنده ويولون و پيانو وي از معلمان قديمي اين سازو عضو اركستر هاي مختلف راديو و از آثار او نوار هاي خصوصي ، آهنگهاي بسيار و كتاب «سي قطعه چهار مضرب براي ويولون»را مي توان نام برد.
وفات: 1355/03/28 تولد: 1296



سليم فرزان
سليم فرزان نوازنده قره ني و ويولون و از معلمان موزيك ارتش و كار در راديو تهران با اركستر مجيد وفا دار از آثار او مي توان به تعداد زيادي ضبط هاي راديويي (همنوازي با اركستر ) را اشاره كرد.
وفات: 1375/03/30 تولد: 1297



ركن الدين مختاري
ركن الدين مختاري نوازنده ويولون و نوازنده و شاگرد محضر حسين خان اسماعيل زاده ، داراي قريحه عالي در نوازندگي و نوسازي وي داراي مشاغل سياسي و مشاغل هنري ، عضو شوراي موسيقي راديو تهران و از آثار او تعدادي ضبط هاي خصوصي همراه نور علي برومند و سنتور قباد ظفر و گرد آوري و چاپ و اجراي مجموعه آثار او (با تار) به كوشش ارشد تهماسبي به جاي مانده است.
وفات: 1350/04/04 تولد: 1270



.
__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض


عبد العلي وزيري
عبد العلي وزيري خواننده و نوازنده تار و هنر رانزد عمويش علي نقي وزيري در مدرسه‌ي عالي موسيقي و بهره برده از راهنمايي هاي روح الله خالقي و از اولين خوانندگان راديو تهران ، و اركستر انجمن موسيقي ملي و از آثار آن مي توان تعداد ضبط هاي خصوصي ، محتوي آوازها و آثاري از علي نقي وزيري(بشنو از ني ، در كنار گلزارو…) اشاره كرد.
وفات: 1368/04/07 تولد: 1292



امير همايون خرم
امير همايون خرم ، نوازنده ويولون و نواساز وي شاگرد ابو الحسن صبا و عضو و سرپرست چند اركستر در راديو ، داراي آثار ممتاز در نواسازي از آثار وي مي توان به « دل پريشان» «تصويري از خيال» « ديوانه منم» « واي از شب من» « نواي مهر» « اشك من هويدا شد» و تعدادي صفحه گرامافون و ضبط هاي خصوصي و ضبط هاي راديويي و نوارهاي خصوصي اشاره كرد.
تولد: 1309/04/09



سيد مهدي ستايشگر
مهدي ستايشگر ، نوازنده‌ي سنتور و پژوهشگر موسيقي ايراني وي شاگرد فرامرز پايور و ديگر استادان بود . از آثار وي مي توان به « ويژه گي سنتور در موسيقي ايران زمين » « واژه نامه موسيقي ايران زمين » « نام نامه‌ي موسيقي ايران زمين » و دومشيريه‌ي« هنر موسيقي» اشاره كرد.
تولد: 1327/04/12



ميرزاده عشقي
ميرزاده عشقي ، شاعر، ترانه سرا و روزنامه نگار آزادي خواه وي نويسنده اپرت « رستاخيز شهرياران ايران» . صفحه‌ي اين اپرت با تار مرتضي ني داوود و صداي ملوك ضرابي كاشاني ضبط شده است.
وفات: 1303/04/12 تولد: 1272



حسن ناهيد
حسن ناهيد ، نوازنده ني وي هنر را نزد حسن كسايي و بهره گيري از ديگر استادان آموخته است. كار او در اركستر ها در اوايل دهه 1340 آغاز شد و كنسرتهاي متعددي در داخل و خارج از كشور اجرا كرده است. وي داراي تجربه حرفه اي فراوان و توانايي ويژه در همنوازي و كار با اركستر ها مي باشد. از آثار وي مي توان به دلكش، كرشمه و پريزاد( مجموعه آثار درويش خان همراه گروه پايور ) اشاره كرد.
تولد: 1322/04/12



كيوان ساكت
كيوان ساكت ، نوازنده‌ي سه تار و تار ، آهنگساز خود آموز و دلباخته روش نوازندگي و آثار علي نقي وزيري و اجراي آثاري با الهام از شيوه استادمي باشد . از آثار وي مي توان به پنج كتاب در آموزش تار و سه تار و نوار هاي «اي وطن» و«مرغ سحر» و… اشاره كرد.
تولد: 1340/04/14



اردوان كامكار
اردوان كامكار نوازنده سنتور و آهنگساز وي شاگرد پدر و پشنگ كامكار او كنسرتهاي فراوان در داخل و خارج از كشور همراه با گروه كامكار و كار بار اركستر هاي ديگر انجام داده است . او با شيوه جديد در نوازندگي سنتور و تطبيق امكانات آن براي همراهي با اركستر ها و ديگر نواختن قطعه هاي غير سنتي را اجرا مي كند. از آثار او مي توان « دريا»، « ماهي براي سال نو» و…. اشاره كرد.
تولد: 1347/04/17



احمد پژمان
احمد پژمان ، آهنگساز دانش را در تهران و دانشگاه وين و دانشگاه كلمبيا آموخت. تدريس در دانشكده هنر هاي زيبا، دانشگاه هنر و… را بر عهده دارد. از آثار او مي توان به اپراهاي جشن دهقان ، دلاور سهند،‌سمندرو آثار سمفونيك موسيقي فيلم هاي شازده احتجاب ، سايه هاي بلندباد، هنر پيشه ، و روسري آبي از كار هاي او مي باشد.
تولد: 1314/04/18



حبيب سماعي
حبيب سماعي ،فرزند حبيب الله سماع الحضور نوازنده بزرگ سنتور وي موسيقي آموخته را نزد پدر و ملهم از آثار نوازندگان قديم آموخت. داراي شيوهه عالي در نوازندگي و معروف به توانايي هاي انحصاري در ارائه مطلب و نحوه بيان و آشنايي و تسلط كامل به سه تار بود.از آثار باقي مانده از وي مي توان پنج صفحه گرامافون همراه آواز پروانه ، تعدادي قطعه هاي (نت) در كنابهاي مختلف و انتقال آموزشهاي او به كوشش ابو الحسن صبا ، نور علي برومند، قباد ظفر، مرتضي عبد الرسولي بود و از آثار دوريختگي او نيز چيزي ضبط نشده است . شيوه نوازندگي او را مجيد كياني تحقيق كرده و آموزش مي دهد.
وفات: 1325/04/20 تولد: 1280



پرويز اتابكي
پرويز اتابكي آهنگساز و نوازنده پيانو، او در هنرستان ملي نزد جواد معروفي و تحصيلات دانشگاهي در رشته زبان شناسي در دانشگاه تهران تعليم ديد. وي سرپرست اركستردانشگاه تهران و از اولين آهنگسازان تحصيل كرده «موسيقي روز» است وي عضو هيئت علمي سازمان لغت نامه دهخدا مي باشد. از آثار او مي توان به ترانه هاي «‌وسوسه» «همخاني» «يقين» و تعداد زيادي تنظيم اركسترال و …. نوازندگي پيانو در صفحه‌ي « صداي شاعر» و مشاركت درساخت موسيقي فيلم « حسن كچل» به همراه واروژان، اسفنديار منفردزادهو بابك افشار .
تولد: 1315/04/22



محمود محمودي خوانساري
محمود محمودي خوانساري ، خواننده آموزش غير مستقيم از نور علي برومند ، ابو الحسن صبا و.. صفحه هاي قديمي و كار در راديو شيراز و راديو تهران و داراي احساس ويژه و لطايف تاثير گذار در ارائه مطالب از آثار وي مي توان به ضبط هاي راديويي همراه نوازندگان اشاره كرد.
وفات: 1366 تولد: 1313/04/23



حسين قلي طاطايي
حسين قلي طاطايي نوازنده ويولون بود. وي خود آموخته و از درسهاي حسين خان اسماعيل زاده و غلام حسين مين باشيان بهره گرفت. او با گرايش به لحن عربي در نواختن و نوازنده معروف سالهاي 1310تا 1330 بود.از آثار وي مي توان به صفحه هاي گرامافون همراه اديب خوانساري تاج اصفهاني و ملكه‌ي برومند اشاره كرد.
وفات: 1358/04/24 تولد: 1283




اسد الله حجازي
اسد الله حجازي نوازنده و هنر آموز تار ، مؤلف ، وي هنر آموخته را نزد علي اكبر شهنازي و داراي تحصيلات علمي موسيقي در خارج از كشور است . استاد دانشگاه تهران و سابقه تدريس موسيقي ملي عضو شوراهاي موسيقي در راديو تهران ، مدير سردبير مجلات هنري - فرهنگي و… ازآثار وي همنوازي با پيانوي جواد معروفي ضبط هاي خصوصي و… ، و كتابهاي حافظ و موسيقي ، منوچهري دامغاني و موسيقي ، فرهنگ سازها ، تاريخ موسيقي نظامي ايران و… مي باشد.
تولد: 1300



رضا محجوبي
رضا محجوبي نوازنده ويولون و نواساز و شاگرد محضر حسين خان اسماعيل زاده و ملهم از ساز ديگر استادان كار رسمي موسيقي تا 1303 ادامه داد وي داراي لحن انحصاري و توانايي هاي خاص در ارائه‌ي مطالب و قريحه‌ي عالي هنري ، بويژه در بداهه نوازي و از آثار او مي توان تعدادي پيش در آمد ، تصنيف و رنگ ، و يك صفحه ضبط خصوصي همراه پيانوي مرتضي محجوبي و آواز اديب خوانساري را شمرد وي از شاگردان اصغر بهاري و مجيد وفادار بود.
وفات: 1333/04/29 تولد: 1277



سيد رضا كسايي
سيد رضا كسايي ( برادر سيد حسن كسايي و نوازنده يكتاي ني) و از رديف شناسان معتبر وارد به گوشه هاي ساز و آوازي و ظرايف اجرا در مكتب اصفهان بود.
وفات: 1377/04/30 تولد: 1304



احمد ابراهيمي
احمد ابراهيمي خواننده ، بهره گرفته از آموزشهاي ابو الحسن صبا ، اديب خوانساري ، غلام حسين بنان و… بود. وي سابقه كار در راديو تهران و اركسترهاي وزارت فرهنگ و هنر و.. اركستر مرتضي محجوبي در راديو و شركت در برنامه هاي تلويزيوني و از آثار وي مي توان به ضبط هاي راديويي، تلويزيوني و اجراهاي خصوصي را اشاره كرد.
تولد: 1305/05/01



حسن يوسف زماني
حسن يوسف زماني ، آهنگساز واودر مدرسه موزيك نظام تحصيل كردو از آموزشهاي هوشنگ استوار و حسين ناصحي بهره برد . از كار هاي او اركسترال در راديو اروميه ، راديو سنندج ، راديو تهران و وزارت فرهنگ و هنر را نام برد . از آثار او « دولت عشق» و «مبتلا» و.. را برشمرد.
تولد: 1310/05/01



مرتضي ني داوود
مرتضي ني داوود ، نوازنده تار و نواساز وي شاگرد محضر درويش خان او داراي تكنيك و بيان ممتاز در نوازندگي و قريحه‌ي عالي نواسازي بود . او مؤسس مدرسه‌ي درويش و كاشف قمر الملوك وزيري ، ملوك ضرابي، مرتضي محجوبي و موسي ني داوود و چند تك نوازي و يك دوره رديف موسيقي ايراني در سال 1353 بوده است.
وفات: 1369/05/02 تولد: 1279



سيد اكبر محسني
سيد اكبر حاج محسن تهراني (اكبر محسني) نوازنده‌ي تار، عود و ويولون ، نواساز و معلم موسيقي ، او هنر آموخته را در شعبه‌ي موزيك نظام و بهره برده از درسهاي علي نقي وزيري بود. سابقه طولاني تدريس موسيقي و سرپرستي اركستر ها در راديو تهران و ساخت آثار بسيار را دارا مي باشد. او از اولين نوازندگان عود در موسيقي ايران است . از آثار او الهه‌ي ناز، ستاره، ضبط هاي رايويي و ضبط هاي خصوصي و.. كتاب الهه‌ي ناز را مي توان برشمرد.
وفات: 1374/05/06 تولد: 1290



ابراهيم قنبري مهر
ابراهيم قنبري مهر ، استاد مسلم در ساخت و مرمت سازهاي ايراني و غربي است. او بهره گرفته از راهنمايي هاي ابو الحسن صبا ، سورن آراكليا و… اتي ين وات لو بود . وي سرپرست كارگاه هاي ساز سازي در اداره‌ي هنر هاي زيبا و وزارت فرهنگ و هنر و … مي باشد . او داراي تخصص عالي در فني - هنري در ساخت ويولون و تحسين شده در جهان است . طرح و مجري اصلاحاتي چند در ساختمان سازهاي ايراني و ساخت چند ساز ابداعي در اين زمينه مي باشد.
تولد: 1307/05/10



محمد سرير
محمد سرير آهنگساز ، وي فارغ التحصيل دانشكده‌ي هنر هاي زيبا (تهران) و آدمي موسيقي هنر هاي زيباي اتريش وي نوازنده پيانو و ويولون مي باشد. او شاگرد حشمت سنجري ، امانوئل ملك اصلانيان و وتوماس كريستين داويد او سازنده بيش از 50 اثر موسيقي توصيفي ، موسيقي فيلم و موسيقي پاپ (همراه با محمد نوري ) است. از آثار او مي توان به جلوه هاي ماندگار ، دلاويز ترين و… اشاره كرد.
تولد: 1323/05/10



باقر خان رامشگر
باقر خان رامشگر نوازنده پر آوازه كمانچه در عهد مظفري بوده است . هنر آموخته را نزد موسي خان كاشي در اصفهان بهره برد از راهنمايي هاي ميرزا قلي و ميرزا عبد الله در تهران استفاده كرد. او داراي شيوه اختصاصي و بلاغت در بيان و مهارت ويژه در نواختن رنگها بود. از آثار باقي مانده از او مي توان به صفحه هاي گرامافون ، محتواي تكنوازي ها و همنوازي با آواز سيد حسين طاهر زاده و ابو الحسن اقبال آذر ، تنبك و آواز عبد الله دوامي و تار درويش خان اشاره كرد.
وفات: 1338/05/10 تولد: 1252



فريدون حافظي
فيدون حافظي نوازنده تار و نواساز وي شاگرد موسي معروفي و عضو اركستر گل ها بود. از آثار او ترانه ها « رقص گيسو » « همين امشب» و كتاب و نوار « قطعاتي در شور» را مي توان برشمرد.
تولد: 1304/05/15



اسد الله ملك
اسد الله ملك ، نوازنده‌ي ويولون، نواساز او هنر را نزد ابوالحسن‌صبا و حسين ملك آموخت. او كار را درراديو و تلويزيون و اركستر هاي وزارت فرهنگ و هنر وقت از اوايل دهه‌ي 1341تا 1357 ادامه داد. وي سرپرست برنامه‌ي « نوايي از موسيقي ملي » تك موازي و همنوازي در برنامه هاي گل ها ، از كارهاي او مي باشد. از آثار او مي توان به ضبط هاي خصوصي و ضبط هاي راديويي و صفحه هاي گرامافون ، نوار هاي «سماع» ،«چراغي از علي دارم » ، كتاب «رديف اول ،رديف دوم و رديف سوم ويولون» را برشمرد.
تولد: 1320/05/17



سيد حبيب الله ستاشگر
سيد حبيب الله ستايشگر ، منبري رديف دان و خوشخوان ، مورد احترام اهل كسوت و اهل موسيقي بودو از دوران كهولت او آثاري باقي مانده است. از جمله نواري با اشعارداوود شيرازي در موضوع غائله بني اسد كه در ماه محرم 1355 شمسي از راديو پخش شده است. شرح حال و منابر او با عنوان « مداح خراساني» به قلم فرزندش سيد مهدي ستايشگر نوشته شده است.
وفات: 1359/05/20 تولد: 1280



ساسان سپنتا
ساسان سپنتا موسيقي شناس و مؤلف ، او تحصيلات‌دانشگاهي در ايران و پژوهش هايي چند در مراكز علمي آمريكا ، او داراي درجه دكترا در رشته زبان شناسي مي باشد. وي موسيقي را نزد استاداني چون علي نقي وزيري ، ابو الحسن صبا و با بهره گيري از راهنمايي هاي روح الله خالقي آموخت. يك سري سلسله مقالات در «مجله‌ي موزيك ايران» از آثار او نيز« تاريخ تحول ضبط موسيقي در ايران» « چشم انداز موسيقي ايران» و آماده سازي جلد سوم « سرگذشت موسيقي ايران»به شمار مي رود.
تولد: 1313/05/22



ناصر فرهنگ فر
ناصر فرهنگ فر، نوازنده‌ي تنبك و داراي چهار هنر خوشنوازي، خوشخواني ، خوشنويسي و شاعري، او شاگرد عبد الله دوامي ، نور علي برومند ، حسين تهراني ، سيدحسن وسيد حسين مير خاني و… بود . او داراي شيوه ابتكار و توانايي هاي ويژه در تنبك نوازي ، ضربي خواني و خلق آثار بديع او سازنده آثار فراوان (ضبط خصوصي ـ جدي، فكاهي) و با اجراي خودش و از آثار او مي توان به بر آستان جانان، كنسرت ايتاليا و دوره آموزش تنبك از ابتدايي تا عالي و مجموعه قطعه ها و مجموعه شعر ها را نام برد.
وفات: 1376/05/23 تولد: 1326



حسين علي وزيري تبار
حسينعلي وزيري تبار، نوازنده قره ني ونواساز او شاگرد شعبه‌ي موزيك مدرسه ي دارالفنون به رياست نصرالسلطان او داراي تكنيك انحصاري و توانايي هاي خاص در نوازندگي وارائه‌ي صحيح موسيقي ايراني با قره ني اومعلم هنرستان عالي موسيقي، مؤ سس اولين اركستر نابينايان و معلم موسيقي مدرسه ايرانيان درعراق بودو عضو اركسترهاي راديو و از آثار وي به ياد شيراز و تعدادي تكنوازي و همنوازي و يك صفحه‌ي گرامافون از او باقي مانده است.
وفات: 1337/05/23 تولد: 1258



بابك بيات
بابك بيات آهنگ ساز و دانش آموخته‌ي هنرستان موسيقي و با استفاده از درسهاي محمد اوشال و كار هايي در زمينه ساخت موسيقي فيلم و موسيقي پاپ و موسيقي همراه دكلاماسيون اشعار مختلف و از آثار او مي توان به موسيقي فيلم «شايد وقتي ديگر» « عروسي خوبان» «وعده آخر» « مرسدس» و نوار « سكوت سرشار از ناگفته هاست» « خروس زري و پيراهن پري » و موسيقي بيش از چهل فيلم سينمايي و تلويزيوني و… اشاره كرد.
تولد: 1325/05/23



عبد الله طالع همداني
عبد الله طالع همداني، خواننده ، نوازنده ويولون، اديب و ترانه سرا وي شاگرد تقي شايگان و بهره گرفته از هنر برادران ني داوود او سابقه‌ي فعاليت مطبوعاتي از اوايل دهه‌ي 1310 وساخت آثار (شعرو ترانه) براي قمر الملوك وزيري، ملوك ضرابي و… تا اواخر دهه‌ي 1320وي داراي اشعار به زبانهاي فارسي و راجي و نوارهاي خصوصي محتوي آواز خواني و ويولون نوازي است.
تولد: 1293/10/12




__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

علي محمد خادم ميثاق
علي محمد خادم ميثاق نوازنده ي پيانو و كنترباس و آهنگساز و اركستر و معلم موسيقي وسرپرست اركسترهاي دولتي و از آثار او مي توان به : تعدادي سرود و مارش به صورت نت وضبط در صفحه هاي گرامافون اشاره كرد.
وفات: 1337/05/26 تولد: 1286



حسام الدين سراج
حسام الدين سراج خواننده واجراكننده كنسرت هاي متعدد درداخل وخارج از كشور وسازنده ي نغمه ي «مقصد ديار قدس» وازآثاراو مي توان به : نوارهاي نينوا، شمس الضحي ، ياديار ، شرح فراق وباغ ارغوان و…اشاره كرد.
تولد:

1337/05/27


ارژنگ كامكار
ارژنگ كامكار نوازنده ي تنبك وتحصيل در رشته‌ي نقاشي دانشكده‌ي هنرهاي زيبا وكار در اركسترهاي مختلف وگروه شيدا وازآثار او مي توان به‌ : همنوازي درنوارهاي موسيقي وبه ويژه باگروه كامكارها اشاره كرد.
تولد: 1335/05/31



حسين عليزاده
حسين عليزاده نوازنده‌ي تاروسه تار وآهنگساز، اوشاگرد علي اكبرشهنازي، نورعلي برومند ويوسف فروتن است، وي فارغ التحصيل هنرستان موسيقي ودانشكده ي هنرهاي زيباوداراي تكنيك عالي نوازندگي وخلاقيت درساختن انواع مختلف موسيقي واجراي كنسرتهاي فراوان درداخل وخارج ازكشور، ازآثاراو مي توان به شورانگيز، تركمن، صبحگاهي، نوبانگ كهن، پايكوبي، رازنو، گبه و دراعصارو... و كتابهاي آموزشي براي تاروسه تار وده قطعه براي تارو... اشاره كرد.
تولد: 1330/06/01



مهدي آذر سيناد
مهدي آذرسينا نوازنده‌ي كمانچه ونواساز، او فارغ التحصيل دانشكده‌ي هنرهاي زيبا كه ازآثاراو مي توان به سخن تازه، سياوشانه، شورآفرين وتعدادي ضبط هاي خصوصي اشاره كرد.
تولد: 1325/06/01



عبد النقي افشار نيا
عبدالنقي افشارنيا نوازنده‌ي ني وخودآموخته درنوازندگي ونوازندگي دراركسترهاي وزارت فرهنگ و هنرازسال 1352 وفارغ التحصيل رشته‌ي موسيقي ازدانشكده‌ي هنرهاي زيبا ونوازنده درگروه شيدا وعارف واجراي كنسرت ها درداخل وخارج ازكشور وازآثاراو مي توان به كتاب«آموزش ني» اشاره كرد.
تولد: 1330/06/01



نصر الله خان مين باشيان
نصرالسلطان فرزند غلام رضاخان سالار معزز وفارغ التحصيل كنسرواتوارمسكو و شاگرد نيكلا ريمسكي كورساكف وازبانيان رواج موسيقي كلاسيك بين الملل درايران وتخصص درنواختن ويولونسل وپيانوورئيس شعبه‌ي موزيك دارالفنون .
وفات: 1317/06/03 تولد: 1275



محمد اسماعيلي
محمد علي اسماعيلي متين نوازنده ومعلم تنبك وشاگرد حسين تهراني درهنرستان موسيقي ملي وداراي تكنيك عالي نوازندگي واجراهاي فراوان درداخل وخارج ازكشور وازآثاراومي توان به سلسله نوارها همراه با سنتور فرامرز پايور ونوارهاي گروه استادان با جليل شهناز وچند تكنوازي و... كتاب آموزش تنبك و قطعه‌ي «رونما» (اجراقبل از1357).
تولد: 1313/06/04



موسي معروفي
موسي معروفي نوازنده‌ي تار ومدرس وگردآورنده‌ي رديف موسيقي ايراني وهنرآموخته نزد درويش خان و علي نقي وزيري ، اجراها وكنسرت هاي بسيار درتهران و شهرستانها وضبط صفحه‌ي گرامافون درسال هاي 1307 تا1327 (تكنوازي، همنوازي و نواسازي)و چهل سال گردآوري ونت نويسي رديف هاي گوناگون ، مدرس موسيقي(نوازندگي تار) ودروس فقه و شرعيات درهنرستان، موسيقي ملي كه ازآثاراو مي توان به صفحه هاي گرامافون محتوي تكنوازي ها، همنوازي ها ونت نويسي تعداد زيادي ازآثار قدما وآثار خود، كتاب هاي «رديف موسيقي ايراني» ، آواز دشتي، برنامه‌ي دشتي و ... مجموعه ي مقالات او با عنوان «موسيقي نامه هاي موسي معروفي» اشاره كرد.
وفات: 1344/06/07 تولد: 1268



__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

حسين استوار
حسين استوارنوازنده‌ي پيانو وآشنا به سنتور وسه تار، اوشاگرد محمودخان مفخم (مفخم الممالك) واجراي كنسرت هاي فراوان درتهران وشهرستانها كه ازآثاراومي توان به همنوازي پيانو باويولون ابراهيم منصوري، تارسالاري وآواز بانو لرتا، اجراي ترانه ها وتصنيف ها واجراي آثاري ازركن الدين مختاري اشاره كرد.
وفات: 1365/06/08 تولد: 1275



سيد حسين طاهرزاده
سيد حسين طاهرزاده خواننده ومؤسس سبك مسلط خوانندگي موسيقي ايراني درقرن حاضر، اوشاگرد غيرمستقيم سيد عبدالرحيم اصفهاني وبهره برده از آواز وساز استادان وداراي خلاقيت فوق العاده وقريحه ي عالي هنري وتوانايي بيان وتسلط به ارائه‌ي بليغ مطالب كه ازآثار او مي توان به يك سلسله صفحه هاي گرامافون ، يك دوره نوارهاي خصوصي همراه تار و سه تار نورعلي برومند اشاره كرد. شاگردان غيرمستقيم وي قمرالملوك وزيري، اديب خوانساري و... محمدرضا شجريان وانتقال دهنده شيوه هاي بلاغي بيان او: نورعلي برومند و نورالدين رضوي سروستاني بوده اند.
وفات: 1334/06/12 تولد: 1261



پرويز يا حقي ( صديقي پارسي)
پرويز ياحقي نوازنده‌ي ويولون ونواساز، اوشاگرد حسين ياحقي وبهره گيري غيرمستقيم ازابوالحسن صبا ومعروف به داشتن استعداد وتوانايي زود رس درنوازندگي (از7سالگي) وداراي لحن مشخص درنواختن كه ازآثاراو مي توان به تعداد زيادي ضبط هاي راديويي وضبط هاي خصوصي حاوي بداهه نوازي ها و همنوازي ها به تنهايي ويا همراه نوازندگان وخوانندگان(1337-1334)، مي زده، اي اميد دل من، بعد ازآن شب بي خبري، اي بهارنورسيده و...(ترانه ها)وآثارديگراشاره كرد.
تولد: 1314/06/16



علي نقي وزيري
علي نقي وزيري نوازنده ي تاروآهنگساز وآغازكننده ي حركت تجدد درموسيقي ايران وتحصيل آزاد دركنسرواتوارهاي برلين وپاريس، مؤسس «مدرسه ي عالي موسيقي» واركسترآن و«كلوب موزيكال»، رييس هنرستان موسيقي ومدرسه موسيقار، رييس انجمن موسيقي ملي، عضوشوراي موسيقي راديوو... استاد ممتاز دانشگاه تهران دررشته هاي زيباشناسي وتاريخ هنر، پايه گذاررشته باستان شناسي دردانشگاه تهران، داراي تكنيك ويژه ي نوازندگي، تواناييهاي فوق العاده درارائه وبيان مطالب وپايه گذارآهنگسازي به مفهوم امروزي درموسيقي عصرجديد ايران كه ازآثاراو مي توان به: كتاب ها:«دستورتار و سه تار»، «دستور ويولون»، «موسيقي نظري ايراني»، «خواندنيهاي كودكان»،«آموزش زيباشناسي»، «سرودهاي مدارس با اشعارسعدي و فردوسي»و... مجموعه مقاله ها و مصاحبه ها و قلم اندازيهاي پراكنده ي اوبا نام «موسيقي نامه‌ي وزيري»، يك صفحه ي گرامافون حاوي تكنوازي ها‹بندباز، دخترك ژوليده، حاضرباش و...›، اجراي قطعه هايي بااركسترمدرسه ي عالي موسيقي، بازسازي آثاري ازاو به كوشش روح الله خالقي با اركستربزرگ راديوتهران(13340-1336 )و…
وفات: 1358/06/17 تولد: 1266



عبد المجيد كياني هندي (مجيد كياني)
مجيد كياني نوازنده ومعلم سنتورورديف دان وفارغ التحصيل دوره‌ي شبانه‌ي هنرستان موسيقي ملي و دانشكده‌ي هنرهاي زيبا، اوشاگرد محضر نورعلي برومند وعبدالله دوامي وپژوهشگر وارائه كننده‌ي شيوه‌ي سنتورنوازي حبيب سماعي بااستفاده ازآموزش هاي نورعلي برومند وديگر شاگردان حبيب، عضوشوراي موسيقي درمركز موسيقي ايران ورييس گروه موسيقي دانشكده ي هنرهاي زيبا (از13763) كه از آثاراومي توان به گذري درشيوه ي سنتورنوازي حبيب سماعي، ضربي هاي حبيب سماعي، رديف ميرزاعبدالله ‹براي سنتور›، خسرواني، زندگي وآثار حبيب سماعي(كتاب و نوار)، سيدحسين طاهرزاده، نگرشي به غم درموسيقي ايراني و… اشاره كرد.
تولد: 1320/06/20



رضا كمال ( شهرزاد)
رضا كمال ملقب به شهرزاد و شاعرونمايشنامه نويس و... سازنده ي كلام چند ترانه‌ي ماندگار و تحصيل درمدارس سن لويي وآليانس تهران، كاردربلديه(شهرداري) و روزنامه هاي مختلف تهران و نويسنده‌ي نمايشنامه هاي «پريچهر وپريزاد»، «زردشت»و...«قصه ي آهنگي شهرزاد» وازآثاراومي توان به«يك زمان چوپاني...» و«بهارنو رسيد» اشاره كرد.
وفات: 1316/06/20 تولد: 1277



مهدي قلي هدايت ( حاج مخبر السلطنه )
حاج مخبرالسلطنه هدايت با موسيقي آشنايي عملي داشت ولي تبحراو دربخش نظري موسيقي بود. استاد او ميرزا عبدالله بود وخود نيز درنسخه شناسي موسيقي دست داشت. ازاو كتاب بزرگ «مجمع الادوار» و«رساله ابجدي دركتابت موسيقي» و«دوره هاي رديف موسيقي ايراني» ومقالات واشعاري درباره ي موسيقي باقي مانده است.
وفات: 1334/06/22 تولد: 1261



امانوئل ملك اصلانيان
امانوئل ملك اصلانيان نوازنده‌ي پيانو وآهنگساز وفارغ التحصيل از آلمان ودانش آموخته نزد پل هيندميت (درآهنگسازي) و كنراد آنزورگه (درپيانو) وكنسرت هاي بسيار دراروپا (تكنوازي پيانو) واجراي آثار اركسترال درايران وداراي تكنيك ممتاز درنوازندگي ، لحن انحصاري وبيان بليغ فردي با تأكيد بر نقش دنياي دروني مجري اثر كه از آثار او مي توان به باله هاي«افسانه ي آفرينش»، «گلبانگ»،« گفت و شنود»، «پروانه» و ... تعدادي مقاله ومصاحبه اشاره كرد.
تولد: 1294/06/22



سيد جواد چايچي اصفهاني
سيدجواد چايچي اصفهاني صنعتگر و متخصص درصنايع دستي و كار با چوب وشروع سازسازي درسال هاي پس از انقلاب با گرايش به سه تارسازي كه ازآثار او مي توان به تزئينات داخل هتل عباسي اصفهان و چند رستوران مشهور دراصفهان وتعدادي سه تار وكتاب «سه تارساز».
وفات: 1372/06/23 تولد: 1304


واروژان هاخوانديان
واروژان هاخوانديان آهنگساز وفارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي تهران و كالج هاي موسيقي فرانسه وآمريكا، شروع كار ازاواسط دهه‌ي 1340 با ساخت آهنگ براي ترانه ها و تصنيف هاي روز وداراي قريحه ي هنري عالي در ساخت ملودي، تنظيم وسازبندي وحساسيت درتركيب شعر با موسيقي كه ازآثاراو مي توان به موسيقي متن سريال تلويزيوني سلطان صاحبقران وآهنگ هاي حرف، بوي گندم، تب زده، پوست شير، پل و... اشاره كرد.
وفات: 1356/06/26 تولد: 1319



مصطفي كمال پورتراب
مصطفي كمال پور تراب آهنگساز ومدرس موسيقي و دانش را در هنرستان عالي موسيقي(آهنگسازي) و دانشگاه سوربن(موزيكولوژي)آموخت. اجراي آثار(قبل ازانقلاب) بااركسترهاي بزرگ داخل وخارج ازايران و تدريس موسيقي درهنرستان ودانشگاه وعضو گروه واژه گزيني موسيقي در مركز نشر دانشگاهي كه ازآثار چاپ شده اومي توان به ترجمه ي كتابهاي«سلفژ پوتسولي»، «موسيقي مدرن» و... مقاله هاي متعدد درمجله ي موزيك ايران، مجله موسيقي وكتاب ماهور اشاره كرد.
تولد: 1303/06/28



اردشيرروحاني
اردشير روحاني، نوازنده‌ي پيانو وآهنگساز وفارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي و دانشكده هاي هنرهاي زيبا و كاردرانجمن ژونس موزيكال وتنظيم قطعه هاي محلي ايراني براي پيانو(شليل، دست به دستمالم نزن و...) و ازآثاراو مي توان به: نوارهاي«كوي دوست» و... اشاره كرد.
تولد: 1325/06/28



فريدون مشيري
فريدون مشيري شاعروترانه سرا وداراي تحصيلات دانشگاهي دررشته‌ي ادبيات فارسي و سابقه‌ي طولاني روزنامه نگاري و سرپرستي صفحه‌هاي شعر درمجله هاي ادبي-هنري پايتخت وترانه سرايي ازآغاز دهه‌ي1330 ، ازآثاراومي توان به ،ياديارمهربان، جاودانه با عشق، شيدايي اشاره كرد.
تولد: 1305/06/30



محمد رضا (سيلوش ) شجريان
محمدرضا شجريان خواننده ومطرح ترين چهره ي موسيقي آوازي ايران دربيست سال گذشته ، او شاگرد اسماعيل مهرتاش، نورعلي برومند، عبدالله دوامي بود وبااستفاده ازآثار تمام هنرمندان گذشته‌ي موسيقي و اجراي كنسرت هاي بسيار درداخل وخارج ازكشور وآشنايي با هنرهاي ديگر از قبيل خوشنويسي، سمنتورنوازي، پرورش گل و… او داراي توانايي تكنيكي وبياني دراجرا وصاحب خلاقيت هاي فردي درزمينه ي ساخت واجراي قطعه ها كه ازآثار او مي توان به : آلبوم هاي گلبانگ شجريان، گل هاي تازه ، تصنيف هاي ايرا ني ، سپيده، به يادعارف، چشمه ي نوش، بيداد، برآستان جانان و… اشاره كرد.
تولد: 1319/07/01



ميلاد كيايي
ميلاد كيايي نوازنده ي سنتور، نواساز وهنرآموخته نزد پدر وآموزش تئوري موسيقي نزد مصطفي كمال پورتراب مي باشد. او اجراكننده‌ي كنسرت هاي بسيار درداخل و خارج از كشور وسابقه ي طولاني تدريس سنتور، ازآثار او مي توان به شورو شادي (تكنوازي) و موسيقي متن تعدادي برنامه هاي تلويزيوني اشاره كرد.
تولد: 1323/07/01



سيد حسن كسايي
سيد حسن كسايي نوازنده‌ي ني و استاد مسلم اين ساز درپنجاه سال اخير. او شاگرد مهدي نوايي وباليده در مكتب ابوالحسن صبا است و داراي سابقه‌ي نوازندگي درراديو تهران واصفهان از اوائل دهه‌ي 1330تا اواخر 1356 مي باشد و داراي تكنيك هاي فوق العاده وقريحه ي ممتاز هنري درارائه‌ي مطالب و بيان احساس با كمنسرت هاي بسيار درداخل وخارج ازكشورو ضبط نوارهاي راديويي ونوارهاي خصوصي، بيش تر بديهه نوازي وياهمراهي با آواز تاج اصفهاني واديب خوانساري با تار جليل شهناز. ازآثاراو مي توان به چند صفحه‌ي گرامافون درخارج ازكشورو يك آلبوم سي.دي دوبل، برگزيده‌ي تكنوازي ها اشاره كرد.
تولد: 1307/07/03



بهزاد باشي
بهزاد باشي نويسنده ومترجم وآشنا با موسيقي كلاسيك اروپا وداراي تجربه در ترجمه ي كتاب هاي تاريخ موسيقي بود . ازآثاراو مي توان به «تاريخ موسيقي خاورزمين» وتأليف كتاب « سُلفاي موسيقي ايران»و چند مقاله اشاره كرد.
وفات: 1370/07/04 تولد: 1304



حسين ناصحي
حسين ناصحي تحصيل كرده‌ي كنسرواتور در تهران و آنكارا و از برجسته ترين آهنگسازان اين مرز و بوم بود. از اوايل دهه 1330 تا اواخر عمر به تدريس و آهنگسازي پرداخت. آثار متعددي ساخت و مقاله هايي در توضيح عقايد هنري خود نوشته كه اكثراً به مرحله اي اجرا و انتشار نرسيده اند. جامعه‌ي دوره‌ي حيات او نتوانست استعداد نادر اين هنرمند نجيب را درك كند و امور ناصحي به فعاليتهاي جان فرسايي گذشت كه در راه تعالي هنرش نبود. از او ، دو اثر در صفحه و نوار ضبط شده و دو مقاله و يك مصاحبه نيز بر نشريات «موزيك ايران» و «رودكي» به چاپ رسيده است.
وفات: 1356/07/06 تولد: 1304



حسين دهلوي
حسين دهلوي آهنگساز و رهبر اركستر و دانش آموخته در محضر ابوالحسن صبا ، حسين ناصحي و توماس كريستين داويد و فارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي در رشته آهنگسازي همچنين مدير هنرستان موسيقي ملي پس از روح الله خالقي و مهدي مفتاح او رهبر اركستر «صبا» و اركستر رودكي و طراح و سازنده قطعه هاي از موسيقي ايراني براي اجرا اركستر بزرگ سازهاي ايراني و غير ايراني با اجراي كنسرتهاي بسيار در داخل و خارج از كشور است او همچنين مؤسس « اركستر بزرگ مضرابي مي باشد. از نمونه آثار او مي توان به آثاري از حسين دهلوي ، بيژن و منيژه (نوار) ، سبكبال ، شوشتري براي ويولون و اركستر، به ياد صبا و نغمه‌ي ترك ، نخست گلبانگ براي اركستر مضرابي و… اشاره كرد.
تولد: 1306/07/07



عبد الوهاب شهيدي
عبد الوهاب شهيدي ، خواننده و نوازنده عود، وي هنررا نزد اسماعيل مهر تاش و بهره گيري از ساير استادان آموخت. او فعاليت را در جامعه‌ي باربد از دهه 1320و كار در راديو تهران از اواخر دهه‌ي 1330آغاز كرد. از آثار او مي توان به ضبط راديويي فراوان همراه با اركستر گل ها ، كار هاي آوازي و اركستري ، تكنوازي و همنوازي عودو… باز خواني ترانه هاي محلي لري را نام برد.
تولد: 1301/07/07



علي اصغر شاه زيدي
علي اصغر شاه زيدي ، خواننده او هنر را نزد تاج اصفهاني و با راهنمايي هاي ساير استادان آموخت. او از حافظان شيوه تاج و مدرس آواز مي باشد،‌از آثار او مي توان به چرخ گردون (همراه علي تجويدي و جليل شهناز) اشاره كرد.
تولد: 1327/07/08


داوود آزاد
داوود آزاد نوازنده تار و سه تار او خود آموخته و با استفاده از نوار هاي استادان وي كنسرتهاي متعددي در داخل و خارج از ايران اجرا كرده است. از آثار او مي توان به مكتب تار تبريز ، آي عشقي، در بهار اميد، به ياد هرمزي و.. اشاره كرد.
تولد: 1342/07/14



علي نقي وزيري
علي نقي وزيري، تجدد موسيقي و ورود فرهنگ صوتي ما به تاريخ جديد با كوشش او روي داد. او نه تنها در موسيقي بلكه درهرزمينه اي كه به زندگي و حيات فرد در اجتماع مربوط مي شد. كوشا ونو آور بود. تأ سيس رشته هاي باستان شناسي ، تاريخ هنر و زيبا شناسي در دانشگاه تهران ، تأ ليف اولين كتابها در زمينه ادبيات كودك و ساخت موسيقي ويژه كودكان تأ سيس نخستين بنياد موقوفه ويژه موسيقي ايران و… و بسياري خدمات ديگر . جلوه هايي از حيات پر بار و درخشان او هستند.
وفات: 1358/07/17 تولد: 1266



جهانشاه صارمي
جهانشاه صلرمي نوازنده تار و شاگرد حسين عليزاده و ارشد تهماسبي وي مؤسس گروه موسيقي نهفت( نخستين گروه سازهاي ايراني با نوازندگان كودك و نوجوان با اجراي در سطح حرفه اي) از آثار او مي توان به كتاب « آثاري از استاد علي اكبر شهنازي» اشاره كرد.
تولد: 1335/07/18



حسن گل نراقي
ترانه خوان وخواننده‌ي ترانه‌ي «مراببوس».
وفات: 1373/07/19 تولد: 1305



مهدي فلاح مقدمي
مهدي فلاح مقدمي خواننده وخوشنويس وهنررا نزد محمدرضا شجريان وغلامحسين اميرخاني وبهره برده از راهنمايي هاي فريدون مشيري ودكتر حسين عمومي با اجراي كنسرت ها درداخل و خارج از كشور(همراه نمايشگاه آثارخوشنويسي) . ازآثار اومي توان به بيكران(همراه مجيد درخشاني ) وگوَن(همراه حميد متبسم) اشاره كرد.
تولد: 1335/07/19



مرتضي گرگين زاده
مرتضي گرگين زاده نوازنده ونواساز هنررا درشعبه‌ي موزيك نظام آموخت ونزد علي محمد خادم ميثاق بود وهمچنين همكاري با راديو از1326 همراه بنان ، مفتاح وملاح ونواسازي ونوازندگي كلارينت دراركسترهاي راديو . ازآثاراومي توان به : تنظيم چندترانه ي محلي و موسيقي فيلم هاي «ولگرد» و «نردبان ترقي» اشاره كرد.
وفات: 1337/07/20 تولد: 1300



عطاء الله جنگوك
عطاء الله جنگوك نوازنده‌ي تار وسه تار وشاگردمحمدحسن عذّاري، علي اكبر شهنازي وغلامحسين بيكجه خاني. اوفارغ التحصيل رشته‌ي موسيقي از دانشكده‌ي هنرهاي زيبا وسابقه‌ي طولاني تدريس درمراكزآموزشي دولتي وخصوصي ، ازآثاراو مي توان به مال كنون(باصداي مسعود بختياري)، نوروز(تكنوازي سه تار) وسرو ماه(تصنيف هاي شيدا)و…(نوار)، كتاب:«سوزوساز» اشاره كرد.
تولد: 1327/07/22



__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

محمد علي حداديان
محمدعلي حداديان نوازنده ومعلم ني وشاگردحسين ياوري وسيد حسن كسايي. اوفارغ التحصيل رشته‌ي موسيقي ازدانشكده‌ي هنرهاي زيبا وعضو گروههاي مختلف موسيقي وداراي سابقه‌ي طولاني تدريس درمراكزآموزشي.
تولد: 1316/07/23



مرتضي حنانه
مرتضي حنانه ، آهنگساز، رهبر اركستر و مولف، دانش آموخته در هنرستان عالي موسيقي و در كنسرواتوار واتيكان ، او شاگرد پرويز محمود و استاد ايتاليايي« كاردوچي» و آشنايي به نوازندگي هورن و پيانو ، موسس اركستر فارابي و عضو شوراي موسيقي در راديو تهران و داراي سابقه‌ي تحقيق در موسيقي نواحي و تحقيق در موسيقي قديم ايران براي استفاده هاي آهنگسازي. از آثار او مي توان به تنظيم ملودي ها (از آهنگسازان گذشته و حال) براي اركستر بزرگ و اجرا در راديو تلويزيون ، قطعه هاي «سوئيت شهر مرجان » «روندو كاپريچيوزا» و… موسيقي فيلم هاي«هزار دستان » « صمد و فولاد زره لي ديو» و« فرار از تله» و… كتاب «گامهاي گمشده» و ترجمه كتاب هاي «اركستراسيون» « چگونه ملودي بسازم » و… و چند اثر منتشر نشده در تئوري موسيقي ايران را مي توان برشمرد.
وفات: 1368/07/24 تولد: 1301



محمد رضا درويشي
محمد رضا درويشي آهنگساز محقق و مؤلف وي فارغ التحصيل رشته‌ي آهنگسازي از دانشكده هنر هاي زيبا ( تهران) و آشنا به نوازندگي ترومپت مي باشد. داراي سابقه 17 ساله مدام در موسيقي نواحي ايران و تنظيم ملودي هايي از خود و ديگران براي اركستر و گاه با نگرشي جديد در ساز و بندي، وي طراح و برگذار كننده جشنواره هاي بزرگ موسيقي نواحي ايران است . از آثار او مي توان به نوار هاي موسيقي نواحي مازندران ، موسم گل، گنبد مينا، زمستان، و كتابهاي «نگاه به غرب» « بيست ترانه موحلي فارس» «نوروزي خواني» « شناخت موسيقي نواحي ايران » « سنت و تجدد در موسيقي ايران» « آيينه و آواز» و چند مجموعه نت و تعدادي قطعه هاي اجرا نشده و تعدادي مقاله و.. مجموعه عظيم دايرة المعارف ايران در 9 جلد از او مي باشد.
تولد: 1334/07/25



نور علي الهي
نور علي الهي نوازنده تنبور، مسند نشين خاندان شاه حياسي و از خاندان هاي يارسان در جيحون آباد صحنه (كرمانشاه) آموزش تنبور نوازي را نزد استادان منطقه و هنر آموزي را نزد درويش خان و معاشرت با موسي معروفي ، ابو الحسن صبا ، روح الله خالقي وي داراي قدرت و قريحه‌ي هنر مندانه در تنبور نوازي و اجراي مقام قديم بوده است . از ‎آثار او مي توان به دو نوار كاست با عنوان «موسيقي سماوي» حاوي اجراي مقام هايي با تنبور اشاره گرد.
وفات: 1353/07/27 تولد: 1274



حبيب الله بديعي
حبيب الله بديعي نوازنده ويولون و نواساز وي شاگرد لطف الله مفخم پايان ، ابو الحسن صبا و چند استاد ارمني بود. عضو شوراهاي موسيقي در رايو تهران و رهبر اركستر باربد و داراي قدرت فني و توانايي بياني در نواختن ويولون به ويژه در بازسازي آثار صبا بوده است . از آثار او ميتوان به مجموعه « برگ سبز» و آهنگ هايي در « آتشم» «رفته بودم» از تو گذشتم» اشاره كرد.
وفات: 1371/07/27 تولد: 1312



فريدون فرزانه
فريدون فرزانه آهنگساز تحصيل كرده در كنسرواتوار بروكسل هنر آموز سلفژ و هارموني در هنرستان عالي موسيقي (تهران)از آثار او مي توان به تنظيم و اجراي آثاري از ركن الدين مختاري براي اركستر قطعه هاي در فرم هاي مختلف براي پيانو و آواز و.. اشاره كرد.
وفات: 1362/07/28 تولد: 1289



علي محمد رشيدي
علي محمد رشيدي فارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي ، ساز تخصصي كنترباس - در آهنگسازي و آواز ايراني وي سردبير مجله‌ي « موزيك ايراني » و رئيس هنرستان تبريز هنرستان موسيقي پسران مي باشد.
تولد: 1313/08/01



محمد علي كياني نژاد
محمد علي كياني نژادنوازنده ني و نواساز وي هنر را در مركز حفظ و اشاعه موسيقي ملي آموخت و فارغ التحصيل رشته موسيقي دانشكده هند هاي زيبا (تهران) كنسرتهاي بسياري در داخل و خارج از كشور اجرا كرده است. تجربه فراوان در همنوازي و نواسازي و تنظيم آثار دارا مي باشد.از آثار او مي توان به مهرورزان ، سفر آفتاب، سرو سيمين و… و كتاب « شيوه‌يني نوازيو شناخت ساز هاي بادي ايران اشاره كرد.
تولد: 1331/08/01



حسين پژمان بختيار
حسين پژمان بختيارشاگرد مكتب ادبي نظام وفا در موسيقي نيز آوازه افكنده است. كلام چند تصنيف ماندگار از ساخته هاي مرتضي ني داوود و ديگر استادان موسيق از اوست.« آتشي در سينه دارم جاوداني» « بس كن اي دل» « گل محبوس» و… پژمان در سالهاي آخر عمر جزو شوراي شعر و ترانه راديو تهران بود او مردي بود حساس و فطرتاُ شاعر و هنر شناس . از او ديوان اشعارش بدون ذكر ترانه هايي كه ساخته در سال هاي قبل از انقلاب به چاپ رسيده است.
وفات: 1353/08/02 تولد: 1279



منصور صارمي
منصور صارمي نوازنده‌ي سنتورخود آموخته و تاثير پذيرفته از مرتضي محجوبي بهره برده از آموزشهاي نور علي برومند همكار برنامه هاي «گل» در راديو. كنسرتهاي راديو در كشور هاي آسيايي و ضبط هاي خصوصي متعدد از بداهه نوازي ها ( همراه با ساز و آواز) از آثار همايون مثنوي را مي توان نام برد.
وفات: 1378/08/03 تولد: 1309



ناصر فرهنگ
ناصر فرهنگ نوازنده‌ي تنبك و تصنيف خوان او شاگرد حسين تهراني و محمد اسماعيلي و استفاده‌ي مستقيم و غير موستقيم از مكتب استادان بزرگ ، داراي تكنيك نوازندگي انحصاري و توانايي هاي ممتاز در تك نوازي و همنوازي ، ضربي خواني و ساخت قطعه هاي ضربي و آشنا با رديف هنر خوشنويسي را نزد برادران ميرخاني و استادان ديگر آموخت و داراي قريحه شاعري جدي و طنز بود . از آثار او مي توان به كنسرت ايتاليا ، خلوت گزيده و… تعدادي نوار خصوصي ، تعداي شعر و خوشنويسي و كتابهاي آموزشي «آموزش تنبك» را اشاره كرد.
وفات: 1376 تولد: 1326/08/04



حسين يا حقي
حسين ياحقي نوازنده ويولون و نواساز او شاگرد برگزيده محضر حسين خان اسماعيل زاده استاد كمانچه وداراي لحن خاص وشيوه ي مشخص درنوازندگي ويولون ومهارت درسنتورنوازي وكاردر راديو تهران دردهه ي 1330وتكنوازي كمانچه (به توصيه ي روح الله خالقي كه ازآثاراومي توان به همنوازي درصفحه هاي گرامافون با صداي قمرالملوك وزيري، تاج اصفهاني واديب خوانساري، مجموعه نوارهاي راديويي(بداهه نوازي ها، همنوازي ها و…) وتعدادي نوارخصوصي، آهنگ هاي «برق غم»(باكلام رهي معيري)، «جواني» و«بي خبر»(باكلام نواب صفا) اشاره كرد.
وفات: 1347/08/06 تولد: 1282



حسين علي نكيسا
حسين علي نكيسا تعزيه خوان وخواننده ي مجلسي وهنرآموخته نزد پدر(ميرزابابا) بانخستين كنسرت ها درتهران بانام حسين علي تفرشي عراقي همراه تار علي اكبر شهنازي وداراي قدرت بيان وبلاغت فوق العاده درارائه ي مطالب وازهنرمندان صاحب رتبه ي والاكه ازآثاراومي توان به چندصفحه‌ي گرامافون، آواز خواني درگوشه هاي مختلف اشاره كرد. ‎
وفات: 1353/08/06 تولد:



حسين هنگ آفرين
حسين هنگ آفرين، نوازنده ي سه تارورديف دان، اوشاگردعليرضاخان چنگي وسرپرست اركستردرراديو وداراي آثاري با همكاري خوانندگان وترانه سرايان وعضو اركسترگل ها كه ازآثاراو مي توان به مجموعه‌ي صفحه ها با ملوك ضرابي، وكتاب«رديف استادعلي اكبرخان شهنازي « تنظيم ويولون» اشاره كرد.
وفات: 1331/08/08 تولد: 1255



عبدالله جهان پناه
عبدالله جهان پناه نوازنده‌ي ويولون ونواساز اوشاگرد عليرضاخان چنگي وسرپرست اركستردرراديو وداراي آثاري با همكاري خوانندگان وترانه سرايان وعضو اركسترگل ها كه ازآثار او مي توان به مجموعه صفحه ها با ملوك ضرابي؛‌ و كتاب « رديف استاد علي اكبر خان شهناز«تنظيم براي ويولون» كه چاپ نشده است ، اشاره كرد.
وفات: 1375/08/08 تولد: 1305



ميرزا حسين ساعتساز(خضوعي اصفهاني)
حسين خضوعي خواننده و رديف دان وي هنر را نزد ميرزا عبد الوهاب اصفهاني آموخت او مسلط به ادب قديم ، عروض، شعر شناسي، و.. مشهور به لطف صوت و توانايي اجرا وعضو اركستر درويش خان در انجمن اخوت بود. از صداي او اثري در دست نيست. از شاگردانش مي توان به اديب خوانساري، يونس در دشتي و تاج اصفهاني را نام برد. از آثار او دفترچه‌ي اشعار و دفتري در علم موسيقي و جدول دستگاه ها وآوازها دردست مي باشد.
وفات: 1323/08/10 تولد: 1275



داوود پير نيا
داوود پيرنيا ، اديب مؤسس و سرپرست برنامه هاي گل ها در راديو تهران و داراي سابقه‌ي كار ادبي از اوايل جواني و سرپرست مشاغل مهم سياسي و اداري بود. موسس برنامه هاي « گل هاي رنگا رنگ» « گل هاي جاويدان» « يك شاخه گل» « گل هاي صحرايي» « برگ سبز» و نخستين برنامه هاي راديويي مخصوص كودكان از كار هاي وي مي باشد. از آثار او مي توان به چند مقاله و مصاحبه در نشريات سال هاي 1330و 1340 اشاره كرد.
وفات: 1350/08/11 تولد: 1279



حسين ملك
حسين ملك ، نوازنده ،سازنده و معلم سنتورو نواساز وي هنر را نزد ابو الحسن صبا و هنر مندان ديگر آموخت. از كار هاي او تكنوازي در راديو تهران از اوايل دهه‌ي 1320 تا اواخر 1350مي باشد. او كنسرتهاي بسياري در داخل و خارج از كشور اجرا كرده و شركت در جشنواره سنتور نوازي در اروپاي شرقي مي باشد. سابقه طولاني در تدريس موسيقي و سنتور سازي به شيوه ابداعي خود بود. از آثار به جاي مانده از او تعدادي ضبط هاي خصوصي ، ضبط هاي تلويزيوني ، صفحه هاي گرامافون در تهران ، فرانسه و بلژيك و..باقي مانده است و ساخت تعدادي سنتور در اندازه هاي ويژه براي تك نوازي و گروه نوازي از كار هاي او مي باشد.
وفات: 1378/08/13 تولد: 1304



فريدون ناصري
فريدون ناصري آهنگساز و رهبر اركستر و هنر را در هنرستان عالي موسيقي در بلژيك نزد آندره سوري آموخت. وي آشنا با نوازندگي ويولونسل و سازهاي كوبه اي است. عضويت در شوراهاي موسيقي راديو و تلويزيون مي باشد. رهبر اركستر سمفونيك تهران ،داراي سابقه پژوهشي در موسيقي نواحي ايران است. از آثار وي براي موسيقي فيلم هاي «ستارخان» ، « ناخدا خورشيد» «كفشهاي ميرزا نوروز» و.. استفاده شده است. قطعه هاي : ميترا، رقص هاي كوهستان‌ ، لالايي و غيره و كتاب « اصلاحات جهاني و لغات رايج ايتاليايي در موسيقي
تولد: 1309/08/14



فضل الله توكل
فضل الله توكل، نوازنده سنتور و نواساز استفاده برده از محضر مرتضي خان محجوبي و ديگر استادان است. سابقه كار راديويي از دهه‌ي 1330 آغاز كرد. آز آثار او مي توان تعدادي برنامه راديويي و چند لوح فشرده را نام برد.
تولد: 1321/08/14



علي تجويدي
علي تجويدي نوازنده ي ويولون وسه تارونواسازومؤلف اوشاگرد ابوالحسن صبا، حسين ياحقي، ركن الدين مختاري، حاج آقامحمدايراني مجرد، هوشنگ استوار وچند استاد ارمني وشروع كاردرراديو تهران از1328 و داراي سابقه ي طولاني تدريس و نواسازي و سرپرستي اركسترها كه ازآثاراو مي توان به: نوارهاي راديويي ونوارهاي خصوصي، همنوازي با ساز وآواز واركستر، ترانه هاي«مراعاشقي شيدا»(باكلام منيره طه)، «آزاده ام» و«صبرم عطاكن»(باكلام رهي معيري)، «بارسفربستم»(باكلام نواب صفا)، «آتش كاروان»(باكلام بيژن ترقي)، « رفتم كه رفتم»(باكلام معيني كرمانشاهي) وكتاب هاي « اثري درچهارگاه»، « موسيقي ايراني»(2جلد)، وكتاب« مجمع التصانيف» اشاره كرد.
تولد: 1289/08/15



حسين همدانيان
حسين همدانيان نوازنده ي تنبك وترانه خوان وهنررا نزد استادان قديمي وبا بهره گيري ازآموزش هاي حسين تهراني آموخت كاردرراديو تهران را ازاوايل دهه‌ي 1330 همراه با سازها وآوازها واركسترهاي مختلف كه ازآثاراو مي توان به همنوازي تنبك درصفحه هاي گرامافون( 1354-1320) باهنرمندان مختلف و... سازنده وخواننده ي دو ترانهي «باباكرم» و« اي يارمباركبادا»اشاره كرد.
وفات: 1378/08/15 تولد: 1302



روح الله خالقي
روح الله خالقي موسيقيدان وطن پرست و دانش آموخته‌ي مكتب علي نقي وزيري وسرسپرده‌ي اووآهنگساز ومؤلف كتاب ها ومؤسس نهادهاي پيشرو موسيقي ايراني بود. تأليف كتاب «سرگذشت موسيقي ايران»، «نظري به موسيقي»، كتاب هاي هنرستان، مقالات بسياردرجرايد روز، ساختن آهنگهاي متعدد درفرم هاي گوناگون، تأسيس انجمن واركستر وهنرستان موسيقي ملي وبسياري خدمات فرهنگي ديگر حاصل زندگي پرباراوست.خالقي ادامه دهنده ي معتدل وپوياي جريان تجديد موسيقي ايران است ونقشي بسزا درپيشرفت موسيقي معاصر دارد.
وفات: 1344/08/21 تولد: 1285



موسي ني داوود
موسي ني داوود نوازنده‌ي ويولون وشاگرد كمانچه نوازان گمنام عصر مظفري وبهره گرفته از محضر حسين خان اسماعيل زاده وهمنواز دركنسرت ها وصفحه هاي برادرش مرتضي ني داوود همراه آواز قمرالملوك وزيري وملوك ضرابي كه ازآثار او مي توان به: همنوازي با قمرالملوك وزيري درصفحه هاي سه گاه ومخالف(باشعربهار:اگرتورخ بگشايي...) وچند نوارخصوصي ازترانه ها وتصنيف ها ي موسيقي نوازان يهودي تهران قديم، ونت نويسي تعدادي ازآثار مرتضي ني داوود اشاره كرد.
وفات: 1371/08/22 تولد: 1286



حاج آقا محمد ايراني مجرد
حاج آقا محمد ايراني مجرد رديف شناس ومرجع شفاهي سه نسل از موسيقي دانان ايران اوشاگرد ميرزاعبدالله درسه تار نوازي ومتبحرّ درشناخت انواع روايت ها ي سازي وآوازي ازگوشه هاي مختلف ومتخصص درشناخت ساز نفيس كاردست استادان، همچنين نظارت برضبط يك دوره رديف درمركز حفظ واشاعه ي موسيقي(1350-1347) كه ازآثاراو مي توان به مقاله‌ي «چغانه ي طرب»، (كتاب «كتاب آموزش تنبك» به كوشش حسين دهلوي وجمعي ديگر/1350) وتعدادي نوارخصوصي اشاره كرد.
وفات: 1350/08/23 تولد: 1250



رهي معيري (بيوك)
محمدحسن (بيوك) معيري معروف به رهي، همان گونه زيست كه دراشعارش آمده است: عاشق پيشه وجمال پرست وگلچين ومالامال ازاحساس. ذوق موسيقي او، كلامش را به آهنگ ونواي بسياري ازبزرگان موسيقي ايران همچون مرتضي محجوبي وحسين ياحقي وروح الله خالقي گره زد وآثاري ماندگارآفريد: «نواي ني»، «كاروان»، «ديدي اي مه» و«شب جواني» ازاين آثارند. مجموعه ترانه هاي رهي همراه ُنت آهنگ آن ها دركتاب «آزاده» چاپ شده است.
وفات: 1347/08/24 تولد: 1288



سعدي حسني
سعدي حسني منتقد ومؤلف وفارغ التحصيل رشته‌ي فلسفه ازآلمان كه آغازكاراوازدهه‌ي 1330 درراديو تهران ونشريات تخصصي بوده است. او نويسنده‌ي متن وكلام چند اپرا و اپرات وسردبير«مجله موسيقيِ»(1356-1352) ومؤسس انجمن ژونس موزيكال ايران بود كه ازآثاراومي توان به«هفت نغمه چنگ»، «تاريخ موسيقي» و«تفسيرموسيقي» اشاره كرد.
وفات: 1365/08/25 تولد: 1302


اردشير كامكار
اردشيركامكارنوازنده‌ي كمانچه وهنرآموزي نزد پدر، پشنگ كامكار و محمدرضا لطفي وكنسرت هاي فراوان باگروه كامكارها وكاردراركسترهاي ديگركه ازآثاراومي توان به: «به ياد صبا» وكنسرتو براي كمانچه واركستراشاره كرد.
تولد: 1341/08/28



محمد عشقي نوايي
محمد عشقي نوايي آخرين سه تارساز ارجمند قديم درزمان ما، يادگارخاطرات زيبا از صبا ورضا محجوبي و حسين خان ياحقي و...، صناعت خود را ازاستادان پيشين آموخته بود وخود نيز ابداعات وابتكارات نوين درهنرش داشت. سه تارهاي او مونس خلوت نوازندگان بزرگ زمان ما هستند وياد او آرام بخش رهروان طريق پررنج فقروقناعت كه عشقي الگو واسوه‌ي آنان بود.
وفات: 1366/09/01 تولد: 1296



غلام حسين درويش ( درويش خان)
وصف روزگار وآثاردرويش خان قافله سالار بزرگ تجدد موسيقي ايران دراين مختصرنمي گنجد. درويش نوازنده‌ي استاد و بزرگ درتارو سه تار بود ودرمحضرآقاحسين قلي وميرزا عبدالله باليده وكيفيتي عجيب درنوازندگي داشت. اومبتكرپيش درآمد درموسيقي بود وازآثاربسيارزيبايي دراين قالب ونيز درقالب هايي چون تصنيف ورنگ وچهار مضراب باقي مانده است. صفحه هايي حاوي تارنوازي او، تكنوازي وهمنوازي همراه سيد حسين طاهرزاده، اقبال آذر، دوامي وباقرخان وديگران باقي است ومجموعه آثاراو به كوشش ارشد تهماسبي منتشرشده است.
وفات: 1305/09/02 تولد: 1251



نصر الله ناصح پور
نصرالله ناصح پور، رديف دان وآموزگار آوازايراني ازشاگردان محضر استاد عبدالله دوامي بوده ونزديك چهل سال است كه به تدريس واجراي آواز اصيل اشتغال دارد.ازآثاراو مي توان به دو صفحه‌‌ي گرامافون دركتاب«موسيقي آوازي ايران»، تصنيف ماهور«زمن نگارم» درنوار«به ياد درويش خان» و اجراي تصنيف هايي ازعارف درآلبوم «يادواره‌ي استاد برومند» به سرپرستي محمدرضالطفي اشاره كرد.
تولد: 1319/09/02



محمود كريمي
محمود كريمي رديف دان ومعلم آواز وشاگرد محضرعبدالله دوامي وبااستفاده ازصفحه هاي خوانندگان قديم وداراي سابقه‌ي طولاني تدريس آوازايراني درهنرستان موسيقي ملي و... كه ازآثاراو مي توان به صفحه هاي گرامافون(پرشده درفرانسه) همراه ني محمد موسوي وتار ژان دورينگ وآلبوم بزرگ «رديف آواز موسيقي ايران» اشاره كرد.
وفات: 1363/09/03 تولد: 1306



تاج اصفهاني
تاج اصفهاني خواننده ورديف دان ومدرس آواز وشاگرد سيدعبدالرحيم اصفهاني وبهره برده ازحسين خان اسماعيل زاده وصاحب لحن درخشان وقدرت اجراي ويژه درارئه‌ي مطالب و شعرشناسي وقريحه‌ي مناسب خواني كه ازآثاراو مي توان به صفحه هاي گرامافون، نوارهاي راديويي ونوارهاي خصوصي وچند ترانه ازآثارعبدالحسين برازنده با شعر شيداي چالشتري اشاره كرد.
وفات: 1360/09/07 تولد: 1282



داريوش صفوت
داريوش صفوت نوازنده‌ي سنتوروسه تاروپژوهشگرومؤلف وهنرآموخته نزد ابوالحسن صبا وبهره گرفته ازدانش سايراستادان: حاج آقا محمد ايراني مجرد، سعيدهرمزي و... او مديروسرپرست نهادهاي اداري موسيقي(مركز حفظ واشاعه، گروه موسيقي دانشكده‌ي هنرهاي زيبا دردانشگاه تهران) و... همچنين عضو هيأت علمي دانشگاه، دايرة المعارف هاي رسمي كشور ومراكزپژوهشي كه ازآثاراو مي توان به نوارهايي محتوي تكنوازي سنتور وسه تار(پرشده درفرانسه وايران)، كتاب هاي «موسيقي ايراني»(همراه با نلي كارن، چاپ فرانسه)، «رساله ي موسيقي بنايي»(همراه باتقي بينش) و... مقالات تحقيقي درايران وفرانسه اشاره كرد.
تولد: 1307/09/07



داريوش خالدي
داريوش خالدي نوازنده‌ي ويولون ونواساز وشاگرد ابوالحسن صبا وبهره گرفته ازديگر استادان وكاردرراديو تهران از1319 وداراي روش ويژه درتكنوازي ويولون ونواسازي ومؤسس «اركسترجوانان» و همكاري با اركستر«گل ها» كه ازآثاراو مي توان به دو دوره صفحه‌ي گرامافون پرشده دربمبئي همراه باديگرهنرمندان، دو صفحه ي گرامافون پرشده درتهران (تكنوازي ها)، تعدادي نوار راديويي وخصوصي ودويست آهنگ وازترانه ها: «آمد نوبهار»(باكلام نواب صفا)‌، «آتش جان»(باكلام رهي معيري)، «انتظار»(باكلام معيني كرمانشاهي) و…
وفات: 1396/09/09 تولد: 1298



نصر الله گلپايگاني
نصرت الله گلپايگاني نوازنده ويولون وتاروتنبك وشاگرد ابوالحسن صبا ونصرالله زرين پنجه وحسين تهراني درهنرستان موسيقي ملي وتكنواز وهمنواز دراركسترهاي وزارت فرهنگ وهنروسازنده آثاري درموسيقي ايراني كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي خصوصي ازتكنوازي(بيش ترويولون) وهمنوازي اشاره كرد.
وفات: 1341/09/12 تولد: 1317



شاپور رحيمي
شاپوررحيمي خواننده هنرآموز ونوازنده عود وهنرآموخته نزد اسماعيل مهرتاش، نصرالله زرين پنجه، داريوش صفوت، محمود كريمي ومحمدرضا شجريان و سابقه طولاني تدريس آوازو اجرا كه ازآثاراو مي توان به«گل افشان»، «شكوفه هاي جاويدان» و«فصل ايثار» اشاره كرد.
تولد: 1326/09/13



رجب علي فلاح
رجب علي فلاح شاگرد محمد خان بلبل(عطاءالملك) آخرين خواننده ي قديمي درروزگارمابود. درپنج سالگي درحضورمظفرالدين شاه آواز خواند ودر سنين جواني هنرش مورد تمجيد صبا، قمروسايرهنرمندان قرارگرفت. اواولين خواننده اي بود كه درراديو تهران ديلمان راخواند وباجامعه ي باربد واسماعيل مهرتاش نيزهمكاري داشت. مشوق او، استادمهدي كماليان بود كه نوارهاي خصوصي متعددي ازاوضبط كرد. اميري فلاح نمونه بارزي ازصداي عالي، احساس صادقانه وزندگي بي پيرايه بود.
وفات: 1373/09/15 تولد: 1278



منو چهر جانبگلو
منوچهرجانبگلو منتقد موسيقي ونوازنده سنتور وشاگرد ابوالحسن صبا وبهره برده ازديگراستادان وصاحب مقالات انتقادي درنشريات 1369-1325 وتعدادي ضبط هاي خصوصي.
وفات: 1369/09/15 تولد: 1305



جواد معروفي
جواد معروفي نخست نزد پدرش موسي خان تارمي نواخت سپس پيانو رابرگزيد ودرمدرسه‌ي موسيقي علي نقي وزيري به آموختن نوازندگي وسايرعلوم موسيقي پرداخت اواولين نوازنده اي بود كه موسيقي ايراني رابا تلفيق تكنيك نوازندگي موسيقي غربي اجرا كرد ودراين راه توفيق يافت. نوازندگي، تدريس، آهنگسازي وسرپرستي اركسترتمام عمرمعروفي رادربرگرفت. معروفي هنرمندي سالم وآرام وخوشنام بود.ازآثارش : ژيلا، كوكو، خواب هاي طلايي، راپسودي ها، كنسرتو درچهارگاه، عاشورا، رومينا، رازخلقت، فراق و... رديف موسيقي ايران بااجراي پيانويي كه به كوشش محمدرضا منوچهري فر وبامقدمه وتفصيلات سيدعليرضا ميرعلي نقي به چاپ رسيده است.
وفات: 1327/09/16 تولد: 1291



هوشنگ ظريف
هوشنگ ظريف نوازنده‌ي تاروفارغ التحصيل هنرستان موسيقي ملي وهنرآموخته نزد موسي معروفي، علي اكبرشهنازي وحسين تهراني وآشنا به سه تاروتنبك وداراي سابقه ي طولاني تدريس درمراكزآموزشي موسيقي واجراهاي متعدد درسراسرايران وشهرهاي مهم جهان وهمكاري درتهيه كتاب«آموزش تنبك» و«رديف آوازي موسيقي ايران به روايت محمود كريمي» كه ازآثاراومي توان به ضبط هاي تلويزيوني بااركسترهاي وزارت فرهنگ وهنر، نوار«اصفهان- دشتي»(تكنوازي تار) وآلبوم آموزشي «كتاب اول ودوم تاروسه تا» اشاره كرد.
تولد: 1317/09/16



محمود حكيم هاشمي
محمود حكيم هاشمي سازنده سه تاروازبزرگان اين صنعت وهنربود. اونوازندگي ويولون رادرهنرستان آموخت وسه تارنوازي را ازاحمد عبادي فراگرفت وسه تارسازي را ازعشقي آموخت وازالگوهاي حاج طاهربهره گرفت. هاشمي هنرمندي ظريف ودقيق وداراي وسواس ومسئوليت بود وتعداد سازهايش كم ولي ازلحاظ كيفيت درسطح بسياربالا هستند ودردستان استادان بزرگ نواخته مي شوند.
وفات: 1375/09/17 تولد: 1323



حسين ياوري
حسين ياوري نوازنده‌ي تواناي ني وازهنرمندان بنام اين رشته دراوايل قرن حاضروشاگرد نايب اسدالله اصفهاني ومهدي نوايي وخودآموخته وداراي اطلاعات فراوان درزمينه هاي سازي-آوازي وداراي سابقه ي طولاني درتدريس وازآخرين وارثان هنرني نوازي درمكتب قديم كه ازآثارپراكنده به صورت نوارهاي خصوصي(بداهه نوازي ها وهمنوازي ها) اشاره كرد.
وفات: 1357/09/22 تولد: 1285



نصرالله زرينچه
نصرالله زرينچه نوازنده تاروسه تاروعود اوموسيقي رانزد حسين خان هنگ آفرين وموسي معروفي آموخت ونزد علي نقي وزيري تكميل كرد وسال ها دراركسترهاي مختلف نواخت ودرهنرستان موسيقي ملي تدريس كرد وباروح الله خالقي دربرنامه راديويي«سازوسخن» همكاري داشت. ازاوآهنگ هاي متعدد،‌ نوارهاي راديويي، نوارهاي خصوصي ويك دوره صفحه گرامافون با صداي ايران الدوله هلن باقي مانده است.
وفات: 1360/09/25 تولد: 1285



شاپور حاتمي
شاپورحاتمي فرزند علي حاتمي نوازنده تاروهنرآموخته نزد عبدالحسين شهنازي وآغازكاردرراديوتهران تااوايل1340 كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي راديويي وضبط هاي خصوصي، بيش ترحاوي بداهه نوازي هايش وچند صفحه گرامافون محتوي تصنيف هاي عاميانه اشاره كرد.
وفات: 1369/09/25 تولد: 1303



مهرداد ترابي
مهرداد ترابي نوازنده تاروسه تاروهنررا نزدجلال ذوالفنون وهوشنگ ظريف آموخت. وي سرپرست گروه«مشتاق» بود و كنسرتهاي بسياري درداخل وخارج ازكشورانجام داده است او تدوين كننده كتاب«دوره آموزش سه تار» درسه جلد نوشته جلال ذوالفنون مي باشد ازآثاراو مي توان به كتاب« دفترتصنيف هاي قديمي»(بادصبا، خزان عشق، چشم نرگس)(درسه جلد) ونوارهاي چهارپاره(تكنوازي) وبلبل شوريده(باصداي خسروعامري فر) اشاره كرد.
تولد: 1342/09/26



__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 12-06-2011
hossein آواتار ها
hossein hossein آنلاین نیست.
مدیر بخش موبایل
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: شیراز
نوشته ها: 3,181
سپاسها: : 7,693

7,279 سپاس در 3,383 نوشته ایشان در یکماه اخیر
hossein به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

محمد تقي دانش پژوه
محمدتقي دانش پژوه پدرعلم نسخه شناسي موسيقي قديم ايراني وازبزرگ ترين كتاب شناسان ايران درجهان علم ودانش بود. كتاب«فهرست آثاردانشمندان ايراني واسلامي درغنا وموسيقي» وچند مقاله ديگردراين باب ازآثارچاپ شده اوست.
وفات: 1375/09/27 تولد: 1290



بيژن كامكار
بيژن كامكارنوازنده دف وتنبك وخواننده ونوازنده رباب اوهنررانزد پدرآموخت وكنسرت هاي فراوان درداخل وخارج ازكشوراجراكرد. ازآثاراو نوار«كامكارها»، «زردي خزان»‌ و... نوارهاي ديگررا مي توان نام برد.
تولد: 1328/09/28



ابو الحسن صبا
وصف زندگي وهنروآثاروخدمات ابوالحسن صبا دراين مختصرنمي گنجد. صبا فرزند كمال السلطنه، دركودكي ونوجواني بزرگ ترين استادان را ديد واز هركدام مطالب ارزنده اي آموخت وويولون وسه تاررابه عنوان سازهاي تخصصي خود برگزيد وبا مدرسه موسيقي واركستر وزيري همكاري كرد. صبا بنيانگذارشيوه صحيح ويولون نوازي درموسيقي ايراني وعامل انتقال ميراث هنري ميرزا عبدالله درسه تارنوازي است. نوازندگي، ضبط صفحه، نواسازي، سرپرستي اركستر، تدريس درهنرستان ودرمنزلش(كه بعدها تبديل به موزه صبا شد)، نگارش مقاله وكتاب و بسياري خدمات ديگرحاصل عمركوتاه اوست. صبا يك عمرخود را وقف موسيقي مرد واز حيث هنروانسانيت وشخصيت والا وخصوصيات اصيل ايراني دراوج تصور بود. آثار او مكرر نواخته واجرا وضبط شده اند: سه جلدكتاب«آموزش ويولون‌» اوبه كوشش لطف الله مفتخم پايان، چهارجلد كتاب«آموزش سنتور» ويك جلد«آموزش تاروسه تار» اوبه كوشش محمد بهارلو وفرامرز پايور وداريوش صفوت به چاپ رسيد. يادواره اودرتهران به كوشش علي دهباشي ودرآمريكا به كوشش بيژن اسدي پور به چاپ رسيده يك جلد مجموعه مقالات اوبه كوشش سيد عليرضا ميرعلي نقي دردست چاپ است.
وفات: 1339/09/29 تولد: 1281



پشنگ كامكار
پشنگ كامكارنوازنده سنتور وشاگرد پدرش وفارغ التحصيل رشته موسيقي از دانشكده هنرهاي زيبا(تهران) وداراي تصوفات خاص درتكنيك سنتورنوازي وخالق آثاري براي سنتور برپايه‌ي ابتكارات خود وعضو گروه شيدا وگروه كامكارها كه ازآثاراو مي توان به بارانه، به يادصبا و...(نوار) و«آثاري از پشنگ كامكار»(كتاب) اشاره كرد.
تولد: 1330/09/30



محمد نوري
محمدنوري خواننده وهنررانزد فاخره صبا وثولين باغچه بان وبا راهنمايي هاي ناصرحسيني فراگرفت. اوداراي پنجاه سال سابقه خوانندگي كه ازآثاراو مي توان به ماه باران(آهنگ ازشهرام گلپريان)، جاودانه باعشق(آهنگ ازمحمد سرير) و... اشاره كرد.
تولد: 1308/10/01



ارسلان كامكار
ارسلان كامكارنوازنده ويولون وعود وآهنگساز وهنررانزد پدر، هوشنگ كامكار ومنوچهرانصاري آموخت با كنسرت هاي فراوان با گروه كامكارها وكاربا اركسترهاي ديگر(نوازندگي ويولون وعود) ازآثاراو مي توان به«زردي خزان»، «افسانه ي سرزمين پدري ام» و... «سرود ايران»اشاره كرد.
تولد: 1339/10/02



ابراهيم منصوري
ابراهيم منصوري نوازنده ويولون ونواسازوداراي سابقه پژوهش وگردآوري آثارقديم موسيقي كه شاگرد حسين خان اسماعيل زاده وعبدالله دوامي وتحصيل كرده درشعبه موزيك دارالفنون باسابقه طولاني تدريس درمراكزآموزشي دولتي وسرپرستي اركستر درراديو تهران مي باشد. اوهمچنين به گردآوري«تصنيف هاي عارف وشيدا به روايت عبدالله دوامي»(چاپ نشده) پرداخته است.
وفات: 1348/10/05 تولد: 1276



حسين سرشار
حسين سرشار خواننده اپرا وهنرآموخته دركنسرواتوارميلان(ايتاليا) وخواننده بسياري ازنقش هاي مهم اپرايي وچند اثرازآهنگساران مويسقي ايراني. ازآثاراو مي توان به اجراي اثر«فروغ» ساخته حسين دهلوي(درنوار«آثاري ازحسين دهلوي») وچند ضبط تلويزيوني ازسرودهاي انقلابي وبازي درچند فيلم سينمايي: اجاره نشين ها، هامون وجعفرخان ازفرنگ برگشته اشاره كرد.
وفات: 1373/10/05 تولد: 1311



محمد حسن( وحيد ) دستگردي
وحيد دستگردي شاعرومؤسس مجله ادبي«ارمغان» بود وبا اكثر موسيقي دانان معتبرارتباط داشت. كلام تصنيف هايي چون« موسم گل» و«زد لشگرگل» ازآثاراوست.
وفات: 1321/10/08 تولد: 1255



سعيد هرمزي
سعيد هرمزي نوازنده سه تاروتار هنرآموخته درمحضر درويش خان ومرتضي ني داوود ومدرس سه تار درمركز حفظ واشاعه موسيقي(1355-1347). اوداراي بلاغت ممتاز وتوانايي هاي عالي هنري دربيان احساس وارائه مطالب كه ازآثاراو مي توان به دوره ي رديف، اجرا با سه تار، تعدادي نوارخصوصي(حاوي بداهه نوازي ها ونيز همراهي باآواز سليمان اميرقاسمي) اشاره كرد.
وفات: 1355/10/08 تولد: 1276



لطف الله مجد
لطف الله مجد درتارنوازي خودآموخته بود ودرنوازندگي پنجه شيرين وسليقه مطبوع داشت. ازمجد نوارهاي زيادي حاوي بداهه نوازي هايش باقي مانده است اوبا برنامه گل ها نيز همكاري مستمر داشت.
وفات: 1357/10/08 تولد: 1279



سيد جواد بديع زاده
سيد جواد بديع زاده فرزند بديع المتكلمين كه آواز راازپدرودايي آموخت. ازاو صفحه هاي زيادي محتواي آواز وتصنيف همراه ساز عبدالحسين شهنازي ومرتضي محجوبي باقي مانده است به اضافه تعدادي تصنيف هاي فكاهي كه ساخته خود اوست. بديع زاده ذوق خوانندگي ونواسازي راباهم داشت وچندي نيز عضو شوراي موسيقي راديو بود. ازآثاراو مي توان به‌خزان عشق، گل پرپر، ماشين مشدي ممدلي و...، مجموعه خاطراتش كه دردست چاپ است اشاره كرد.
وفات: 1358/10/10 تولد: 1281



حسين خواجه اميري(ايرج)
ايرج خواننده وشاگرد ابوالحسن صبا تأثيرپذيري مستقيم ازآواز تاج اصفهاني وكاردرراديو تهران ازاواسط دهه‌ي 1330 بااركسترها وهمراه نوازندگان مختلف كه ازآثاراو مي توان به برنامه هاي آوازي همراه ويولون حبيب الله بديعي وپرويز ياحقي، سنتور رضا ورزنده، تارفرهنگ شريف و... تعدادي ترانه براي فيلم هاي ايراني(1350-1340) اشاره كرد.
تولد: 1313/10/11



مصطفي گرگين زاده
مصطفي گرگين زاده نوازنده ترومپت ونواساز وتحصيل نوازندگي درشعبه موزيك نظام(نزد سروان ايراني) وكاردرراديو تهران ازاوائل دهه 1330 وهمكاري با خالدي ودلكش كه ازآثاراو مي توان به بردي ازيادم(باكلام پرويزخطيبي) ونمي ترسي(باكلام نواب صفا) اشاره كرد.
تولد: 1301/10/11



حشمت سنجري
حشمت سنجري رهبرواركستروآهنگساز وفارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي دررشته ويولون وتحصيل رهبري اركستر در ايتاليا واتريش ورهبر دائمي اركستر سمفونيك تهران(1351-1334) ورهبري اركستر درشهرهاي مختلف ايران وساخت چند اثر.
وفات: 1373/10/14 تولد: 1296



سليمان امير قاسمي
سليمان اميرقاسمي(سليم خان) خواننده ورديف دان ومدرس آواز وهنرآموخته نزد عيسي وابراهيم آقاباشي دراصفهان وبهره برده ازهنر استادان آواز وساز درتهران وداراي لحن ويژه وداراي تكنيك ممتاز وسليقه هنري عالي درارائه مطالب واجراي آواز كه ازآثاراو مي توان به يك دوره صفحه گرامافون همراه باتار عبدالله دادور(قوام السلطان)‌ و ويولون علي مبشر درسال هاي 1305 تا1312، يك دوره ضبط هاي خصوصي با تار نورعلي برومند، سه تار سعيد هرمزي وويولون علي تجويدي درسال هاي 1338 تا1352رااشاره كرد. او ازشاگردان عطاءالله اميدوار، مرتضي طباطبائي و... بود.
وفات: 1355/10/15 تولد: 1263



كريم صالح عظيمي
كريم صالح عظيمي خواننده ورديف دان ومعلم آواز وشاگرد محضر اقبال السلطان وعبدالله دوامي وسابقه تدريس از1353 در« مكتب صبا» وچند اجرا در داخل وخارج ازكشور.
تولد: 1325/10/16



محمد رضا لطفي
محمد رضا لطفي نوازتار وسه تارنواز برجسته، نواساز، مدرس، مؤلف واشاعه دهنده اصالت هاي موسيقي ايراني، برآمده ازمكتب شهنازي وبرومند وهرمزي وديگر استادان بزرگ است. زندگي او وقف خلاقيت هنري وخدمت به اشاعه وانتقال موسيقي ايراني شده ودرزمره نوازندگان ايراني است كه اعتبار بين المللي دارد. آثاراو بسياراست ازجمله: سلسله نوارهاي چاووش(گروه شيدا)، آلبوم رديف موسيقي ايران(يادواره استاد برومند)، چشمه نوش، رمزعشق و...(نوار)، موسيقي آوازي ايران، كتاب سال شيدا(2جلد) وتعدادي مقاله درپانزده سال گذشته كه سازوموسيقي ايران رابه محافل هنري دنيا شناسانده است.
تولد: 1325/10/17



لطف الله مفخم پايان
لطف الله مفخم پايان اولين ناشر جدي آثار موسيقي است كه زندگي اش راوقف اين كاركرد. اوبرآمده ازخانداني قديم واصيل ودانش آموخته درمحضر صبا وخالقي بود. بخش مهمي ازرديف موسيقي ايران به روايت معروفي، به كوشش اونظم وسامان يافت وآثار بسياري ازبهترين استادان موسيقي وقت به همت وسرمايه او به چاپ رسيد. خدمات فرهنگي مفخم پايان در اشاعه موسيقي ايراني نقش ايفا كرد كه تآثيرش هنوز هم پابرجاست ومجموعه آثار اوبه كوشش سيد عليرضا ميرعلي نقي دردست انتشار مجدد است.
وفات: 1362/10/17 تولد: 1294



محمود فرنام
محمود فرنام نوازنده دف درموسيقي آذري با بيش از هشتاد سال سابقه نوازندگي درنزديك به يك قرن زندگي وداراي آ‌ثار فراوان با تار غلامحسين بيكجه خاني، تارمحمد حسن عذاري، آواز اقبال السلطان و…
وفات: 1372/10/21 تولد: 1277



مسعود شعاري
مسعود شعاري نوازنده تاروسه تار وهنرآموخته نزد محمد رضا لطفي، داريوش طلايي ، حسين عليزاده وارشد تهماسبي و با اجراي كنسرتهاي داخل وخارج ازكشور ازآثاراو مي توان به كاروان صبا(آ‎ثارابوالحسن صبا، اجرا با سه تار) وانتظار(سه تارنوازي درفضاي موسيقي هند همراه طبلاي دارشان سينگ) اشاره كرد.
تولد: 1340/10/22



عبد الله دادور
عبدالله دادور(قوام السلطان) نوازنده تاروسه تار وشاگرد درويش خان كه ازآثاراو مي توان به تعدادي صفحه گرامافون، همراهي(تار) با آواز پروانه(1312-1303)، ضبط هاي خصوصي، تكنوازي سه تار(سالهاي دهه1330) اشاره كرد.
وفات: 1355/10/25 تولد: 1275


محمد صديق تعريف
محمد صديق تعريف خواننده وشاگرد رضوي سروستاني، نصرالله ناصح پور ومحمود كريمي كه ازآثاراو مي توان به، به ياد استاد طاهرزاده، شوردشت، شيدايي، آبگينه وماه بانو و... ترانه موسيقي متن سريال تلويزيوني امام علي(ع)(آهنگ ازفرهاد فخرالديني) اشاره كرد.
تولد: 1334/10/25



ارشد تهماسب
ارشد تهماسبي نوازنده تاروسه تار، معلم، محقق ومؤلف وهنرآموخته نزد حسين عليزاده ومحمدرضا لطفي وتدريس موسيقي وگردآورنده بسياري ازآثارقدما ومجري آنها ازآثاراو مي توان به مجموعه آثاردرويش خان و مجموعه آثارركن الدين خان مختاري، جواب آواز، صدرنگ رنگ(كتاب ومجموعه نوار، اجرا با تار)، كتابهاي« برنامه دشتي»(ازموسي معروفي)، «سه چهارمضراب»، «تصنيف هاي عارف» ونوار«پنجه دشتي»(اجراي آثاري ازعارف وصبا به روايت فرامرزپايور) اشاره كرد.
تولد: 1336/10/28



مهدي بركشلي
استاد وزندگي دانشگاهي خود را درخدمت موسيقي ايران صرف كرد. او نوازندگي ويولون را درمكتب وزيري وصبا مهدي بركشلي نخستين موسيقي شناس ايراني بود كه به چندرشته ازدانش آراستگي داشت آموخت ودراركسترانجمن موسيقي ملي عضويت پيدا كرد وآثاري نيزساخت. عمده آثاراو درتئوري موسيقي ايراني وپرده هاي سازنده ونظام فواصل آن است. ازآثاراومي توان به گام ها ودستگاههاي موسيقي ايران، موسيقي فارابي، انديشه هاي علمي فارابي درزمينه موسيقي، موسيقي دوره ساساني وتعداد زيادي مقاله به زبان هاي فارسي وانگليسي وفرانسوي رامي توان نام برد.تعدادي ازآ‌ثاراو هنوز منتشرنشده اند. بركشلي دانشمندي شناخته شده درجهان آكوستيك بود كه فرصت نيافت حيات علمي پربار خود راآن طوركه مي خواست به انجام رساند.
وفات: 1366/10/29 تولد: 1291



نور علي برومند
خدمات استاد نورعلي برومند به موسيقي اصيل را نمي توان دراين يادداشت كوچك بيان كرد. برومند برآمده ي مكتب درويش خان بود و از محضر تمام استادان معتبرنيز خوشه چيني كرده ومطالب مهم موسيقي راآموخته بود.اين نوازنده تاروسه تاروسنتوروتنبك وكارشناس آواز، عامل انتقال ميراث هنري گذشتگان به جوانان مستعدي بود كه هركدام اكنون درموسيقي صاحب كرسي خودهستند. ازبرومند ، نوارهاي خصوصي متعددي حاوي رديف نوازي وبديهه نوازي هاي گهگاهي اوضبط شده ومتن كامل رديف هفت دستگاه موسيقي ايران به روايت ازاسماعيل قهرماني نيزبانوازندگي اوبه كوشش مهدي كماليان وفوزيه مجد درسال هاي اوايل 1350 ضبط ودرسال1370 انتشاريافته است. نورعلي برومند ازمهم ترين حلقه هاي رابط هنرامروز وسنت ديروزاست ونقش آموزشي بسيارمهمي درتداوم موسيقي ايراني دارد. محمدرضالطفي، مجيد كياني، حسين عليزاده، داريوش طلايي، ناصرفرهنگ فر و رضوي سروستاني شاگردان برگزيده او هستند.
وفات: 1355/10/30 تولد: 1284



بهمن ابو ااقاسم عارف قزويني
بهمن ابوالقاسم عارف قزويني هنرمند وطن پرست وپديدآورنده تصنيف ملي، آراسته به هنرهاي شاعري وخوانندگي وخوشنويسي ونويسندگي بود. آزاده اي كه موسيقي را ازاستادان گمنام آموخت وبا حيات پربارورنج بارش آن را ازمحاق گمنامي به درآورد. زندگي وهنراويكي بود وآثارش هنوز با ما سخن مي گويند وازدرون پررنج او خبرمي دهند. آثارهنري عارف تصنيف هايي است كه هنرمندان قديم ومعاصر، بارها وبارها آن ها را اجراكرده اند ونت آنها به كوشش ارشد تهماسبي منتشرشده است. ديوان اشعار وتصنيف هاي او نيزبه كوشش شادروان سيد هادي حائري انتشاريافته است.
وفات: 1312/11/01 تولد: 1259



ابراهيم بوذري طالقاني
ابراهيم بوذري طالقاني خوشنويس واديب وخواننده بزرگ تعزيه وازكارشناسان رديف هاي آوازي، نزد اقبال السلطان آواز را آموخته بود. كتاب او به نام «تعزيه درايران ودومجلس آن» درانجمن موسيقي ايران، با مقدمه وشرح سيدعليرضا ميرعلي نقي دردست انتشاراست.
وفات: 1365/11/01 تولد: 1275



داريوش رفيعي
داريوش رفيعي ترانه خواني با تعليمات بديع زاده فراگرفت وباآهنگ هايي ازمجيد وفاداربه شهرت رسيد. ازاوتعدادي ترانه وآوازضبط شده وصداي اويادگاري ازيك دوران، جواني برباد رفته ونوعي زندگي شيدايي است.
وفات: 1337/11/02 تولد: 1306



رضا ورزنده
رضا ورزنده نوازنده سنتور وهنرآموخته نزد پدرش مرشد ماند علي ورزنده كاشاني و بهره گيري غيرمستقيم ازپيانوي مرتضي محجوبي وكاردرراديو از اوايل دهه1330 وآشنا به نواختن تنبك، داراي تكنيك انحصاري وتأثيرگذاري فراوان درشيوه خاص نوازندگي وخلاقيت هاي ملوديك وريتميك دربداهه نوازي وهمراهي باساز وآواز هنرمندان مختلف كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي راديويي وضبط هاي خصوصي ازتكنوازي ها وهمنوازي ها(1355-13309 ) اشاره كرد.
وفات: 1355/11/03 تولد: 1305



مجيد وفادار
مجيد وفادار نوازنده ويولون ونواساز وهنرآموخته نزد حسين خان اسماعيل زاده، رضا محجوبي، ابوالحسن صبا بااستفاده ازديگر هنرمندان وشروع نواسازي ازدهه 1310 وخالق بسياري ازنغمه هاي زيبا وتأثيرگذار درموسيقي دهه هاي 1320تا1340وكاردرراديو تهران ازدهه1330تااواخرعمركه ازآثاراومي توان به «مراببوس»(كلام ازحيدررقابي)،«گل اومد بهاراومد»(كلام ازبيژن ترقي)، «شب جدايي»(كلام ازرهي معيري) و... تعدادي صفحه گرامافون وضبط هاي راديويي اشاره كرد.
وفات: 1354 تولد: 1291/11/04



رضا مهدوي
رضا مهدوي نوازنده ومعلم سنتور، پژوهشگرومؤلف وهنرآموخته نزد حسين ملك، رضاشفيعيان، مسعودشناسا، پرويزمشكانيان وفرامرزپايورو... مجيدكياني(رديف نوازي) وكنسرت هاي متعدد درداخل وخارج ازايران وپايه گذارومديرهنرستان موسيقي حوزه هنري وبخش موسيقي دانشگاه سوره واولين مؤسس درراه اندازي نخستين تريبون هاي آزاد جمعي براي معرفي كاروآثارموسيقي دانان ايراني (برنامه هاي تالارانديشه) كه ازآثاراو مي توان به: نوار«آذركيميا»(برگزيده اجراهاي صحنه اي همراه تنبك اميربيداريان)، كتاب هاي«بينش وموسيقي»(يادواره استاد تقي بينش) و«آشنايي باهنر»(دوره پيش دانشگاهي) اشاره كرد.
تولد: 1347/11/04



عبد الله دوامي
عبدالله دوامي دركناربرومند وشهنازي يك عمردرتداوم اصالت هاي موسيقي ايران كوشيد اوازمعلمان بزرگ موسيقي رديف است. درجواني نزدعلي خان نايب السلطنه تعليم گرفت وچند سال بعد همراه هنرمندان بزرگ موسيقي وقت به خارج سفركرد وصفحه هايي ازصداي او ضبط شد. اولوح محفوظ رديف هاي آوازي وسازي وقطعه هايي اصيل قديمي بود ويك عمر هرچه مي دانست بي دريغ به هنرمندان جوان آموخت. دوامي نيز مثل بيشترهنرمندان قديم اهل معنويت وخلوص وسادگي بود وبا هنرش مي زيست. ازاو نوارهاي خصوصي باقي مانده است كه بيشترجنبه آموزشي دارند. نت رديف آوازي او وتصنيف هاي قديمي، به كوشش فرامرز پايوروآلبوم رديف نوارهاي آواز او نيز انتشاريافته است.
وفات: 1359/11/06 تولد: 1270



رضا گلشن راده
رضا گلشن راده نوازنده قره ني، نواساز وهنرآموخته درشعبه موزيك نظامي دارالفنون وكاردرراديو تهران ازاوايل دهه 1330 كه ازآثاراو مي توان به: ضبط هاي راديويي همراه با ساز واركستروصداي خوانندگان مختلف اشاره كرد.
وفات: 1369/11/07 تولد: 1298



شهرام ناظري
شهرام ناظري خواننده وشاگرد پدروبهره گرفته ازآموزشهاي نورعلي برومند واستفاده ازآثارخوانندگان قديمي واجرادرزمينه سنتي(موسيقي شهري) وموسيقي كردي وكنسرت هاي فراوان درداخل وخارج ازكشور كه ازآثاراو مي توان به اي برادر(همراه بامحمدرضالطفي)، لاله بهار(همراه پرويزمشكاتيان)، گل صدبرگ(همراه جلال ذوالفنون)، زمستان(همراه محمدرضا درويشي)، يادگاردوست(همراه كامبيزروشن روان)، مهتاب رو(همراه گروه تنبوربه سرپستي كيخسرو پورناظري) و سازوآواز(همراه داريوش طلايي) و...اشاره كرد.
تولد: 1329/11/08



هوشنگ استوار
هوشنگ استوارآهنگسازونوازنده پيانو واستاد هنرستان عالي موسيقي وتحصيل موسيقي كلاسيك دربروكسل(بلژيك) وآشنا به موسيقي جزوموسيقي اصيل ايراني وسابقه تدريس طولاني درهنرستان ها ودانشكده هاي موسيقي(تاسال1359) وسازنده آثاربسيار درفرم هايي مختلف موسيقي بين المللي باالهام ازموسيقي ايراني، اجراشده درايران وآلمان.
تولد: 1306/11/09



نور الله همايون
نورالله همايون ازترانه سازان نسل بعد از عارف وشيدا وجاهد است كه گوشه گيري و جنجال گريزي اوباعث گمنامي نسبي او شد درحالي كه بخش مهمي ازترانه هاي اوايل قرن شمسي حاضر، حاصل طبع اوست. نورالله همايون مردي شاعرواديب وسخن سنج بود وسال ها دربخش اداري خدمت كرد. ازاو كتاب «پنج چكامه» يادگارمانده است ودفتري ازشعرها وتصنيف ها كه منتشرنشده است. كلام ترانه هاي « جلوه گل»(آهنگ عبدالحسين شهنازي وصداي بديع زاده) واكثرآثاربديع زاده ازاوست.
وفات: 1370/11/09 تولد: 1286



حاتم عسگري
حاتم عسگري فراهاني خواننده ومعلم آوازايراني وهنرآموخته نزد ضياءالذاكرين وحسين علي نكيسا وسليمان اميرقاسمي وداراي سابقه طولاني تدريس آوازايراني درمراكزدولتي ودانشگاهي كه ازآثاراو مي توان به آلبوم نوارهاي«دستگاه نوا» و«دستگاه ماهور»(رديف هاي آوازي همراه سه تارداريوش صفوت) اشاره كرد.
تولد: 1312/11/09



سيد علي اكبر گلپايگاني
سيدعلي اكبرگلپايگاني خواننده وهنرآموخته نزد نورعلي برومند وباراهنمايي هاي ابوالحسن صبا وكاردرراديو تهران ازاواخردهه1330 وكنسرت هاي متعدد درداخل وخارج ازكشوروخوانندگي درچند فيلم ايراني دردهه1340 كه آثارفراوان به صورت صفحه‌ي گرامافون، نواركاست، ضبط هاي راديويي وضبط هاي خصوصي وازجمله آوازهاي «مست مستم ساقيا»(همراه باپيانوي محجوبي) وترانه ي« مرابوسه اي ده»(آهنگ ازاكبرمحسني ) برجاي گذاشته است.
تولد: 1312/11/10



مشير همايون شهردار
مشيرهمايون شهردارنوازنده پيانوورياست شوراي موسيقي راديو تهران دردهه 1330 وشاگرد محمدصادق خان سرورالملك وداراي سابقه نوازندگي درمجامع هنري ودودوره ضبط صفحه هاي گرامافون درداخل وخارج ومشاغل متنوع ازرياست نظميه تا رياست شوراي موسيقي راديوتهران وداراي آثارادبي مختلف ازنظم ونثر و قطعه هاي ضبط شده دراجراهاي راديويي وصفحه هاي گرامافون، تكنوازي دشتي و راست پنجگاه وهمراهي باآواز رضاقلي ميرزا ظلي درصفحه هاي همايون، اصفهان، ترك، افشاري وچهارگاه.
وفات: 1348 تولد: 1261



امير ناصح افتتاح
اميرناصح افتتاح نوازنده تنبك وشاگرد حسين تهراني وهوشنگ مهرورزان وكاردرراديو تهران از1334 دربرنامه گل ها وداراي قريحه ويژه وتكنيك درخشان درهمنوازي وتكنوازي كه ازآثاراو مي توان به نوارهاي راديويي(همراه سازوآوازواركستر) وتعدادي نوارخصوصي(تكنوازي وهمنوازي با ساز) اشاره كرد.
وفات: 1366/11/11 تولد: 1314



محمد تقي مسعوديه
محمدتقي مسعوديه اتنولوگ، آهنگ ساز، مؤلف واستاددانشگاه تهران ودانش آموخته درهنرستان عالي موسيقي(تهران)، كنسرواتورملي موسيقي ومدرسه عالي موسيقي(پاريس) ومدرسه موسيقي لايپزيك(آلمان) وفارغ التحصيل موسيقي شناسي تطبيقي(وتاريخي) ازدانشگاه كلن(آلمان) كه ازآثاراو مي توان به كتاب هاي «موسيقي تربت جام»، «موسيقي بوشهر»، «موسيقي بلوچستان»، «مباني اتنوموزيكولوژي»، «موسيقي مذهبي ايران»(موسيقي تعذيه)، «آوازنويسي رديف آوازي موسيقي سنتي ايران»(با اجراي محمود كريمي)، پارتيتور«موومان براي سازهاي زهي» و... مقاله هاي تحقيقي درايران وخارج ازكشوراشاره كرد.
وفات: 1377/11/12 تولد: 1307



رحيم معيني كرمانشاهي
رحيم معيني كرمانشاهي ترانه سرا وشاعر وداراي سابقه كارادبي ازسال هاي 1320 وآشنا به هنرنقاشي، ومديرروزنامه «سلحشوران غرب» درسال هاي 1332-1328 وترانه سرايي ازاوايل دهه 1330 وكاردرراديو تهران وواردكننده مضمون هاي تازه وتأكيد برتصويرسازي درترانه سرايي كه ازآثاراو مي توان به، به ياد كودكي، نگرانم، رفتم كه رفتم (آهنگ ها ازعلي تجويدي)، شب زنده داري وطاووس(آهنگ ها ازپرويزياحقي)، ازتو گذشتم (آهنگ ازحبيب الله بديعي) وكتاب هاي «اي شمع ها بسوزيد»، «فطرت» و«دوره تاريخ ايران»(منظوم) اشاره كرد.
تولد: 1304/11/15



حسين عمومي
حسين عمومي كارشناس آوازايراني، بهره گرفته ازموسيقي دانان برجسته قديم واستادان خوشخوان اهل منبردرمكتب اصفهان وداراي سابقه خوانندگي (به صورت غيرحرفه اي) ومرجع مورد اعتماد اهل آواز .
تولد: 1306/11/15



عليرضا مشايخي
عليرضا مشايخي، آهنگساز وشاگردلطف الله مفخم پايان، حسين ناصحي، هانس يلي نك وگوتفريد.م.كونيگ درهلند واتريش وطراح «موسيقي تلفيقي»(نگرش ويژه به موسيقي سنتي)وديگر سبك هاي پيشنهادي وازاولين پيشگامان مدرنيسم موسيقي درايران وسابقه طولاني تدريس، تحقيق وكنسرت در ايران و جهان كه اازاثاراو مي توان به چندصفحه گرامافون، ضبط در كمپاني فيليپس (هلند)، نوارهاي«شرق وغرب»، «لحظه ها»، موسيقي براي پيانو» و...و«آموزش سلفژ»(كتاب).
تولد: 1318/11/15



امين شهميري
امين شهميري مدرس علوم مربوط به موسيقي شناسي ومؤلف وفارغ التحصيل علوم فيزيك از دانشگاه تهران و مدرس صداشناسي موسيقي درهنرستان هاي موسيقي تهران و گردآورنده مطالب بسياردرباره فرهنگ هاي بومي وآداب ورسوم وسازها ونغمه هاي ايراني وسابقه تدريس طولاني درمراكز علمي-آموزشي درارتباط با فيزيك صدا وموسيقي كه ازآثاراو مي توان به: كتاب «صدا شناسي موسيقي» وتعدادي جزوه منتشرنشده اشاره كرد.
تولد: 1308/11/17



فرامرز پايور
فرامرزپايور نوازنده سنتور، نواساز، مدرس ومؤلف وهنرآموخته نزد ابوالحسن صبا وبهره گرفته ازعبدالله دوامي، ركن الدين مختاري، حاج آقا محمد ايراني مجرد، حسين تهراني وداراي سابقه طولاني درتدريس، نوازندگي، نواسازي، تنظيم قطعه هاي خود و ديگران براي اركستر وارائه كننده تكنيك نوين سنتورنوازي واجراهاي درخشان با سنتور دراركسترهاي ايراني واركسترسازهاي ايراني- غربي وكنسرت هاي فراوان درداخل وخارج ازايران كه ازآثاراو مي توان به: صفحه هاي گرامافون همراه تنبك حسين تهراني، ضبط هاي راديويي همراه ويولون ابوالحسن صبا، مجموعه نوارهاي كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان، اجراهاي ضبط شده از«گروه اساتيد»(همراه با صداي محمدرضاشجريان وخوانندگان ديگر)، گفتگو، پيغام اهل راز، چهارباغ و...، كتاب ها: «دستور سنتور»، «هشت قطعه براي سنتور»، «رديف چپ كوك براي سنتور» و...«رديف آوازي استاد عبدالله دوامي وتصنيف هاي قديمي».
تولد: 1311/11/21



حسن رياحي
حسن رياحي آهنگساز ودانش آموخته درهنرستان عالي موسيقي ودانشگاه تمپل وكمبز(آمريكا- انگلستان) وعضو شوراهاي تخصصي واحد موسيقي راديو وتلويزيون وسازنده دومين سرود جمهوري اسلامي ايران.
تولد: 1323/11/22



شاهزاده رضا قلي
شاهزاده رضاقلي ميرزا ظلي، موسيقي وآواز را ازعارف قزويني واقبال السلطان آموخت واز جواني به عنوان خواننده مهم وبرتر شناخته شد. اودراكثر كنسرتهاي معروف آن زمان وتئاترهاي مطرح شركت مي كرد. ازآواز ظلي هشت صفحه با پيانوي شهراداروويولون صبا وسه تار احمد عبادي پرشده است. صداي ظلي، صدايي صاف وخوش زنگ وباحالت وپراحساس وقوي بود وروش خوانندگي او درسال هاي بعد خوانندگاني چند تقليد كرده اند.
وفات: 1324/11/23 تولد: 1285



مهدي مفتاح
مهدي مفتاح نوازنده وهنرآموز ويولون وقانون ونواساز وهنرآموخته نزدابوالحسن صبا وبااستفاده ازمحضر استادان مدرسه عالي موسيقي وهنرستان عالي موسيقي باسابقه طولاني تدريس موسيقي درمدارس كشور ومراكز آموزشي وهنرستان موسيقي ملي واولين نوازنده قانون درموسيقي ايراني با تكنيك نوين وكاردرراديو تهران ازاواسط دهه1330تا1350 كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي راديويي فراوان(تكنوازي وهمنوازي)، يك دوره صفحه گرامافون همراه باصداي روح انگيز وپيانوي پرويز ايرانپور(1312- 1305)، كتاب «متد قانون وآهنگ هايي براي اين ساز» وقطعه هايي براي ويولون اشاره كرد.
وفات: 1375/11/24 تولد: 1288



داريوش طلايي
داريوش طلايي، نوازنده تاروسه تار، رديف دان ومدرس وفارغ التحصيل هنرستان موسيقي ملي، دانشكده هنرهاي زيبا(تهران)، دانشگاه پاريس وداراي سابقه تدريس طولاني درداخل وخارج ازايران وكنسرت هاي بسياردرداخل وخارج ازايران(تكنوازي وهمنوازي) كه ازآثاراو مي توان به نوارهاي: رديف ميرزا عبدالله (اجرا سه تار)، سازوآواز‌(همراه با شهرام ناظري)، دود عود( همراهي با صداي محمدرضا شجريان)، چندصفحه گرامافون وسي.دي درفرانسه(تكنوازي)، كتاب هاي «نگرشي نوبه تئوري موسيقي ايراني»، «نت رديف ميرزا عبدالله براي تاروسه تار»، «بيست وسه قطعه پيش درآمدها ورنگ هاي استاد علي اكبرشهنازي» اشاره كرد.
تولد: 1331/11/26



عبد الحسين برازنده
عبدالحسين برازنده نوازنده تار، نواساز ومعلم موسيقي وهنرآموخته نزد استادان گمنام اصفهاني(نوازندگي) ومعلمان فرانسوي دراصفهان(نت خواني) وداراي سابقه طولاني تدريس واجراي موسيقي وساخت قطعه هايي براي تئاترهاي مختلف كه ازآثاراو مي توان به تعداد زيادي سرود، پيش درآمد، نصنيف و...، ازجمله: آتش دل( باكلام شيداي چالشتري)، رنگ هاي طبيعت و... وبعضي آثاراو باصداي تاج اصفهاني وعليرضا افتخاري اجرا شده اند.
وفات: 1350/11/27 تولد: 1272



يوسف فروتن
يوسف فروتن نوازنده سه تارونيزمسلط به سازهاي تار، ويولون وپيانووازشاگردان حسين عليزاده وهنرآموخته نزد درويش خان وديگراستادان موسيقي ايراني دردوره مظفري ومعلمان روسي(موسيقي اروپايي) وعضو اركسترانجمن اخوت ومتبحردرنواختن ضربي ها واشاعه موسيقي ملي، وضبط رديف ها(به كوشش م.كماليان وف.مجد).
وفات: 1357/11/27 تولد: 1275



حميد وفا دار
حميدوفادار نوازنده تار وشاگرد درويش خان باتأثيرازديگراستادان وهمنواز برادرش مجيد دركنسرت ها ودرچند برنامه راديويي وترك نوازندگي ازميانسالي تاآخرعمركه ازآثاراو مي توان به چند ضبط خصوصي ازبداهه نوازي ها وهمنوازي با ويولون مجيد وفاداراشاره كرد.
وفات: 1369/11/28 تولد: 1293



جهانگير ملك
جهانگيرملك نوازنده تنبك وخودآموخته وبهره برده تهراني وسايرهنرمندان وكاردرراديو تهران ازاوايل دهه1330 وبابرنامه ازهنرحسين هاي فراوان درراديو و تلويزيون وكنسرت ها درداخل وخارج ازكشور با هنرمندان مختلف كه ازآثاراو مي توان به چند همنوازي با علي تجويدي درصفحه هاي گرام دردهه 1340 اشاره كرد.
تولد: 1311/11/29



ابو الحسن خان اقبال آذر
وجوداقبال وجود مكتب تبريز درآوازايران است ورسيدن به قله اي كه اين سيمرغ آوازايران برآن نشسته، اگرغيرممكن نباشد، غيرمحتمل است. درارزيابي هنري اقبال، بايستي سه دوره آثاري راكه به فاصله اي بيش ازنيم قرن ضبط كرده گوش داد و عيارهنري هريك را با معيارارزشيابي هنرهمان زمان سنجيد. با همه تنوع شيوه و لحن، ازصفحه هاي دوره سفربا درويش خان وصفحه هايي كه با برادران شهنازي خوانده، تانوارهايي كه با بيكجه خاني پركرده، درست خواندن واصيل ماندن او مشهود است ووجود اقبال بدون اين تنوع هنري قابل تصور نيست.
وفات: 1350/12/03 تولد: 1242



حسين تهراني
حسين تهراني نوازنده تنبك وشاگرد حسين خان اسماعيل زاده، رضاروانبخش، مهدي غياثي و... بيش ازهمه برگرفته ازمحضر ابوالحسن صبا وپايه گذار تكنيك امروزي تنبك نوازي درچهارچوب موسيقي معاصر، داراي توانايي تكنيكي عالي و معلومات فراوان درموسيقي ضربي وآشنا با نوازندگي سنتور ورديف ها وكاردرراديو تهران از1319 تااواخردهه 1340 وعضو انجمن موسيقي ملي، هنرستان موسيقي ملي واركسترهاي راديو واداره هنرهاي زيبا ومؤسس «گروه تنبك »(فراهم آمده به كوشش حسين دهلوي وجمعي ديگر) وتعدادي نوارخصوصي، همراه ويولون وسه تارابوالحسن صبا وصداي خودش.
وفات: 1352/12/07 تولد: 1290



هوشنگ كامكار
هوشنگ كامكار، آهنگساز وآغازهنرآموزي نزد پدر وسپس تحصيل درهنرستان عالي موسيقي ودانشكده ي هنرهاي زيبا(تهران) ودانشگاه سانفرانسيسكو وسابقه تدريس دردانشگاه وتأليف كتاب هاي آموزشي وآثار فراوان براي اركستر كه ازآثاراو مي توان به: كنسرتينو براي تار و اركستر ، گلستان ، و كتابهاي « اركستراسيون» ( ريمسكيكوركاساكف)اشاره كرد.
تولد: 1325/12/07



غلام حسين بنان
غلامحسين بنان خواننده وشاگرد محمدطاهرضياء الذاكرين وناصرسيف وباليده درمكتب علي نقي وزيري وروح الله خالقي او خواننده انجمن موسيقي ملي وراديو تهران(دهه هاي1320و1330) وداراي لحن انحصاري دراجرا با الهام ازشيوه اديب خوانساري ومجري تواناي آثارعلي نقي وزيري، روح الله خالقي، جواد معروفي ومرتضي محجوبي كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي راديويي ازبرنامه هاي آواز، همراه با ابوالحسن صبا، مرتضي محجوبي، حسن كسايي ورضا ورزنده، واجراي ترانه هاي «كاروان»، «نواي ني»، «من ازروزازل»(آهنگ ها ازمحجوبي باكلام رهي)، «چه شب ها»(آهنگ محجوبي با كلام نواب صفا)، «حالا چرا»(آهنگ خالقي باكلام شهريار)، «دلتنگ»(آهنگ وزيري باكلام سعدي) و... تعدادي ترانه ازآثار اكبرمحسني، مهدي مفتاح، نصرالله زرين پنجه و... اشاره كرد.
وفات: 1364/12/08 تولد: 1290



يونس در دشتي
درگذشت يونس(يونا) دردشتي خواننده باتحصيلات كلاسيك درمدرسه آليانس ودرموسيقي خودآموخته وبهره برده ازراهنمايي هاي يحيي زرپنجه ومرتضي ني داوود با اولين كنسرت درگراند هتل تهران همراه يحيي زرپنجه (1305) وآخرين كنسرت درآمريكا (1370) وهمكاري با راديو تهران وراديو اصفهان (سالهاي 1350-1330) ورا يو ايرانيان درنيويورك(1358 به بعد) وداراي لحن مشخص درخوانندگي وپيروي ازمكتب آوازاصفهان كه ازآثار او مي توان به تعدادي ضبط هاي راديويي وچند صفحه گرامافون همراه سنتور عباس زندي وتار ابراهيم سرخوش، حاوي آوازها وچند تصنيف قديمي اشاره كرد.
وفات: 1374/12/10 تولد: 1288



بيژن ترقي
بيژن ترقي شاعروترانه سرا وناشرومصحح چند ديوان ازشعرهاي قدما وترانه سرايي ازاوايل دهه1330، بيش ترهمراه با آهنگ هايي ازپرويز ياحقي كه ازآثاراو مي توان به بهاردلنشين(آهنگ ازروح الله خالقي)، مي زده شب(آهنگ ازپرويزياحقي)، جام مدهوشي(آهنگ ازعلي تجويدي)، و... كتاب« سرود برگ ريزان»(مجموعه شعرها وترانه ها) اشاره كرد.
تولد: 1308/12/12



امير بيداريان
اميربيداريان تنبك نوازي را دركودكي ازمرشد نصرالله تهراني(ياردرويش خان) آموخت ونزد حسين تهراني، معلوماتش را تكميل كرد. ازجواني دراركسترهاي مختلف شركت داشت واولين نوازنده تنبك بود كه درفيلم هاي موزيكال ايراني نوازندگي تنبك را- درموسيقي فيلم- به عهده داشت. بعد ازانقلاب به تدريس وتآليف پرداخت ومجموعه آموزشي «ريتم به زبان نت» و« گنجينه وزن ها» ازاو انتشاريافت. بيداريان نوازنده باقدرت وآشنا به قطعه هاي ضربي قديم بود. ازآثاراو مي توان نوار«آذركيميا»(برگزيده اجراهاي صحنه اي همراه سنتوررضا مهدوي) را نام برد.
وفات: 1374/12/12 تولد: 1311



جمشيد عندليبي
جمشيد عندليبي نوازنده ني وهنرآموخته نزد سيدحسن كسايي وفارغ التحصيل رشته موسيقي دانشكده هنرهاي زيبا (تهران) با اجراهاي متعدد درجشنواره هاي داخل وخارج ازايران كه ازآثاراو مي توان تكنوازي ني درنوارهاي«ني نوا»(اثرحسين عليزاده)، «دستان»( با صداي محمدرضا شجريان)، آلبوم «به ياد گذشته»(اجراي آثارابوالحسن صبا با«ني») و آلبوم رديف ميرزا عبدالله (اجرا با ني) نام برد.
تولد: 1335/12/12



سيد محمد مير نقيبي
سيد محمد ميرنقيبي نوازنده ويولون، نواساز وهنرآموخته وهنرآموز نزد ابوالحسن صبا با سابقه طولاني تدريس موسيقي درهنرستان موسيقي ملي وهمكاري مطبوعاتي با نشريه «رنگ» وجانشين داوود پيرنيا درسرپرستي برنامه گل ها كه ازآثاراو مي توان : ضبط هاي راديويي واجراي مجدد تعدادي ازآهنگ ها درنوار «سكوت»( به كوشش كوروش متي) را نام برد.
تولد: 1302/12/12



محمد جواد ضرابيان
محمد جواد ضرابيان نوازنده سنتور، نواساز وهنرآموز وآموزش سنتور نزد داريوش صفوت وآهنگسازي نزد محمد تقي مسعوديه وتجربه فراوان دركار گروهي وتدريس موسيقي كه ازآثاراو مي توان به كتاب«قطعاتي براي پيانو» و نوارهاي «نازنگاه »، «زيبا ترين» و«عطر سوسن»(با صداي عليرضا افتخاري) اشاره كرد.
تولد: 1302/12/12


عبد الحسين شهنازي
عبدالحسين شهنازي نوازنده تاروشاگرد علي اكبر خان شهنازي وداراي توانايي بيان وشيوه خاص نوازندگي با تأثيرگذاري بسيار با كنسرت هايي درداخل كشور وساختن نغمه چند ترانه كه ازآثار او مي توان به چند صفحه گرامافون( تكنوازي، همنوازي و نواسازي) همراه با صداي سيد جواد بديع زاده، ابوالحسن اقبال آذر(اقبال السلطان) و تنبك رضاخان روانبخش اشاره كرد.
وفات: 1327/12/15 تولد: 1284



شاپور نياكان
شاپورنياكان نوازنده ويولون، درموسيقي خودآموخته بود. درسال هاي 1320تااواسط دهه1330 ازمحبوب ترين نوازندگان ويولون بود وآثارمتعددي ازاو باصداي روح بخش ضبط شده است ونوارهاي خصوصي متعددي نيزدارد كه يكي از بهترين هاي آنها با صداي محمد رضا شجريان است. نياكان نيز هنرمندي دلسوخته وپاكباخته بود واستعدادي نادر كه خود نيز قدرخود رانشناخت.
وفات: 1372/12/15 تولد: 1305



منوچهر صانعي
منوچهرصانعي نوازنده پيانو ورديف شناس وآشنا به سه تار وسنتور وشاگرد محضر مرتضي محجوبي، عبدالله دوامي، علي اكبرشهنازي وابوالحسن صبا واستفاده غيرمستقيم ازسنتورنوازي حبيب سماعي وداراي تكنيك قوي نوازندگي وبلاغت بيان درارائه مطالب موسيقي اصيل ايراني كه ازآثاراو مي توان به (ضبط هاي خصوصي): همنوازي با سازوآواز هنرمندان مختلف، اجراي رديف گزيده موسيقي ايراني به روايت استادان قديم وملهم ازتكنيك هاي بياني مرتضي محجوبي، مقالات مختلف درنشريات فارسي زبان آمريكا وفرانسه درباره موسيقي وموسيقي دانان معاصرايراني اشاره كرد.
وفات: 1375/12/15 تولد: 1300



جلال ذوالفنون
جلال ذوالفنون نوازنده سه تار وفارغ التحصيل هنرستان موسيقي ملي وبهره برده ازمحضر موسي معروفي وفارغ التحصيل گروه موسيقي دانشكده هنرهاي زيبا ( دانگاه تهران) وداراي تكنيك ويژه ولحن مشخص درسه تارنوازي وداراي تجربه فراوان كارگروهي، تكنوازي وكنسرت ها درداخل وخارج ازكشوركه ازآثار او مي توان به نوارهاي گل صد برگ وآتش درنيستان( با صداي شهرام ناظري)، شيدايي( باصداي صديق تعريف) و... كتاب ها ي« آموزش سه تار» و«بررسي مقايسه اي آثاردرويش خان ورديف» اشاره كرد.
تولد: 1316/12/16

\

حسين قوامي
حسين قوامي درمحيطي سراسر مخالفت با موسيقي، آوازرا ازعبدالله خان حجازي وحسين خان اسماعيل زاده فراگرفت و درسال 1325 وارد راديو شد. روح الله خالقي لقب «فاخته» را براي اوانتخاب كرد واو مدت سي سال تمام دربرنامه هاي مختلف حضوريافت ويكي از ستون هاي آواز دربناي «گل ها» بود. آوازقوامي مثل خود او آميزه اي ازلطف وسادگي وصفا ودرستي بود وصداي او ازصداهاي ماندگار درموسيقي ايران است. قوامي ازحيث مكارم اخلاقي اگرنه بي نظير، مسلماُ كم نظيربود ازاو نوارهاي زيادي باقي مانده است.
1368/12/16 تولد: 1286



احمد عبادي
احمد عبادي برآمده ازخاندان هنروفرزند ميرزا عبدالله بود و خود طريقي متفاوت وكاملا نو را درسه تارنوازي آفريد. شيوه خاص او كه دراوج كارفقط متعلق به خود اوست، ازاوايل دهه1330 با ورود راديو ورواج موسيقي راديو آغازشد ودرسال هاي بعد به تعالي رسيد واكنون نام سه تار بين موسيقي دانان، خواه وناخواه با نام عبادي وياد سرانگشت نوازشگر وناخن ظريف وپنجه لطيف او آميخته است. ازعبادي نوارهاي راديويي ونوارهاي خصوصي بسياري حاوي بديهه نوازي وهمنوازي با آواز ضبط شده وآلبوم «كوك سه تار» نيز ازكوك هاي اختصاصي ونواخته هاي او انتشاريافته است.
1371/12/17 تولد: 1283



مجيد انتظامي
مجيد انتظامي آهنگساز ونوازنده اُبوا وفارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي(تهران) ودانشگاه دولتي برلين وهمكاري با اركستر سمفونيك وتدريس درهنرستان ودانشگاه وساختن موسيقي متن فيلم از1356 كه ازآثاراو مي توان به «سفرسنگ» (ك.مسعود كيميايي)، «عقاب ها»(ك. ساموئل خاكچيكيان)، « دستفروش» ( ك.محسن مخملباف)، «ناصرالدين شاه آكتورسينما»(ك.محسن مخملباف) و« ازكرخه تا راين»( ك. ابرهيم حاتمي كيا) اشاره كرد.
تولد: 1326/12/17



نوذر پرنگ
نوذرپرنگ شاعرولغوي ارزنده و وارد به نظم ونثرموسيقي است. اجزاي تركيب شده درشعراو حاوي نوعي موسيقي دروني هستند ويكي اززيباترين ساقي نامه هاي شعرفارسي ازاوست. پرنگ درسال هاي1330 نيز ترانه سرايي مي كرد وكلام چند ترانه موسيقي پاپ (جوان) آن روزگار اثرطبع اوست.
تولد: 1316/12/20



منصور نريمان
منصورنريمان (اسكندرابراهيمي زنجاني)، نوازنده بربط (عود) ونواساز وخودآموخته با استفاده ازراهنمايي هاي استادان وقت وهمكاري طولاني با راديو درمشهد، شيرازوتهران و تدريس درهنرستان و هنركده موسيقي ملي كه ازآثاراو مي توان به ضبط هاي راديويي همراه اركسترها وخوانندگان مختلف وآلبوم «شيوه بربط نوازي» (كتاب ونوار) اشاره كرد.
تولد: 1314/12/20



فرهاد فخر الديني
فرهاد فخرالديني آهنگساز، رهبراركستر، پژوهشگر ومؤلف وآموزش ويولون نزد ابوالحسن صبا وعلي تجويدي، دانش آموخته درهنرستان موسيقي ودانشكده هاي هنري وداراي آثارماندگار درشيوه موسوم به« موسيقي ملي ايران» وسازنده موسيقي متن بسياري ازفيلم هاي ايراني كه ازآثار او مي توان به موسيقي فيلم هاي شوهرآهوخانم(ك.داوود ملاپور)، سربداران(ك. محمدعلي نجفي)، گزارش يك قتل(ك. محمدعلي نجفي)، آدم برفي(ك. داوود ميرباقري) و... ونوارهاي: چهارگاه براي ويولون واركستر(باصداي م. شجريان)، ياديارمهربان(باصداي كاوه ديلمي) و... موسيقي متن امام علي(ع) (باصداي صديق تعريف) اشاره كرد.
تولد: 1316/12/21



سيد محمد تقي بينش
سيد محمد تقي بينش آموزگارفداكار تاريخ موسيقي قديم ورساله شناسي آن بود وزندگي او وقف اين خدمت فرهنگي شد. درجواني تارنوازي را ازاستاد علي اكبر شهنازي آموخت ولي تدريس وتحقيق را خوش تر گرفت وآثاري ارزنده رااحيا كرد. تصحيح وتحشيه كتاب هاي مولانا عبدالقادر مراغي(مقاصد الالحان، جامع الالحان و رساله خاتمه)، شرح ادوار صفي الدين، سه رساله موسيقي( دانشنامه، كنزالتحف و اخوان الصفا) ورساله بنايي (همراه داريوش صفوت) وتعدادي مقاله وسخنراني، يادگارزندگاني پربار اوست. كتاب هاي او اكثراً منتشرشده اند ويادنامه او به نام « بينش وموسيقي» به كوشش رضا مهدوي انتشاريافته است.
وفات: 1374/12/24 تولد: 1300



علي اكبر شهنازي
علي اكبرشهنازي، خلف الصدق خاندان هنر و فرزند ميرزا حسين قلي، قريب به هشتاد سال نوازندگي كرد وبيش ازنيم قرن، رديف دستگاه ها را درس داد وبا اشاعه تكنيك عالي تارنوازي ومعلومات ارزنده خود كه ازپدر وعمو آموخته بود، چراغ موسيقي اصيل را روشن نگه داشت. شهنازي داراي تكنيك درخشان وقدرت واستحكام واصالت مداري درنواختن تاربود. از اوآهنگ هايي باقي مانده ازجمله: زد لشگرگل، نسيم سحرو...، وتعداد زيادي صفحه هاي گرامافون، بيش ترمحتوي تكنوازي هاي او، تعدادي نوازخصوصي، دوره رديف ميرزا حسين قلي و دوره رديف عالي براي تار كه اثر قريحه خودش بود وسرشار ازتكنيك هاي چشمگير است. مجموعه اي ازآثار او به كوشش داريوش طلايي نت نويسي ومنتشر شده است.
وفات: 1362/12/26 تولد: 1276



اسماعيل زرين فر
اسماعيل زرين فرازشاگردان محضرحسين خان اسماعيل زاده ومدرسه علي نقي وزيري بود. سال ها تدريس ويولون واداره كردن كلاس هاي موسيقي را به عهده داشت ونزديك نيم قرن فعاليت فرهنگي- هنري كرد. قطعه هايي ازقدما وآثاري ازخودش را به خط نت نوشته كه هنوز منتشرنشده اند. زرين فر درشناسايي رديف ويژه كمانچه نيز صاحب نظر بود.
وفات: 1371/12/28 تولد: 1280



سيد اسماعيل نواب صفا
سيد اسماعيل نواب صفا شاعروترانه سرا با ترانه سرايي از اوايل دهه1320 واز شركت كنندگان درنخستين كنگره نويسندگان ايران وعضو شوراي شعردرراديو تهران وداراي مشاغل فرهنگي- اجتماعي دراصفهان، شيراز ورشت وازاولين ترانه سرايان نسل بعد ازنورالله همايون واميرجاهد وصاحب آثارفراوان با هنرمندان نامدارموسيقي ايراني كه ازآثاراو مي توان به چه شب ها (آهنگ ازمهدي خالدي)، رفتم وبارسفربستم (آهنگ ازعلي تجويدي)، جواني (آهنگ ازمهدي خالدي)، اي اميد دل من كجايي (آهنگ ازپرويزياحقي) و... كتاب «قصه شمع»(خاطرات هنري) اشاره كرد.
تولد: 1303/12/29



ابراهيم سرخوش
ابراهيم سرخوش نوازنده تاروشاگرد پدروخودآموخته داراي سابقه طولاني درراديو با خوانندگان مختلف وكنسرت هاي بسيار درشهرهاي ايران كه ازآثاراو مي توان به همنوازي با صداي اديب خوانساري وروح انگيز در نوارهاي رديف آوازهاي ايراني اشاره كرد.
وفات: 1360/12/29 تولد: 1290



محمد فرزاد عندليبي
محمدفرزاد عندليبي نوازنده دف وبهره گرفته ازآموزش ها وراهنمايي هاي محمد جليل عندليبي وكنسرت هاي بسيار درجشنواره هاي داخل وخارج ازكشور كه ازآثاراو مي توان به كتاب«آموزش نوين دف» ونوار«كنسرتو براي دف وسازهاي كوبه اي» اشاره كرد.
تولد: 1347/12/29

__________________
گاهی حس میكنم

گذشته و آینده آنچنان سخت از دو طرف فشار وارد میكنند

كه دیگر جایی برای حال باقی نمی ماند...
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 05:42 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها