بازگشت   پی سی سیتی > مقالات و مباحث علمی > مقالات و موضوعات علمی

مقالات و موضوعات علمی در این تالار مقالات و مطالب علمی قرار داده خواهد شد توجه شود که مقالات علمی و دانشگاهی با اخبار علمی تفاوت دارد و بخش مربوطه ی اخبار علمی به صورت جداگانه ایجاد شده است

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 02-06-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض بالا رفتن در آسمان

بالا رفتن در آسمان


آسمان خراش ها، به عنوان نماد عصر مدرن، نمایش گاه آخرین پیشرفت های مهندسی هستند. در قرن بیست و یکم هر شهر بزرگی در دنیا، برای این که نشان دهد از قافله ی صنعت، عقب نمانده و برای این که نمادی برای شهر خود درست کند، یکی از این برج های بلند را می‌سازد . بشر از دیر باز به ساختن بناهای بزرگ علاقه داشته است.







تاریخ معماری بشر، رقابتی طولانی برای ساختن ساختمان های بزرگ تر بوده است. اهرام مصر، برج افسانه ای بابل، طاق های بلند مسجدها و کلیساها، نشان دهنده ی تلاش بشر برای غیرانسانی کردن ابعاد بناها است. شاید می‌خواسته اند این گونه به آسمان نزدیک تر شوند. اما مساله ی ارتفاع بنا همواره محدودیتی جدی بوده است....

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-06-2010 در ساعت 01:56 AM
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 02-06-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض بالا رفتن در آسمان: اصول و چالش ها

بالا رفتن در آسمان: اصول و چالش ها






آسمان خراش ها، به عنوان نماد عصر مدرن، نمایشگاه آخرین پیشرفت های مهندسی هستند. در قرن بیست و یکم هر شهر بزرگی در دنیا، برای این که نشان دهد از قافله صنعت، عقب نمانده و برای این که نمادی برای شهرخود داشته باشد، یکی از این برج های بلند را می‌سازد . بشر از دیر باز به ساختن بناهای بزرگ علاقه داشته است. تاریخ معماری بشر رقابتی طولانی برای ساختن ساختمان های بزرگ تر بوده است. اهرام مصر، برج افسانه ای بابل، طاق های بلند مسجدها و کلیساها نشان دهنده ی تلاش بشر برای غیرانسانی کردن ابعاد بناها است. شاید می‌خواسته اند این گونه به آسمان نزدیک تر شوند.
اما مساله ی ارتفاع بنا همواره محدودیتی جدی بوده است. جاذبه ی زمین اولین مشکلی بود که بشر را به زمین می‌چسباند. برای ساختن بنایی بلند باید دیواری کلفت می‌ساختند. و اگر ساختمان مانند اهرام مصر بلند می‌شد، دیوارها آن قدر کلفت می‌شدند که عملا در طبقات پایین جای خالی نمی ماند. تا قرن نوزدهم ساختمانی که بیش از شش طبقه داشته باشد، وجود نداشت.

مردم باید همه ی طبقات را پیاده می‌رفتند و فشار آب بیش از پانزده متر از سطح زمین نمی رسید. در قرن نوزدهم با تولید فولاد و بتن مسلح، صنعت ساختمان پیشرفت چشمگیری کرد و اولین ساختمان های بلند متولد شدند. دیوارها با تیرهای آهن محکم می‌شدند و می‌توانستند بی آن که کلفت باشند، وزن زیادی را روئ ستون‌ها ی خود تحمل کنند. اختراع آسانسور این امکان را به کارگران داد که به راحتی در طبقات بالاتر کار کنند . پمپ آب و الکتریسیته، زندگی در طبقات بالاتر را ممکن کرد.
اولین ساختمان بزرگی که به روش ستون های عمودی و تیرهای افقی ساخته شد، ساختمان 10 طبقه ی بیمه ی منازل در شیکاگو بود.اما اتاق های ساختمان با وجود پنجره های زیاد تنگ و تاریک به نظر می‌رسیدند. شهرها در قرن بیستم، مرکز توجه شدند. فضاهای شهری گران شدند و تمام شرکت‌ها دوست داشتند در این بازاری که در مرکز شهرهای بزرگ برپا شده، جایی داشته باشند. مهندسان چاره را مخصوصا در شهرهای شلوغ، رفتن به سوی آسمان و گسترش عمودی دیدند.
آسمان خراش در اواخر سال های 1920 در آمریکا به دنیا آمد. سه معمار نیویورک مسابقه ی ساختن بلندترین ساختمان دنیا را شروع کردند و نتیجه کار آن ها ساختمان های امپایر استیت، ساختمان کرایسلر و برج بانک منهتن بود. ساختمان امپایر استیت مدت‌ها رکورد بلندترین ساختمان نیویورک را داشت تا زمانی که برج تجارت جهانی ساخته شد. شیکاگو با ساختن برج سیرز این رکورد را از نیویورک بیرون آورد.

در دهه ی 1990، رکورد ساختمان های بلند برای مدتی طولانی، آمریکا را به مقصد آسیا ترک کرد. کشورهایی مانند چین و مالزی برای اعلام این که آمده اند تا نقش بیش تری را در اقتصاد جهانی بازی کنند، ساختن یک ساختمان بلند را بهترین راه برای اعلام حضور دیدند. در سال 1996 برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی ساخته شدند که از برج سیرز شیکاگو بلندتر بودند. و چین رکورد دار امروزی بلندترین ساختمان دنیا است.

مهم ترین قسمت آسمان خراش، اسکلت فولادی آن است.
تیرهای آهنی به هم وصل می‌شوند تا ستون های بلند عمودی را بسازند که از زمین تا بالاترین طبقه ساختمان می‌رود. در هر طبقه به این ستون‌ها تیرهایی افقی وصل می‌شوند که در واقع کف هر طبقه را می‌سازد. در اغلب ساختمان‌ها تیرهای ضرب دری نیز برای استحکام بیش تر به کار می رود. در این شبکه ی سه بعدی فولادی، تمام وزن ساختمان را ستون‌ها تحمل می‌کنند. ستون‌ها باید بر نیرویی که جاذبه ی زمین به کل ساختمان وارد می‌کند، غلبه کنند. هر ستون روی یک صفحه ی آهنی قرار دارد.
صفحه ی آهنی روی تیرهای فولادی گذاشته می‌شود. این تیرها به صورت هرم چیده می‌شوند و هر چه وزنی که قرار است ستون‌ها تحمل کنند، بیش تر باشد، گسترش این هرم های کوچک زیر ستون‌ها در زیر ساختمان بیش تر است. تمام این ها روی یک لایه بتن قرار داده می‌شوند و رویشان هم بتن ریخته می‌شود. در بعضی ساحتمان‌ها، ستون های بلند بتنی تا لایه ی سنگی زمین ریشه می‌دوانند. یک فایده ی مهم اسکلت فولادی این است که روی دیوارها وزنی نمی افتد. این به معماران اجازه می‌دهد تا هر چقدر می‌خواهند فضای داخل را بزرگ تر کنند. پایه ی آسمان خراش به وسیله ی یک زیرساختار زیرزمینی تقویت می‌شود. ستون های عمودی، وزن آسمان خراش را بر دوش می‌کشند. برای جداکردن طبقات، تیرهای افقی فولادی بین ستون های عمودی کشیده می‌شوند. دیوار پرده ای شیشه و بتن به بیرون ساختمان نصب می‌شود.



ساختمان هایی مقاوم تر


با بلندتر شدن آسمان خراش‌ها علاوه بر نیروی جاذبه، دشمن جدیدی به نام باد خود را نشان داد. اغلب آسمان خراش های امروزی می‌توانند به راحتی، چند متر در برابر باد به هر سو خم شوند، بی آن که برایشان مشکلی پیش بیاید. ساده ترین روش برای مقابله با باد این است که اتصالات تیرها و ستون های آسمان خراش آن قدر محکم باشد که کل ساختمان مانند یک واحد یک میله در برابر باد بایستد و یا حتی خم شود.
روش دیگر آن است که یک قسمت ساختمان را مانند چاه آسانسور آن قدر با بتن، سنگین و تقویت کنند که ساختمان در برابر باد اصلا تکان نخورد. روش های پیشرفته تری هم برای مواجهه با نیروی باد وجود دارد. یک سیستم کامپیوتری نیروی باد را در تمام ساختمان محاسبه می‌کند. پمپ های هیدرولیک وزنه ی بسیار سنگینی را در ساختمان طوری به حرکت در می‌آورند که مرکز ثقل ساختمان جا به جا شود و نیروی باد خنثی شود.







ساختمان به زمین نیرو وارد می‌کند و زمین هم همان قدر به آن فشار می‌آورد.




وقتی باد می‌وزد، ساختمان در جهت باد خم می‌شود. ستون های نزدیک به باد کشیده شده و ستون های دیگر جمع می‌شوند.





با کار گذاشتن شبکه ی تیرها و ستون‌ها در مرکز ساختمان، هسته ی مقاومی به وجود می‌آید که ساختمان را در برابر باد محافظت می‌کند.







در ساختمان های جدیدتر مانند برج سیرز در شیکاگو، مهندسان ستون‌ها را به محیط ساختمان بردند و ساختمان توخالی مقاوم در برابر باد ساختند که بسیار سبک تر از دیگر ساختمان‌ها بود.
فقط مساله ی بلندتر کردن ساختمان، مهم نیست. راحتی آدم هایی که در این ساختمان‌ها کار و زندگی می‌کردند، نیز مهم است.اولین سختی در آسمان خراش ها، آسانسور است. تصور بالارفتن بیش از 5 طبقه، آدم را خسته می‌کند. در بیش تر ساختمان های بلند، چاه آسانسور از اجزای مهم ساختمان است. مساله ی آسانسورها یک مشکل منطقی هم دارد.
هرچه ساختمان بلندتر شود، تعداد افرادی که از آن استفاده می کنند، بیش تر می‌شود و باید تعداد آسانسورها بیش تر شود. از طرف دیگر آسانسورها و چاه آن ها جای نسبتا زیادی می‌گیرند. یک راه حل برای این مشکل می‌تواند آسانسورهایی باشد که مثلا تا طبقه ی خاصی برود و از آن جا سوار آسانسوری شود که تا طبقه ی بیست یا سی می‌روند.
چه محدودیتی در بلند مرتبه سازی وجود دارد؟ در واقع تنها مرز ممکن، دامنه ی تخیل و خلاقیت معماران است .
مهندسان می‌گویند که محدودیت در بودجه است نه تکنولوژی. می‌گویند با همین تکنولوژی موجود، در آینده می‌توان ساختمان های بسیار بلندی با ارتفاع 1.5 کیلومتر را شاهد بود. شاید در آینده شهرهایی را بالای ابرها ببینیم.
برای این که تمام مطالب گفته شده را خودتان امتحان کنید، راه حل ساده ای وجود دارد! ما چهار آزمایشگاه داریم که اثر چهار عامل مهم را به شما نشان می‌دهد:
نیرو ، بار، جنس و شکل ساختمان


دست به کار شوید تا مهندس های خوبی از آب در بیایید.



نویسنده: علی فارسی نژاد



__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-06-2010 در ساعت 02:09 AM
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 05:51 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها