بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > فرهنگ

فرهنگ تمام مباحث مربوط به فرهنگ در این بخش

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آگاهی به احکام کتب آسمانی

آگاهی به احکام کتب آسمانی

امام باقر علیه السلام از حضرت علی علیه السلام روایت کرد که فرمود:« به خدا سوگند پیروان تورات و پیروان انجیل و پیروان زبور و پیروان فرقان (یکی از نامهای قرآن) هر پرسشی از من کنند، بر اساس حکمی که در کتاب آسمانی خود آنهاست، پاسخ می‌دهم.»
و در روایتی دیگر فرمود:« من از پیروان تورات به تورات آگاه‌ترم و از پیروان انجیل به انجیل.»


منابع:
  • بحارالانوار، ج40، ص137، حدیث 29و 30 --------- بصائرالدرجات

مراجعه شود به:
  • گستردگی علم امام علی علیه السلام
گستردگی علم امام علی علیه السلام


عبد الله بن عباس می گفت:
علی علیه السلام دانشش را از رسول خدا صلی الله علیه و آله آموخته بود و رسول خدا نیز آن را از خود خداوند فرا گرفته بود.
پس علم پیامبر از علم خداست و علم علی از علم پیامبر است، علم من از علم علی علیه السلام است و علم من و علم همه اصحاب پیامبر در مقایسه با علم علی علیه السلام چون قطره‌‌ای از هفت دریاست.


منابع:
  • بحارالانوار، ج40، ص 147 --------- مناقب
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #2  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آگاهی امام علی علیه السلام به علوم قرآنی

آگاهی امام علی علیه السلام به علوم قرآنی


سلیم بن قیس می‌گوید:
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
« من هرگاه از رسول خدا صلی الله علیه و آله سؤالی می‌کردم، پاسخم را می‌داد و هر گاه پرسش‌هایم تمام می شد، خود شروع به سخن می کرد. هیچ آیه ای بر پیامبر درباره شب و روز و آسمان و زمین و دنیا و آخرت و بهشت و دوزخ و دشت و کوه و روشنایی و ظلمت نازل نشد، جز آنکه آن را برای من خواند و و تأویل و تفسیر و محکم و متشابه آن را به من آموخت و من آن را نوشتم. به من می‌فرمود که هر آیه چگونه و درباره چه کسی نازل شده است. او از خدا درخواست کرده بود من همه قرآن را فرا بگیرم و از بر شوم، من نیز تاکنون هرگز آیه ای از قرآن را فراموش نکرده‌ام.»


مراجعه شود به:

  • گستردگی علم امام علی علیه السلام
  • آگاهی به قرآن

منابع:

  • بحارالانوار، ج40، ص 139، حدیث33 --------- بصائر الدرجات

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض امام حسین در قرآن

امام حسین در قرآن

ابو هریره روایت کرده است که پیامبر اکرم درباره آیه 28 سوره زخرف « و جعلها کلمة باقیة فی عقبه »؛ (خداوند توحید فطری را در میان فرزندان ابراهیم قرار داد ) فرمود:
یعنی خداوند امامت را در نسل حسین علیه السلام قرار داد. 9 تن از امامان شیعه از نسل او هستند و مهدی این امت نیز از آنهاست.»
آن گاه فرمود:« اگر مردی بین رکن و مقام بایستد (و به عبادت خدا مشغول شود) اما با بغض اهل بیت من در دل، از دنیا برود، داخل جهنم خواهد شد.»

در روایتی دیگر از امام باقر علیه السلام آمده است که:« معنای آیه این است که امامت در نسل حسین علیه السلام است و از فرزندی به فرزند دیگر منتقل می شود و به برادر یا عمو منتقل نمی‌شود.»

امام صادق علیه السلام نیز درباره آیه های 8 و 9 سوره تکویر ( و اذا الموعودة سئلت. بای ذنب قتلت)؛ (و آن هنگام که از دختر زنده در گور نهاده سؤال شود که به کدام گناه کشته شده است؟) فرمود:« این آیه درباره امام حسین علیه السلام نازل شده است.»

منابع:
بحارالانوار، ج 36، ص 315، حدیث 160 - کفایة الدثر، ص 12.
بحارالانوار، ج 25، ص 253، حدیث 12 ـ کمال الدین، ص 231.


مراجعه شود به:
  • جایگاه ویژه نزد پدر
  • اندوه حضرت زهرا پیش از ولادت امام حسین علیه السلام
  • امام حسین در قرآن - قصص : 4، انبیاء : 105
  • امام حسین در قرآن - احقاف : 15
  • پیامبر اکرم و تفسیر واژه عالین به اهل بیت
  • شرکت در مباهله
  • در دعای پیامبر
  • سلام صبحگاهی پیامبر
  • اهل بیت علیهم السلام و پذیرش توبه آدم
  • در جانب راست عرش در جوار پیامبر خدا
  • شأن نزول سوره هل اتی
  • ولی امر
  • امام حسین در قرآن - نساء : 69
  • امام حسین در قرآن - فاطر :22
  • امام حسین در قرآن - شوری : 23
  • ابرار در قرآن
  • امام حسین در قرآن- حج :40
  • امام حسین در قرآن - حدید : 28، نور : 36
  • امام حسین در قرآن- بقره : 143، مومنون :1،157
  • امام حسین در قرآن - بقره : 136،137، مطففین :28
  • امام حسین در قرآن - شمس : 3-1
  • امام حسین در قرآن - غافر : 7
  • امام حسین علیه السلام و نفس مطمئنه در قرآن
  • امام حسین در قرآن - الرحمن :19-22، تین : 1
  • امام حسین در قرآن - حجر،فرقان :75
  • امام حسین در قرآن - قصص : 5
  • امام حسین در قرآن - طه : 115، بقره : 124
  • امام حسین در قرآن - فرقان : 20
  • امام حسین در قرآن - حج :39
  • امام حسین در قرآن - توبه : 36
  • امام حسین در قرآن - اعراف :46
  • امام حسین در قرآن - بلد :8-10، شعرا: 219
  • امام حسین در قرآن - طور :21، مومنون :111
  • امام حسین در قرآن - حشر :9
  • امام حسین در قرآن - مریم : 1
  • امام حسین در قرآن - نساء : 77
  • امام حسین در قرآن - اسراء :33
  • امام حسین علیه السلام در قرآن - مطففین : 25-26
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 88 سوره صافات
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 141 اعراف و آیه 73 سوره نساء
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 62و 151 سوره انعام
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 4و5 سوره اسراء
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 21 قصص
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 23 احزاب و آیه 7 سوره مریم
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 107 سوره صافات
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 51 سوره غافر و آیه 69 سوره انبیاء
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 6و7 سوره نازعات و آیه 90 سوره انبیاء
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 29 سوره دخان و آیه 52 سوره نور
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 35 سوره نور و آیه 36 سوره قصص
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 60 سوره حج و آیه 28 سوره زخرف
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 84 سوره بقره و آیه9,8 سوره تکویر
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 33 سوره آل عمران و آیه 3 سوره بلد
  • امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 61و154 سوره آل عمران
  • شراب بهشتی

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض تعبیر قرآن برای روز ظهور امام مهدی علیه السلام

تعبیر قرآن برای روز ظهور امام مهدی علیه السلام

امام باقر علیه السلام آیه‌های زیر را چنین تفسیر فرمود:
«فی جنات یتساءلون عن المجرمین ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین»
شیعیان ما اهل بیت در بهشت از مجرمان می پرسند:« چه چیز شما را در آتش افکند؟»
می‌گویند:« از نماز گزاران نبودیم.» یعنی از شیعیان علی بن ابی طالب نبودند.
« ولم نک نطعم المسکین و کنّا نخوض مع الخائضین» ( و بینوایان را غذا نمی دادیم و با هرزگان هرزگی می کردیم.)
« و کنا نکذب بیوم الدین حتّی اتانا الیقین» (و روز دین را تکذیب می کردیم تا سرانجام به یقین رسیدیم.) منظور از روز دین، ظهور مهدی علیه السلام است و منظور کافران، ایمان پس از ظهور مهدی علیه السلام است.
« فما تنفعهم شفاعة الشافعین» پس شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودی ندارد.» شفاعت (توصیه) هیچ کس به حال‌شان سودی ندارد و پیامبر اکرم نیز در قیامت شفاعت آنها را نمی‌کند.»

منابع:
بحارالانوار، ج51،‌ ص 61، حدیث 61 --------- تفسیر فرات


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض امام سجاد علیه السلام از دیدگاه امام علی علیه السلام

امام سجاد علیه السلام از دیدگاه امام علی علیه السلام




بعد از اینکه شهربانو حضرت امام حسین علیه السلام را به همسری برگزید، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به فرزندش، امام حسین علیه السلام فرمود:« ای ابا عبدالله، او برای تو فرزندی به دنیا خواهد آورد که بعد از تو، در زمان خودش، بهترین فرد زمین است.»



منابع:
  • بحارالانوار، ‌ج 46، ص 9 و 11 حدیث 20 و 21

حضرت سجاد علیه السلام از دیدگاه دیگران

در زیارت جامعه کبیره، یکی از بهترین زیارت های ائمه هدی علیهم السلام‌، که از حضرت هادی علیه السلام نقل شده است، بعد از بیان ده‌ها فضیلت و منقبت برای ائمه اطهار چنین می‌خوانیم: « موالی لا احصی ثنائکم ولاابلغ من المدح کنهم و من الوصف قدرکم وانتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم ... »
یعنی:« ای مولاهای من؛ من قدرت شمارش تمجید از شما را ندارم و هر قدر شما را بستایم هرگز نمی توانم به کنه اوصاف و کمالات شما راه یابم. آری در من این توان نیست که با توصیف شما به حقیقت قدر و مقام شما واقف شوم. شما نور بندگان خوب خدا و مایه هدایت نیکان و حجت های خداوند جبّارید. خداوند به وسیله شما فتح و نصر را شامل حال دیگران می کند و به وسیله شما درها را می بندد و ختم می‌کند...»

از این رو توان بیان و توصیف جایگاه حقیقی اولیای خدا از عهده دیگران خارج است و در این وادی، جز اظهار عجز، از هیچ‌کس کاری ساخته نیست.
اکنون از باب اینکه «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید » به بیان گوشه ای از بیانات ارائه شده درباره شخصیت والای امام زین العابدین علیه السلام می‌پردازیم.





__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض امام سجاد علیه السلام در چشم پدر

امام سجاد علیه السلام در چشم پدر

« عبیدالله بن عبدالله » می‌گوید:
نزد حضرت امام حسین علیه السلام بودم که علی بن الحسین وارد شد.
امام حسین او را صدا زد و محکم به سینه خود چسبانید. آن‌گاه میان دو چشمش را بوسه زد و فرمود:« پدرم فدای تو باد! چقدر بوی تو دل انگیز و چقدر اخلاقت نیکوست.»



منابع:
  • بحارالانوار، ‌ج 46، ص 19، حدیث 8


امام سجاد علیه السلام سرآمد فقیهان

یکی از خصوصیات ائمه هدی علیهم السلام آگاهی بر همه احکام الهی و همه حلال و حرام‌هاست که اصطلاحاً به آن علم فقه می‌گویند.
بکر بن کرب صیرفی می گوید:

امام صادق علیه السلام فرمود:« نزد ما چیزی است که با وجود آن هرگز به مردم نیازی نخواهیم داشت، ولی مردم حتماً به ما محتاج و نیازمندند: کتابی به انشای رسول خدا صلی الله علیه و آله و دست‌خط حضرت علی علیه السلام که در آن تمام احکام الهی (حلال ها و حرام ها) موجود است.»

امام سجاد علیه اسلام نیز به اعتراف بسیاری از تذکره نویسان، سر آمد فقیهان دوران خود بوده است.
« ابن جوزی » به او لقب « سید الفقها » داده و از قول بسیاری از راویان نقل کرده است که:« ما در میان فقیهان، فقیه‌تر از علی بن الحسین علیه السلام ندیدیم »
این جمله هنگامی ارزش می‌یابد که توجه کنیم در زمان امام چهارم فقهای بسیاری می‌زیسته‌اند.


منابع:
  • اصول کافی، ج 1،‌ ص 240، حدیث 6
  • تذکره الخواص، ص 241


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 10-24-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض امام سجاد در کلام ربویی

امام سجاد در کلام ربویی

در بخشی از حدیث لوح چنین آمده است:
«... جعلت کلمتی التامه معه و حجتی البالغه عنده بصره اثیب و اعاقب، ادلهم علی سید العابدین و زین اولیائی الماضین... »
(کلمه ی نام خود را با حسین قرار دادم که حجت من نزد اوست. به عترت او ثواب و عقاب می دهم (بر اساس محبت و دشمنی به عترت او ) و اولین امام از آنها علی، سید العابدین و زینت اولیای من است.»

آری خداوند، امام چهارم را « سید العابدین » و « زین الاولیاء » لقب داده است. در علت نامگذاری او به زین العابدین نیز گفته‌اند که این لقب را از آسمان‌ها به او داده‌اند.



منابع:
  • اصول کافی،‌ ج 1
  • کتاب الحجه، ص 527، ‌حدیث 3


امام زمان علیه السلام، امان مردم زمین

در توقیعی که از ناحیه امام زمان علیه السلام به وسیله محمد بن عثمان برای اسحاق بن یعقوب صادر شد، چنین آمده است:«... وجود من در زمان غیبت، ‌همانند خورشید است که از پشت ابرها گرما و روشنی خود را نثار جهان می‌کند. من به مردم زمین امان و ایمنی می‌دهم، همان گونه که ستارگان امان اهل آسمان هستند. درهای سوال را بر آنچه برای شما نفعی ندارد، ببندید و با آنچه نیازی به آن ندارید، خود را به زحمت نیندازید...»


منابع:
بحارالانوار، 52 / 92 حدیث 7 --------- الاحتجاج
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 02:06 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها