بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > شعر و ادبیات

شعر و ادبیات در این قسمت شعر داستان و سایر موارد ادبی دیگر به بحث و گفت و گو گذاشته میشود

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 09-17-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
جدید بهره گيري سينما از ادبيات

به بهانه سالروز بزرگداشت فردوسي و روز فيلمنامه نويس

كنون اي خردمند وصف خرد/بدين جايگه گفتن اندر خورد

كنون تا چه داري بيار از خرد/كه گوش نيوشنده زو برخورد

خرد بهتر از هر چه ايزد بداد/ستايش خرد را به از راه داد

خرد رهنماي و خرد دلگشاي/خرد دست گيرد به هر دو سراي

انتخاب روز بيست و پنجم ارديبهشت سالروز بزرگداشت فردوسي به عنوان روز فيلمنامه نويس به همان اندازه كه آسان مي نمايد، سخت بود، در جمع دوستان شوراي مركزي كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران مدت ها به دنبال يافتن روزي بوديم كه نسبتي با اين حرفه شريف داشته باشد. در واقع مي شد هر روزي را به عنوان روز فيلمنامه نويس اعلام كرد. اما از رابطه جادويي اسم و مسما نمي شد گذشت. گشتن دنبال بنيانگذار فيلمنامه نويسي در ايران و مثلاً انتخاب زادروزش به عنوان روز فيلمنامه نويس، يا انتخاب برجسته ترين فيلمنامه نويس ايراني و ناميدن زادروز او به اين عنوان يا يافتن اتفاق برجسته يي در زمينه اين هنر-حرفه كار ساده يي نبود. اولاً فيلمنامه نويسي با چارچوب هاي شناخته شده نظري اش در ايران چندان قدمتي ندارد. ثانياً انتخاب هايي از آن دست همواره مي توانست محل اختلاف و مناقشه باشد. چنين بود كه به جاي جست وجو در تاريخ يكصد و اندي ساله سينما در اين ملك بهتر آن ديديم كه چنين روزي با يادگارهاي كلاسيك ادبيات ايران نسبت برقرار كند و چه كسي بهتر از حكيم ابوالقاسم فردوسي. پيش از اين برخي از ادباي شيفته سينما يا سينماگراني كه شيفته ادبيات بودند، به ظرفيت هاي سينمايي شاهنامه گرانقدر فردوسي اشارت داشتند. آنها كه شاهنامه را خوب خوانده اند تنها رستم و سهراب يا داستان سياوش را مستعد اقتباس سينمايي نمي دانند. همه شاهنامه از منظر سينما صاحب استعداد سينمايي است. قدرت داستان پردازي، زمينه پردازي و صحنه آرايي، آفريدن شخصيت هاي قوي و چند بعدي، خلق درام هاي دلكش، عاشقانه هاي زيبا، نوشتن گفت وگوهاي پرمايه منظوم، خلق ضرباهنگ مناسب، آفريدن تعليق هاي نفس گير، نوشتن پايان بندي هاي موثر و بالاتر از همه درآميختن حكمت با داستان و خلق زيرمتن هاي عميق حكيم ابوالقاسم فردوسي را بدون ذره يي ترديد تبديل به چيره دست ترين فيلمنامه نويس ايران ساخته است. گاه دوستاني درباره تقطيع تصاوير در شاهنامه شواهد مستندي استخراج كرده اند كه شگفت آور است. در واقع فردوسي فيلمنامه نويسي را پيش از اختراع سينما بنياد كرده است. گذشته از ويژگي هاي فردوسي، انتخاب سالروز بزرگداشت فردوسي اشاره مستقيمي است به ضرورت بهره گيري سينما از ادبيات. اين بهره گيري تنها در دايره آثار كلاسيك ادبي ايران محدود نمي شود، بلكه به ميراث داران فردوسي در ادبيات معاصر ايران نيز مي بايد گسترش يابد. شاهنامه مركز دواير متحدالمركزي است كه مي توانند و بايد به غناي سينماي ملي ايران بيفزايند
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 08:08 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها