بازگشت   پی سی سیتی > کامپیوتر اینترنت و شبکه Computer internet > نرم افزار - سخت افزار و بازیهای کامپیوتری > سخت افزار Hard ware > دوربین دیجیتال-digital camera

دوربین دیجیتال-digital camera اخبار و مقالات دنیای دوربین دیجیتال , دوربینهای جدید و ... در این بخش قرار خواهد گرفت

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-27-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post فوکوس اتوماتیک و فوکوس دستی

فوکوس اتوماتیک
سیستم وضوح یابی اتوماتیک را اتوفوکوس نامند . در دوربین های عکسبرداری دیجیتال این سیستم معمولاً بر اساس تشخیص و تمایز کنتراست انجام می شود . با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه سیستم اتوفوکوس فعال می شود.
تمام دوربین‌های دیجیتال به قابلیتی به نام فوکوس اتوماتیک یا (AF) مجهز هستند. حالت فوکوس اتوماتیک دوربین به طور اتوماتیک بر روی سوژه‌ای که در مرکز LCD / منظره یاب قرار دارد فوکوس می‌کند. در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال این امکان به شما داده شده تا ناحیه فوکوس اتوماتیک را که بر روی LCD/ منظره یاب مشخص می‌شوند انتخاب کنید.







در این دوربین امکان فرکوس با قابلیت چند گانه مجهز هست و شما می توانید فوکوس خود را در هر جایی که در کادر بخواهید انتخاب کنید و معمولا در قسمت فوکوس با رنگ قرمز می شود

در حالت "single AF"نیز دوربین زمانی فوکوس می‌کند که دکمه‌ی آزادسازی شاتر را تا نیمه فشار دهید. بعضی از دوربین‌ها به حالت فوکوس اتوماتیک پیاپی ("Continuous AF") مجهز هستند که به دوربین امکان می‌دهد به صورت پیاپی و مادامی که دکمه‌ی آزادسازی شاتر تا نیمه فشار داده شده است فوکوس کند. این حالت میزان تاخیر فوکوس را کم می‌کند، اما در عین حال، باعث می‌شود باتری دوربین سریع‌تر خالی شود. سیستم فوکوس اتوماتیک بر اساس تشخیص میزان کنتراست کار می‌کند. به همین دلیل، در مورد سوژه‌های با کنتراست بالا عمل‌کرد بهتری را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی به کارگیری لامپ کمکی AF فوق‌العاده کاربردی است. بعضی از دوربین‌ها به مشخصه‌ی‌ فوکوس دستی نیز مجهز هستند.






فوکوس دستی




انتخاب سیستم فوکوس دستی باعث غیر فعال شدن سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین شده و به شما این امکان را می دهد که فوکوس را بصورت دستی تنظیم نمایید . از فوکوس دستی در عکسبرداری ماکرو ، محیط های کم نور یا جلوه های ویژه استفاده می شود . همچنین هنگامی که بدلیل نوع سوژه یا کم بودن نور محیط سیستم فوکوس اتوماتیک قادر به فوکوس نمودن سوژه نباشد باید از تنظیم دستی فوکوس استفاده نمایید . در دوربین های SLR تنظیم فوکوس دستی بوسیله چرخاندن حلقه فوکوس بر روی لنز انجام می شود در حالی که در دوربین های کامپکت تنظیم فوکوس دستی بوسیله موتورهای الکتریکی به لنز فرمان می دهد .






منبع: دوربین شاپ dorbinshop





__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !


ویرایش توسط مهدی : 10-27-2010 در ساعت 12:10 AM
پاسخ با نقل قول
  #2  
قدیمی 10-28-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post Ccd - cmos

CMOS
مخفف کلمات Complementary Metal Oxide Semiconductor
نوعی دیگر از حسگرهای مبدل نور به شارژ الکتریکی در دوربین های دیجتیتال .

این نوع حسگرها از نظر مصرف انرژی کم مصرف تر از حسگرهای نوع CCD می باشند . تمام حسگرهای دوربین های عکسبرداری دیجیتال فول فریم از نوع CMOS هستند.


CCD

مخفف کلمات Charged Coupled Device
تراشه( حسگر ) حساس به نور در دوربین های دیجیتالی و اسکنرها.

این قطعات در واقع قلب دوربین ها بوده و توسط آن ها نور به شارژ الکتریکی تبدیل می شود .




منبع: دوربین شاپ dorbinshop

__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 11-11-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post نوردهی(Exposure)

نوردهی

مقدار نوری که توسط دوربین دریافت می شود و بر سنسور یا نگاتیو دوربین اثر می گذارد ، توسط دو عامل مقدار گشودگی دیافراگم و سرعت شاتر تعیین می گردد.سرعت شاتر هم در واقع به مدت زمانی گفته می شد که نگاتیو یا سنسور دوربین در معرض نوردهی قرار می گیرد.
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر میزان نوردهی، میزان حساسیت سنسور یا نگاتیو دوربین است.

بنابراین، معقوله نوردهی ارتباط مستقیمی با میزان حساسیت سنسور،اندازه دیافراگم و سرعت شاتر دارد که به آن "EV" یا همان میزان نوردهی گفته می شود.
.
هر بار که شما میزان نور ذخیره شده توسط سنسور دوربین را نصف می کنید (برای مثال با بالا بردن سرعت شاتر و یا کاهش گشودگی دریچه دیافراگم) مقدار EVبه ارزش یک عدد افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال، EV6نصف نوردهی را نسبت به EV5 اعمال می کند.
هر چقدر عدد EV بالا باشد در محیطهایی با نور بیشتر کاربرد خواهد داشت که در این حالت می بایست برای عکاسی مقدار نور کمتری توسط سنسور یا نگاتیو ذخیره شده تا از نوردهی بیش از حد به آن جلوگیری شود.



جدول فوق به خوبی نشان می دهد که عدد EV (میزان نوردهی) بر اساس اندازه دیافراگم،سرعت شاتر و هم چنین میزان حساسیت (ISO) سنجیده می شود.


برای مثال اگر شما در حال عکاسی با تنظیماتی از قراره : ISO 100 ،دیافراگم f/8 و با سرعت شاتر 1/250s هستید،با افزایش سرعت شاتر به 1/ 250s (کاهش زمان نور دهی) و با کاهش یک پله ای عدد F یعنی تغییر دیافراگم به f/5.6 (افزایش میزان گشودگی دیافراگم) در واقع نوردهی با ارزش 13 EV صورت خواهد گرفت.
اگر سرعت شاتر را به 1/ 250s (نصف کردن سرعت نوردهی) تغییر داده در حالی که دیافراگم بدون اعمال تغییری در همان حالت f/ 8 باقی بماند، شما می توانید با دو برار کردن میزان حساسیت به ISO 200 ، تاثیر نور وارد شده بر دوربین را دو برابر کنید.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که با اعمال تغییرات فوق میزان نویز در دوربینهای دیجیتال و دانه های برفک مانند در دوربینهای فیلم خور را افزایش خواهید داد.




منبع: camshop



__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 11-11-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post دیافراگم(Aperture)

دیافراگم(Aperture)


دریچه دیافراگم که مقابل لنز دوربین قرار دارد ،مقدار نوری که به سنسور یا نگاتیو دوربین برخورد می کند را کنترل می کند.
دریچه دایره ای شکل دیافراگم از پره های لبه به لبه ای تشکیل شده که همانند مردمک چشم با گشاد و تنگ شدن میزان نوردهی به داخل دوربین را تعیین کرده و علاوه بر این بر عمق میدان تاثیرگذار است.








همانطور که میتوان با تغییر پله ای سرعت شاتر میزان نوردهی به داخل دوربین را کنترل کرد در مورد دیافراگم نیز با تغییر اندازه قطر آن که توسط باز و بسته شده پره های دیافراگم صورت می گیرد می توان اندازه آن را بصورت پله ای تغییر داد.شاخص کاهش اندازه دریچه دیافراگم ضریب عدد 1.4 (جزر 2) می باشد.






بر اساس اصول پایه فناوری اپتیکی،اندازه دریچه دیافراگم و قطر هر پله گشودگی آن بستگی به فاصله کانونی لنز دوربین دارد.
بطور مثال ، تاثیری که دیافراگمی با دریچه ای به قطر 25mm بر لنز 100mm دارد برابر با همان تاثیری است که دیافراگم 55mm بر لنز 200mm دارد.



میزان گشودگی دیافراگم در هر پله در بازترین حد خود به صورت 1/ 4 و یا f/ 4 و یا F4 و یا 1:4 بر روی بدنه لنز نوشته می شود.



بر این اساس هر پله دیافراگم را که می بندیم،دیافراگم بدست آمده به مقدار 1/ 4 از پله قبلی کوچکتر می شود . هر کدام از پله های دیافراگم راf-stop می نامند بنابر اینf-stop بعد از f/ 4 ،برابراست با f/ 4 *1/ 1.4 یا f/ 5.6 .




به دلیل آنکه عدد f کسری از فاصله کانونی می باشد ،بنابر این بزرگی آن با فاصله کانونی رابطه عکس خواهد داشت یه این معنا که هر چه این عدد بزرگتر باشد دیافراگم کوچکتر یا بسته تر خواهد بود.



به"حداکثر حالت گشودگی دیافراگم" ،"سرعت لنز"(Lens speed) گفته می شود.قبلا گفته شد که دو عامل سرعت شاتر و دیافراگم، مقدار نوردهی را تعیین می کنند.لنزی که مجهز به دیافراگمی با قابلیت گشودگی بالا (برای مثال f/ 2) باشد ،"لنز سریع" نامیده می شود.در حالتی که دریچه دیافراگم در وضعیت گشودگی بالا قرار دارد می توان از سرعت بالای شاتر استفاده کرد و در نتیجه نوردهی کافی صورت گیرد.
این گونه لنزها برای عکاسی از سوژه های متحرک در فضایی با نور کم بسیار مناسب هستند.


لنزهای زوم قابلیت آن را دارند که در دو حالت wide_angle و tele ، دیافراگم خود را در بازترین حالت قرار دهند.مانند : 28-100mm f/3.5-5.6

لنزی با مشخصه 28-10mm f/ 2.8 ،نشان می دهد که حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آنf/ 2.8 می باشد که این نوع لنز نسبت به دیگر انواع لنزها سنگینتر و گرانتر است.



منبع: camshop

__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 11-11-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post میزان حساسیت(iso)

میزان حساسیت(iso)


دوربینهای دیجیتال از ضریب ایزوی مختلفی برخوردار هستند که بر اساس میزان نور قابل تنظیم می باشند. ISO100 در اکثر دوربین ها مناسب عکاسی در فضاهایی با نور نرمال می باشد،البته در بعضی از دوربینها این مقدار به 50 نیز می رسد.

میزان حساسیت تا اعداد 200, 400, 800 و تا عدد 3200 در دوربینهای SLR قابل افزایش است ،این گستره اعداد بسته به نوع دوربین قابل تغییر است.
با بالا بردن میزان حساسیت، بازده سنسور نیز تقویت خواهد شد،بنابر این در این شرایط می توان در فضاهایی با نور کم عکاسی کرد، ولی متاسفانه با بالا بردن میزان حساسیت سنسور نویز تصویر نیز بیشتر خواهد شد،این اتفاق دقیقا همان اتفاقی است که در دوربینهای آنالوگ بصورت دانه های برفک مانند (grain) می افتد ، می توان این وضعیت در عکاسی را به رادیویی با ظرفیت پایین تشبیه کرد که با بالا بردن صدای رادیو میزان نویز صدا نیز بالا می رود.

با پیشرفتی که در روش تولید سنسورهای دوربینهای دیجیتال صورت گرفته امکان آن فراهم شده تا در هنگام عکاسی در وضعیت میزان حساسیت بالا (high ISO ) میزان نویز در تصویر تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. و بر خلاف دوربین های آنالوگ که می بایست برای دستری با میزان حساسیت های مختلف نگاتیو دوربین را عوض کرد،در دوربین های دیجیتال این امکان در اختیار شما قرار گرفته است تا به راحتی و به سرعت از طریق بخش تنظیمات دوربین حساسیت سنسور را با توجه به میزان نور محیط به دلخواه تغییر دهید.



ISO 800






ISO 100







(درطیف رنگ قرمز) ISO 800







(در طیف رنگ قرمز)Iso 100




منبع: camshop

__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 11-11-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post ماکرو(Macro)

ماکرو(Macro)

ماکرو به قابلیتی اپتیکی گفته می شود که امکان بزرگنمایی سوژه بر روی سنسور یا نگاتیو را تا اندازه 1:1 و بیشتر ،به کاربر می دهد.برای مثال اگر در حال عکاسی از کاسه گلبرگ گلی به قطر 21.6 هستید
با بزرگنمایی 2X تمام کادر فیلم 35 میلی متری توسط کاسه گل پر خواهد شد در این حالت در قصر سوژه به قطر 43.3 میلی متر افزایش پیدا کرده است .

در عکاسی ماکرو، بزرگنمایی بین 1.1 تا 50.1 (1x تا 50x) صورت می گیرد.این در حالی است که در عکاسی در حالت نمای خیلی نزدیک این بازه به 1:1 تا 1:10 تغییر پیدا می کند.

باتوجه به توضیحات فوق می توان دربافت که دوربین مجهز به سنسور کوچکتر از فیلم 35 میلی متری دارای قابلیت ماکروی بهتری می باشد. به این ترتیب یک دوربین دیجیتال کامپکت با ضریب فاصله کانونی 4X قادر به ثبت تصویر همان گل به قطر 21.6 بوده که نهایت بزرگنمایی آن 1:2 می باشد این در حالی است که بزرگنمایی در دوربینهای 35 میلی متری در حالت ماکرو 2:1 صورت می گیرد .در واقع عکاسی ماکرو ثبت نماهای بسیار درشت کاربرد دارد.

دوربین های دیجیتال مجهز به قابلیتی به نام حالت فوکوس ماکرو می باشند که از طریق تنظیم دوربین در این حالت ، قابلیت فوکوس اوتوماتیک عمل وضوح را در حالت نزدیکتری به لنز انجام می دهد.



منبع: camshop


__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 11-11-2010
مهدی آواتار ها
مهدی مهدی آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد - مدیر تالار موبایل و دوربین دیجیتال

 
تاریخ عضویت: Jul 2010
محل سکونت: هر کجا هستم باشم،آسمان مال من است!
نوشته ها: 7,439
سپاسها: : 4,552

4,939 سپاس در 1,683 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Post زوم اپتیکال و دیجیتال

زوم اپتیکال و دیجیتال
دوربین های دیجیتال دو نوع زوم مختلف دارند:
زوم اپتیکال
زوم دیجیتال

زوم اپتیکال نظیر زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد. این زوم که با استفاده از سیستم لنز انجام می شود، اختلاف بزرگنمایی بین حداقل و حداکثر فاصله کانونی است. لازم به ذکر است که در دوربین های دیجیتال این بزرگنمایی قبل از ثبت تصویر توسط CCD انجام می شود. در مورد زوم دوربین ها آنچه اهمیت دارد میزان زوم اپتیکال آن است. در واقع، زوم دیجیتال چیزی بیش از یک حیله بازاریابی نیست و تقریبا ارزشی ندارد!

ازا اوایل سال 2000 بیشتر دوربین های دیجیتال با لنزهای زوم دارای موتور عرضه می شوند که محدوده مؤثری از زاویه باز تا تله فتو را پوشش می دهند. زوم اپتیکال معمولا در محدوده 3X تا 10X می باشد، ولی بالاتر هم می‌تواند باشد. عبارت بزرگنمایی n برابر می تواند کمی گمراه کننده باشد، چون مثلا عبارت 3X در مورد دوربین های مختلف معانی متفاوتی می دهد. این بخاطر این است که فاصله کانونی واقعی در یک دوربین دیجیتال به اندازه سنسور آن بستگی دارد. بخاطر همین معمولا دروبینهای دیجیتال برای مقایسه، عبارت بزرگنمایی معادل در مقیاس 35mm برای فاصله کانونی را ذکر می‌کنند که در واقع بزرگنمایی حقیقی دوربین از آن فهمیده می شود. لنز زوم 3X معمولا فاصله کانونی معادلی بین 35mm تا 140mm دارد. بعضی از دوربین ها بین محدوده کلی فاصله کانونی اشان قابلیت زوم تدریجی را دارا بوده و بعضی دیگر فقط در 2 یا 3 گام از پیش تنظیم شده بیشتر زوم نمی کنند.

زوم دیجیتال چیزی بیش از بریدن ناحیه میانی تصویر توسط نرم افزار دوربین نیست. تصویری که با زوم دیجیتال 2X گرفته شده است، چه روی مانیتور و چه در هنگام پرینت، با نصف وضوح اولیه اش دیده می شود. ولی در دوربین با استفاده از نرم افزار پیچیده ای سعی می شود با میان یابی نقاط ، وضوح اولیه خود را باز یابد. در این حال، تعدادکمتری از پیکسل های اولیه در بازسازی تصویر بزرگ شده مشارکت می کنند که باعث عدم شارپ بودن تصویر می شود. بعضی از دوربینهای دیجیتال فقط زوم دیجیتال دارند و در بعضی دیگر این امکان به عنوان مشخه ای اضافه بر زوم اپتیکال در دوربین قرار داده شده است. بهر حال زوم دیجیتال از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد.

برای کار با دوربین در فاصله نزدیک، معمولا گزینه عکس ماکرو در دوربین ها وجود دارد که امکان عکس برداری در فاصله 3 سانتیمتری را فراهم می کند. ولی معمولا محدوده فاصله کانونی در حدود 10 تا 50 سانتیمتر را پشتیبانی می کند.


منبع: camshop



__________________
تازه تر کن داغ ما را، طاقت دوری نمانده
شِکوه سر کن، در تن ما تاب مهجوری نمانده
پر گشاید شور و شیون از جگرها ای دریغ !
دل به زخمی شعله ور شد، جان به عشقی مبتلا
بر نتابد سینه ما داغ چندین ماجرا
تازه شد به هوای تو دل تنگ ما ای وای !

پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
واژه نامه, اصطلاحات, دوربین, دیجتال


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 11:34 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها