بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > ایران ما

ایران ما در این تالار هرآنچه به استانها و شهرهای ایران عزیز ما مرتبط میشه قرار داده میشه به طور ویژه تر کاربران مختلف از نقاط مختلف ایران در این تالار به معرفی شهر و استان خودشون میپردازند.

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #3  
قدیمی 03-16-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض عكاسی در سفر

عكاسی در سفر
چطور از یك بنا عكاسی كنیم؟


کوله پشتی سفر بدون دوربین عکاسی چیزی کم دارد! این شاید تنها نکته ای باشد که تمام اهل سفر روی آن اتفاق نظر دارند! پس اگر قرار است دوربین همسفر همیشگی شما در سفرها باشد، بهتر است راه و رسم استفاده درست از آن را هم بدانید. مطمئن باشید جاذبه سفر با عکس های خوبی که می گیرید چند برابر خواهد شد!



1- اولین قدم در عكاسی از یک بنا این است که هدف بنا، فضای ساخت آن و جنس مواد مورد استفاده در بنا را بدانید. البته این به معنای آن نیست که به اندازه یک معمار حرفه ای از بنا سر در بیاورید. بلکه کافی است دید عکاسی خوبی داشته باشید و قبل از عکاسی با دقت بنا را برانداز کنید. بعد از لذت بردن از زیبایی یک بنا کمی روی بررسی آن وقت بگذارید و زوایای متفاوت آن را ارزیابی كنید. می‌گردد.یادتان باشد که هدف شما از عكاسی این بنا انتقال تجربه ای است که خودتان در محیط و اطراف بنا به دست آورده اید. پس تا آنجا که می توانید بنا را کامل به تصویر بکشید. یعنی هم با دید جزئی نگر و هم نگاهی کلی. مسیر حركت چشم در عكاسی از بنا اهمیت ویژه‌ای دارد. كادرتان از جایی قطع نشود كه چشم به دنبال ادامه مسیر این کمی دقت و ذوق و سلیقه در انتخاب زاویه تصویر می طلبد که با تمرین به دست خواهید آورد.

بنا، موجودی زنده نیست، پس باید دقت کنید كه حضور موجودات زنده در تصویر بیشترین توجه را به خود جلب می‌كند. در مورد حالت و محل قرار گرفتن آن‌ها دقت كنید و توجه داشته باشید كه فضای كمی را اشغال كنند



2- در عكاسی از نمای یك ساختمان، اختصاص یك فضای محیطی به عكس ضروری است. بنابراین سعی کنید در كادرگیری از ساختمان‌های قدیمی كمی فضای خالی را هم در نظر بگیرید. البته درباره این که این فضای محیطی چقدر باشد، نوع بنا، کاربری آن و محیط اطرافش تا حدود زیادی تعیین کننده هستند. معمولا در بناهای مدرن كمتر می‌توان این نكته را اجرا كرد. در عكاسی از خانه‌های یك روستا بیننده بیشتر به دنبال فضاهای اطراف آن خانه است تا جو کلی و حال و هوای روستا را دریابد. یادتان باشد عكاسی از نمای یك بنا با نمای بسته بیشتر به كار بنگاه‌دار‌ها می‌خورد!

3- اگر اهل عکاسی با لنزهای مختلف هم هستید حتما می دانید که در عكاسی از بنا می‌توانید با فاصله گرفتن از سوژه از لنز تله استفاده كنید تا پرسپكتیو را به صورت فشرده‌تر نشان دهید. البته این که زاویه های مختلف را امتحان کنید و زوایای بکر را دریابید خیلی خوب است اما فراموش نکنید که بعضی وقت‌ها نمای روبروی بنا درست همان چیزی است كه مدت‌ها به دنبال آن بوده‌اید بنابراین آن را هم امتحان كنید.



4- در عكاسی از نما حتما سایه‌های ایجاد شده را ببینید. كارگردانان و فیلمبرداران حرفه ای دنیا قبل از اینكه رنگ‌های سوژه را ببینند سایه‌‌ها را برای انتقال حس در عكس در نظر می‌گیرند. یادتان باشد که در ساختمان‌هایی كه با یك مجسمه تزئین شده‌اند ثبت دقیق سایه‌ها مهم تر است.



5- فرمول ثابتی نمی‌توان برای عكاسی از بنا در فصول مختلف ارائه داد و یا این كه گفت یک فصل بهتر از دیگر فصول است اما در عكاسی از بنا به آب و هوا هم توجه كنید. بعضی از ساختمان‌ها در بعضی از فصول زیباترند. چه از نظر نور و سایه و چه از نظر طبیعت محیطی شان.

6- كادر در كارد اصلاحی است در عكاسی كه در آن سوژه مورد نظر كمی دورتر در كادری دیگر قرار می گیرد. این روش در عكاسی معمولا برای اینكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصویر نشان داد و ترکیب‌بندی‌های جالبتری ایجاد كرد استفاده می‌شود ولی از آنجایی كه به كرات مورد استفاده قرار گرفته در حال حاضر كمی از مد افتاده است. اما به هر حال برای به كارگیری این تكنیك احتیاج به عمق میدان بیشتری دارید بنابراین زمانی كه نور كمی در محیط وجود دارد وجود سه پایه كمی ضروری است.

7- برای عكاسی از فضاهای عمومی مثل میدان‌ها توجه داشته باشید انتقال حسی كه در محیط وجود دارد هم به اندازه كادربندی صحیح اهمیت دارد. سعی كنید زاویه‌ای را انتخاب كنید كه كاربری آن فضا را نشان دهد. توجه به محیط اجتماعی و جغرافیایی پیرامون بنا هم اهمیت ویژه‌ای دارد. باید رابطه و موقعیت بنای معماری را با منظره اطراف آن درنظر گرفت.
8- بنا، موجودی زنده نیست، پس باید دقت کنید كه حضور موجودات زنده در تصویر بیشترین توجه را به خود جلب می‌كند. در مورد حالت و محل قرار گرفتن آن‌ها دقت كنید و توجه داشته باشید كه فضای كمی را اشغال كنند و لطمه‌ای به كل تصویر نزنند. البته مهم است که بدانید وجود این عوامل مقیاس مناسبی برای نشان‌دادن ابعاد ساختمان در مقایسه با اندازه موجودات زنده است.

9- علاوه بر نمای كلی، جزییات قابل توجه بنا از قبیل نقش و نگارها، كاشی‌كاری‌ها و تزیینات روی دیوارها موضوع‌های خوبی برای عكاسی معماری تلقی می‌شود. استفاده از نور مایل به ویژه برای عكسبرداری از نقوش برجسته و كنده‌كاری شده و البته درهای حجاری‌شده برای تأكید بر برجستگی‌ها و نقوش آنها ایده‌آل است.




10- توجه به پرسپكتیو در عكاسی از بنا بیشتر از انواع دیگر اهمیت دارد. برای ثبت یك ساختمان كه معمولا طول و عرضش بیشتر از عكاس است، باید از لنز‌های واید استفاده كرد. به طور كلی در عكاسی از بنا عمق میدان وضوح از برای ثبت همه جزئیات و وضوح بیشتر اولویت دارد. عمق میدان وضوح هم با بسته شدن دیافراگم بدست می‌آید ولی از طرف دیگر

برای جبران نوردهی به فیلم یا سنسور در دوربین‌های دیجیتال باید سرعت شاتر را پایین بیاورید.

11- اغلب عكاسان برای عكاسی معماری و منظره مایل به استفاده از نور مایل صبحگاهی یا هنگام عصر هستند چرا كه این نور كنتراست متعادلی دارد. اما نور نیمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شدید است و سایه‌هایی عمیق ایجاد می‌كند. در عكاسی معماری ایده‌آل آن است كه نمای اصلی ساختمان و یا قسمتی كه در تصویر مورد توجه اصلی قرار می‌گیرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سایه نباشد.
12- بهتر است نماهای رو به مشرق هنگام صبح كه آفتاب به آنها می‌تابد و بناهایی كه نمای اصلی آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداری شوند. هنگام عكسبرداری در نور صبحگاهی، برای اینكه بنا در تصویر از برجسته‌نمایی بهتری برخوردار باشد ترجیح دارد سایه‌هایی كه در سمت چپ ساختمان ایجاد می‌شود، در تصویر بگنجانید و هنگام عكسبرداری از بنا در غروب بهتر است زاویه عكسبرداری اندكی به سمت راست بنا متمایل باشد تا سایه‌های ایجادشده نیز در تصویر بیاید.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 01:26 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها