بازگشت   پی سی سیتی > هنر > موسيقی Music > موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی در این بخش به شناساندن بزرگان موسیقی ایران میپردازیم بیوگرافی ها عکس ها خاطرات و خدمات ... و همچنین اخبار و مسائل مربوط به موسیقی ایران در این بخش گنجانده میشود

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-12-2007
دانه کولانه آواتار ها
دانه کولانه دانه کولانه آنلاین نیست.
    مدیر کل سایت
        
کوروش نعلینی
 
تاریخ عضویت: Jun 2007
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 12,700
سپاسها: : 1,382

7,486 سپاس در 1,899 نوشته ایشان در یکماه اخیر
دانه کولانه به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض شهرام ناظری SHahram Nazeri

شهرام ناظری shahram nazeri



زندگینامه:

شهرام ناظري درسال 1328 در كرمانشاه ودرخانواده اي اهل موسيقي متولد شد . وي از زمان كودكي مانند اكثر خوانندگان كه صداي خوش

درخانواده شان موروثي بوده صداي خوش را از پدر ومادر خود به ارث مي بردو پدرش كه صداي لطيف وخوش داشت

واز سبك قدما وخوانندگان آن ديار به خصوص شادروان شيخ داوودي خواننده بزرگ بهره گرفته بود فرزندش

راتحت تعليم قرار مي دهد ناگفته نماند كه قطب اين خانواده مرحوم استاد حاجي خان ناظري بوده كه اكثر

موسيقي دانان كرمانشاه را با نت وموسيقي اصيل ايران تعليم داده وخود از درويش خان وكلنل وزيري بوده است.



پدر شهرام ناظري ضمن آشنايي با گوشه ها و رديف هاي آواز ايراني با سه تار هم آشنايي داشته است

و شهرام در چنين محيطي پرورش مي يابد . اين محيط مناسب هنري موجب مي شود تا وي در سن 9

سالگي اولين برنامه هنري خود را در راديو كرمانشاه همراه با تار مرحوم درويشي .از نوازندگان معروف كرمانشاه اجرا نمايد

وي سپس در سن 11 سالگي در راديو تلويزيون ايران چند برنامه در جهت آواز ايراني اجرا نمود و براي پر بارتر

كردن درك موسيقي و ارايه آن ارتباط بيشتري با پسر عمويش علي ناظري و درويش نعمت علي خان

خراباتي كه تاثير بزرگ و مهمي بر آشنايي او با موسيقي محلي و كردي و درك آن .داشته اند برقرار كرد

وي كه چون هميشه در پي بهره بردن از مكاتب و استادان مختلف بوده در سال 1345 براي بهره

گيري از محضر اساتيدي چون شادروان عبداله خان دوامي - نورعلي خان برومند– عبدالعلي

وزيري – محمود كريمي و . . . مقيم تهران مي شود و ضمن بهره گيري از اين اساتيد سه تار را نزد

استادان احمد عبادي – محمود تاج بخش – جلال ذوالفنون و محمود هاشمي فرا مي گيرد . شهرام ناظري به مدت

يكسال در تبريز با نوازندگان و موسيقيدانان آن ديار مانند بيگجه خاني محمود فرنام قيطانچيان كه از شاگردان

اقبال آذر بودند درزمينه موسيقي ايراني كار مي كند. درسال1354 بنابه پيشنهاد نورعلي برومند به

استخدام راديوتلويزيون در مي آيد واولين برنامة خودراباگروه شيدا به سرپرستي محمد رضا لطفي با مثنوي مولانا

وترانه اي ازشيخ بهايي اجرا مي نمايد وپس از آن باگروه عارف به سرپرستي حسين عليزاده وپرويز مشكاتيان

همكاريش را ادامه مي دهد.

وي درسال 1355 درنخستين كنكور موسيقي سنتي ايران مقام اول رابه دست مي آورد

درسال 1356 همراه باگروه سماعي به سرپرستي اصغر بهاري وحسن ناهيد براي اجراي كنسرت در جشنوارة طوس انتخاب مي شود . درسال 1358 همراه باگروه چاووش كه خود از اعضاي اصلي آن بود در سخترين شرايط صداي موسيقي سنتي واصيل ايران رابه گوش

مردم هنردوست كشور رساند ودرهموار كردن راه و اصالت اين موسيقي نقش مهمي داشت .

شهرام ناظري از سال 1357 تا 1360 با تلاش پي گير وبي وقفه نوارهاي چاووش (2) (3) (4) (7) (8) را

باهمكاري گروه چاووش گروه شيدا وگروه عارف به سرپرستي محمد رضا لطفي حسين عليزاده

وپرويز مشكاتيان ونوار مثنوي موسي وشبان راباهمكاري جلال ذوالفنون وبهزا د فروهري .

نوارشعر وعرفان رابا همكاري نوازندگان مركز حفظ واشاعه موسيقي سنتي ايران وگروه مولانا به

سرپرستي جليل عندليبي نوار سخن عشق باهمكاري گروه تنبور شمس . مرا عاشق را با همكاري

گروه عارف به سرپرستي پرويز مشكاتيان تهيه كرد.

او از سال 1360 به بعد كم كم فعاليتش را كاهش داد وبه طرق مختلف مشغول تدريس موسيقي ورديفهاي آوازي به علاقه مندان گرديد . از سال1364

به بعد با همكاري گروههاي موسيقي ايراني كارهاي زيبايي را به بازار موسيقي عرفاني واصيل ايراني عرضه ساخت كه از درخشانترين اين اثرها رامي توان

گل صد برگ با همكاري استاد جلال ذوالفنون آتش در نيستان با همكاري استاد جلال ذوالفنون

نواركنسرت اساتيد با همكاري گروه استاد فرامرز پايور بي قرار با همكاري گروه جليل عندليبي ……… حيراني

سفر به ديگر سو

شهرام ناظري طي فعاليت هنري خود براي اجراي كنسرتهايي موسيقي اصيل ايراني وعرفاني سفرهاي

بيشماري به كشورهاي آسيايي اروپايي وآمريكا داشته است ودر فستيوالهاي جهاني نيز حضور به هم رسانيده است .

وي درسالهاي اخير باحضوري بيشتردركنسرتهاي داخلي كه با همة زحمات ومشقات اجراي آنها به

دليل كمبود امكانات وغيره ... مواجه بوده به درخواست علاقه مندان خود جواب مثبت داده است وحضوراو

درجشنوارة موسيقي فجردرسال 1380 به همراهي پسرش حافظ ناظري را شايد بتوان گفت يكي از

مهمترين وقايع دردوران اين جشنواره به حساب آورد چنان كه جايزة اول اين فستيوال به عنوان بهترين

خوانندة موسيقي سنتي را نصيب خود ساخت.




شهرام ناظري از جشنوارةمهر نيز جايزة مخصوص هيئت داوران را دريافت کرده است.
البوم هایی که از استاد شهرام ناظری در بازار یافت میشود


در لیست زیر اسم تمامی البوم ها موجود نمی باشد

۱ـ شورانگیز حسین علیزاده

۲ـ یادگار دوست کامبیز روشن روان

۳ـ ساقی نامه صوفی نامه ۱ کامبیز روشن روان

۴ـ ساقی نامه صوفی نامه ۲ کامبیز روشن روان

۵ـ لیلی و مجنون فرامرز پایور

۶- کنسرت اساتید موسیقی ایران فرامرز پایور

۷- دل شیدا فرامرز پایور

۸ـ گل صدبرگ جلال ذوالفنون

۹- آتش در نیستان جلال ذوالفنون

۱۰ـ مثنوی موسی شبان جلال ذوالفنون

۱۱ـ صدای سخن عشق علی ناظری

۱۲ـ حیرانی کیخسرو پور ناظری

۱۳ـ مهتاب رو کیخسرو پور ناظری

۱۴ـ آواز اساطیر علیرضا فیض بشی پور

۱۵ـ چاووش 2_ 3_4_7_8 گروه چاووش

۱۶ـ بی قرار جلیل عندلیبی

۱۷ـ کیش مهر جلیل عندلیبی

۱۸ـ لاله بهار پرویز مشکاتیان

۱۹ـ کاروان شهید پرویز مشکاتیان

۲۰ـ کنسرت ۷۷ گروه کامکار

۲۱ـ کنسرت کامکار گروه کامکار

۲۲ـ در گلستان هوشنگ کامکار

۲۳ـ بشنو از نی فریدون شهبازیان

۲۴ـ کنسرتی دیگر داریوش طلایی

۲۵ـ سفر به دیگر سو کیهان کلهر و حمید متبسم

۲۶ـ ساز نو اواز نو حمید متبسم

۲۷ـ چشم به راه عطا جنگوک

۲۸ـ غم زیبا مسعود شناسا

۲۹ـ شعر وعرفان

۳۰ـ نجوا

۳۱ـ بهاران آبیدر

۳۲ـ زمستان

۳۳ـ سخن تازه

34-لولیان

35-مکتب مولانا

36-rumi
37- سفر عسرت

این تاپیک به زودی تکمیل میشود
__________________
مرا سر نهان گر شود زير سنگ -- از آن به كه نامم بر آيد به ننگ
به نام نكو گر بميــرم رواست -- مرا نام بايد كه تن مرگ راست




ویرایش توسط VAHID : 08-16-2008 در ساعت 03:00 PM
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 12-17-2007
Younes آواتار ها
Younes Younes آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 1,106
سپاسها: : 4

26 سپاس در 21 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

آقا دستت درد نکنه.زودتر تکمیلش کن من مي خواهم برا بچه ها چاپش کنم.
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 01-14-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

شهرام ناظری خواننده و استاد موسیقی ایرانی در سال ۱۳۲۸ در كرمانشاه كوچه يخچال ودر خانواده اي اديب و فرهنگ دوست و اهل موسيقي متولد شد.

وي از زمان كودكي مانند اكثر خوانندگان كه صداي خوش در خانواده شان موروثي بوده صداي خوش را از پدر و مادر خود به ارث مي بردو پدرش كه صداي لطيفی داشت و از سبك قدما و خوانندگان آن ديار به خصوص شادروان شيخ داوودي خواننده بزرگ بهره گرفته بود فرزندش را تحت تعليم قرار مي دهد ناگفته نماند كه قطب اين خانواده مرحوم استاد حاجي خان ناظري بوده كه اكثر موسيقي دانان كرمانشاه را با نت و موسيقي اصيل ايران تعليم داده وخود از شاگردان درويش خان و كلنل وزيري بوده است.
پدر شهرام ناظري ضمن آشنايي با گوشه‌ها و رديف هاي آواز ايراني با سه تار هم آشنايي داشته است و مادر وی هم صوتی خوش و با آواز آشنایی داشته و شهرام در چنين محيطي پرورش مي يابد.
اين محيط مناسب هنري موجب می‌شود تا وي در سن ۹ سالگي اولين برنامه هنري خود را در راديو كرمانشاه همراه با تار مرحوم درويشي؛ از نوازندگان معروف كرمانشاه اجرا نمايد.
وي سپس در سن ۱۱ سالگي در راديو تلويزيون ايران چند برنامه در آواز ايراني اجرا نمود و براي پر بارتر كردن درك موسيقي خود ارتباط بيشتري با پسر عمويش علي ناظري و درويش نعمت علي خان خراباتي كه تاثير بزرگ و مهمي بر آشنايي او با موسيقي محلي و كردي و درك آن داشته‌اند برقرار كرد.
وي همواره در پي بهره بردن از مكاتب و استادان مختلف بوده است. در سال ۱۳۴۵ براي بهره گيري از محضر اساتيدي چون شادروان عبداله خان دوامي، نورعلي خان برومند، عبدالعلي وزيري، محمود كريمي و. .. مقيم تهران می‌شود و ضمن بهره گيري از محضر اين اساتيد سه تار را نیز نزد استادان احمد عبادي، محمود تاج بخش، جلال ذوالفنون و محمود هاشمي فرا مي گيرد.

شهرام ناظري به مدت يكسال در تبريز با نوازندگان و موسيقيدانان آن ديار مانند بيگجه خاني محمود فرنام قيطانچيان كه از شاگردان اقبال آذر بودند درزمينه موسيقي ايراني كار مي كند.
درسال ۱۳۵۴ بنابه پيشنهاد نورعلي برومند به استخدام راديو تلويزيون در مي آيد و اولين برنامه خود را با گروه شيدا به سرپرستي محمد رضا لطفي با مثنوي مولانا و ترانه اي از شيخ بهايي اجرا مي نمايد و پس از آن با گروه عارف به سرپرستي حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان همكاريش را ادامه مي دهد.
وي درسال ۱۳۵۵ درنخستين كنكور موسيقي سنتي ايران (باربد) مقام اول رابه دست مي آورد.
درسال ۱۳۵۶ همراه باگروه سماعي به سرپرستی اصغر بهاري و حسن ناهيد براي اجراي كنسرت در جشنواره توس انتخاب می‌شود.
و درسال ۱۳۵۸ همراه با گروه چاووش كه خود از اعضاي اصلي آن بود در سخت ترين شرايط صداي موسيقي سنتي و اصيل ايران را به گوش مردم هنردوست كشور رساند.
شهرام ناظري از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ با تلاش پي گير و بي وقفه آلبوم‌های چاووش (۲) (۳) (۴) (۷) (۸) را با همكاري گروه چاووش، گروه شيدا و گروه عارف به سرپرستي محمد رضا لطفي، حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان، آلبوم مثنوي موسي و شبان را با همكاري جلال ذوالفنون و بهزاد فروهري، شعر و عرفان را با همكاري نوازندگان مركز حفظ و اشاعه موسيقي سنتي ايران و گروه مولانا به سرپرستي جليل عندليبي، آلبوم سخن عشق باهمكاري گروه تنبور شمس و مرا عاشق را با همكاري گروه عارف به سرپرستي پرويز مشكاتيان تهيه كرد.
او در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ از فعاليت خود کاست و به طرق مختلف مشغول تدريس موسيقي و رديف هاي آوازي به علاقه مندان گرديد .
از سال ۱۳۶۴ به بعد با همكاري گروههاي موسيقي ايراني كارهاي زيبايي را به بازار موسيقي عرفاني و اصيل ايرانی عرضه ساخت كه از درخشان ترين اين آثار رامي توان : شور انگيز با همكاري استاد حسين عليزاده، گل صد برگ و آتش در نيستان با همكاري استاد جلال ذوالفنون ، كنسرت اساتيد با همكاري گروه استاد فرامرز پايور و بي قرار با همكاري گروه جليل عندليبي را نام برد. شهرام ناظري طي فعاليت هنري خود براي اجراي كنسرت هايي موسيقي اصيل ايراني و عرفاني سفرهاي بيشماري به كشورهاي آسيايي اروپايي و آمريكا داشته است و در فستيوال هاي جهاني نيز حضور به هم رسانيده است .
وي درسال هاي اخير باحضوري بيشتر در كنسرت هاي داخلي كه با همه زحمات و مشقات اجراي آنها به دليل كمبود امكانات و مشکلاتی که همواره در سال های پس از انقلاب اسلامی در ایران پیش روی هنرمندان و به ویژه اهالی موسیقی بوده است به درخواست علاقه مندان خود جواب مثبت داده است. حضور او درجشنواره موسيقي فجردرسال ۱۳۸۰ به همراه فرزندش حافظ ناظري را شايد بتوان يكي از مهم‌ترين وقايع در دوران اين جشنواره به حساب آورد چنان كه جايزه اول اين فستيوال به عنوان بهترين خواننده موسيقي اصیل ایرانی را نصيب او ساخت.
وی جايزه مخصوص هيئت داوران را نيز از جشنواره مهر دريافت داشته است. اما بدیهی است که چنین تقدیر و بزرگداشت‌هایی در این سطح هیچ گاه نخواهد توانست تقدیری شایسته از استادانی چون ناظری باشد. کسانی که با جهد خود موسیقی اصیل ایرانی را به قله‌های امروزی رسانیده اند.
«شهرام ناظری» خواننده‌ی مشهور و محبوب ایرانی در سفری که مهرماه 1386 به فرانسه داشت، نشان «شوالیه ادب و هنر» (Chevalier des Arts et Lettres) را از سوی دولت فرانسه دریافت کرد. این نشان بالاترین نشان فرهنگی فرانسه است و پاس‌داشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه‌ای در اعتلای فرهنگ و هنر انجام می‌دهند. وي از طرف مجمع آسياسوشيتي به عنوان هنرمند برتر آسيا انتخاب و از طرف پارك كي وون دبير كل سازمان ملل متحد تقديرويژه شد.استاد همچنين در سال 1998 جايزه بهترين موسيقي عرفاني جهان را در مراكش كسب نمود .
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 02-02-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

کنسرت گروه ایرانی به سرپرستی پژمان طاهری و خوانندگی شهرام ناظری در سالن مرکزی اتریش برگزار شد.
در این کنسرت که در قالب همایش مولانا و از سوی موسسه باور،شب گذشته برگزار شد، گروه "ایرانی" قطعاتی را در آواز دشتی،اصفهان و دستگاه نوا اجرا کرد.
در ابتدای این مراسم پیام استاد باستانی پاریزی به این همایش و همچنین مقاله وی(با صدا و تصویر استاد) پخش شد و پس از آن دکتر فیاض زاهد(مدیر گروه تاریخ دانشگاه آزاد) در باره زمان زندگی مولانا، به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به مشکلات جهان اسلام ، جنگ های صلیبی و جنبش اسماعیلیه درزمان حیات مولانا،در باره علل مهاجرت این عارف بزرگ ایرانی گفت :اخبار هولناکی که در باره یورش مغولان به مناطق آسیای میانه می رسید و تهدیدات دیگری که وجود داشت، خانواده مولانا را وادار به مهاجرت کرد واین مهاجرت به عنوان نخستین توفان زندگی مولانا تاثیرات شگرفی بر دل و جان او گذاشت اما دومین توفان زندگی او در قونیه و کمی پس از آرامش اولیه به سراغش آمد .
وی دربخش دیگری از سخنانش که با تشویق حضار توام می شد گفت : تنها گذر از راسته شکر ریزان و آشنایی با شمس تبریزی کافی بود تا آتش به خرمن ایمان و آرامش او در اندازد و تا دم اتصال به ذات احدی او را بی قرار نماید.
پس ازسخنان دکتر زاهد یکی دیگر از مدعوین همایش ،مقاله وسخنرانی خود را با عنوان"مولانا وزبان" ایراد کرد؛دکتر حمیدرضا توکلی استاد ادبیات دانشگاه سمنان در آغاز با اشاره به بی بدیل بودن مولانا در ارتباط با زبان آوری و توجه او به زبان گفت : در گیری مولانا با زبان و در هم شکستن چارچوب های زبانی و کلیشه های روایی به حدی بوده که او را در این زمینه دلیر ساخته به طوری که به نو آیینی هایی دست می یابد که از روزگار او هرگز انتظارنمی رود.
توکلی در ادامه با تاکید براعجاب آور بودن استفاده مولانا از زبان و تلاش او برای گریز از تنگناهای زبانی گفت : مولانا به دو مقام امن و استثنایی معطوف بوده است :کلمه،زبان و دیگری موسیقی که مولانا سخت بدان دلبسته بوده و ازآن برداشتی ازلی و ابدی داشته است.
در ادامه این همایش شهرام ناظری به همراه گروه ایرانی به سرپرستی پژمان طاهری به روی صحنه آمدند . این گروه با اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی در دستگاه نوا و آواز های دشتی و بیات اصفهان توجه میهمانان بویژه اتریشی های حاضر در سالن را جلب کردند به طوری که پس از رفتن اعضای گروه با تشویق ممتد و مستمر حضار دوباره به روی صحنه بازگشتند و یک قطعه دیگر (اندک اندک) را اجرا کردند.
در پایان کامران کوهستانی- از فعالان ایرانی حوزه فرهنگ در اتریش-، لوح تقدیری را به مناسبت یک عمر تلاش وفعالیت شهرام ناظری در زمینه موسیقی و شعر مولانا از سوی ایرانیان ساکن اتریش به وی اهدا کرد.
گفتنی است درحاشیه این همایش نمایشگاه عکس فرشید صفاری با موضوع سماع برگزارشد؛همچنین پژمان طاهری،سنتور، رضا آبایی قیچک،سیاوش پورفضلی،تار،بهروزرضایی،تا رباس،رشید کاکاوند،تنبک واردوان طاهری،سه تار و دف، گروه ایرانی را تشکیل می دادند.
__________________
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 02-02-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

آخرین مجموعه آثار شهرام ناظری به عنوان یكی از سی دی های برتر سال جهان معرفی شد.به گزارش ایسنا، روزنامه «بوستون گلوب» چاپ آمریكا در گزارشی با عنوان «شعر مولانا در حركت»، به بررسی تلاش های شهرام و حافظ ناظری برای زنده نگه داشتن اشعار مولانا پرداخت.این روزنامه در گزارشی آورده است، یكی از غم انگیزترین و در عین حال مسحوركننده ترین آلبوم های سال ،۲۰۰۷ است كه قصیده هایی از این شاعر صوفی قرن سیزدهم میلادی را شامل می شود و به مناسبت هشتصدمین سالروز تولد او سروده شده است.

موتیف های ایرانی سوگوارانه آن زیبا، خارق العاده و سمفونیك هستند كه با آوازهای متنوع شهرام ناظری اجرا شده اند كه تصنیف های آن الهام گرفته از حافظ ناظری، پسر شهرام ناظری است.بوستون گلوب در ادامه آورده است: شهرام ناظری نخستین خواننده ای است كه در موسیقی كلاسیك ایرانی، اشكال جدیدی از آهنگ های برگرفته از اشعار مولانا را خلق می كند، اشعاری كه مضامین آن خروج از خویشتن و دل كندن از مادیات و رسیدن به صلح و امنیت است.
در آلبوم جدید حافظ ناظری با بهره گیری از تكنیك های موسیقی غربی برای ساخت تصنیف های شعر پدرش بهره گرفت. نتیجه آن بسیار شگفت انگیز و خیره كننده است كه با اندوه عرفانی و هدفمند آن آغاز می شود.آهنگ «ایوان مدائن» یك داستان معروف و جذاب است كه گویی مستقیماً از نسخه خاورمیانه ای سمفونی دنیای جدید گرفته شده است. این آلبوم با یك فضای سنگین آمیخته از احساسات و شوق آغاز می شود و تا هنگامی كه به پایان جذاب آن می رسد، هیجان انگیز است.
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 02-02-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

کنسرت شهرام ناظری در مبان استفبال بسیار گرم حاضران شب گذشته در تالار سلطان ولد شهر قونیه برگزار شد.

قبل از شروع برنامه خانم اسین چلبی (از نوادگان مولانا) به روی سن آمد و طی سخنان کوتاهی گفت : مهمترین پیام مولانای بزرگ وحدت و پرهیز از تفرقه بوده است و من خوشحالم که ما در این جمع با یک دل و یک نیت گرد هم آمده ایم و مقام والای مولانا را ارج می نهیم.
پس از سخنان چلبی شهرام ناظری برای دریافت نشان طلایی سماع به روی صحنه رفت و ضمن دریافت این نشان از سوی اسین چلبی به عنوان رئیس افتخاری مرکز مولانا پژوهی وابسته به دانشگاه سلجوق در ایران معرفی شد.
سپس از حمیدرضا نوربخش دعوت شد تا برای ایراد سخن به روی سن برود. مدیر عامل خانه موسیقی ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت : سال گذشته خانه موسیقی به مناسبت سال مولانا به پیشباز این موضوع رفت و با تجلیل از دو هنرمند(شهرام ناظری و کیخسروپورناظری) که بیشتر در زمینه آثار و افکار مولانا کار کرده بودند برای این سال نیز برنامه هایی را تدارک دیده بود که این مراسم یکی از آنها است.
نوربخش در ادامه ضمن پوزش و عذرخواهی از میهمانان به علت کمبود جا گفت : در ابتدا قرار بود این کنسرت در تالار بزرگتری برگزار شود ولی متاسفانه به علت برخی ناهماهنگیها آن سالن مهیا نشد.
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد و رایزنی فرهنگی از شهرام ناظری و گروه مولوی تشکر کرد و گفت : این برنامه صرفا حرکتی فرهنگی بوده و بدون فروش بلیت و به صورت رایگان برگزارشده است.
قبل از آغار کنسرت شهرام ناظری نیز با اشاره به عظمت روح مولانا از حضور در جمع مشتافان ابراز خوشحالی کرد و گفت: من در چند سال گذشته نشانهای مختلفی گرفته ام اما این نشان برای من از همه آنها مهمتر است.
در ادامه برنامه ، موسیقی با مقدمه واسطوره در دستگاه نوا آغاز شد و قطعانی چون مثنوی معنوی، شیدا شدم، قفل زندان در بخش نخست اجرا شد و در بخش دوم شهرام ناظری با سه تار وباهمراهی دف به خواندن آواز و تصنیف پرداخت.
این برنامه ساعت بیست آغازو در ساعت ۲۲ به پایان رسید.
● حاشیه
- علاوه بر خواهران چلبی، معاون وزیر فرهنگ ترکیه، شهردار منطقه سلجوق، رئیس دانشگاه سلجوق ودیگر مقامات محلی حضور داشتند.
- این برنامه با استفبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شد به طوری که از ساعتها قبل از آغاز برنامه مردم پشت درهای سالن به انتظار ایستاده و در زمان اجرای برنامه نیز بیش نیمی از ظرفیت سالن روی زمین ویا کناره های سن نشسته بودند.
- برخی از تورها برای حضور مسافرانشان در این کنسرت مبادرت به فروش بلیت کرده بودند در صورتی که این برنامه به صورت رایگان برگزار شده بود.
- ورود دکتر الهی قمشه به سالن با تشویق گرم مردم و دست زدنهای آنها مشخص شد.
- محمدعلی چاووشی(ناشر موسیقی) طی سخنانی با بیان اینکه اشعار مولوی را باید به زبان مادری اش بخوانیم گفت ای کاش در کنار مزار مولانا با کمک دو کشور ترکیه و ایران دانشگاه بین المللی زبان و ادبیات فارسی تاسیس شود.
- پس از پایان کنسرت بنا به درخواست مردم شهرام ناظری تصنیف اندک اندک را اجرا کرد.
__________________
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 02-05-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض شهرام ناظری، تلفیق گر موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی

چندی پیش "شهرام ناظری" هنرمند خوش آوازه کشورمان موفق به دریافت بالاترین نشان فرهنگی هنری کشور فرانسه شد. ناظری که در خارج از ایران به "بلبل فارسی خوان" و "پاواروتی ایران" ملقب شده، تنها خواننده ایرانی است که نشان "لوژیون دونور" را دریافت کرده است.

ترانووا-مشاور فرهنگی رئیس جمهور سابق فرانسه- که این نشان را به شهرام ناظری تقدیم کرد در مقام هنری او گفت: " با صدای شهرام ناظری همه ما به موسیقی شرق نزدیک شده و با مولانا جلال الدین محمد بلخی آشنا شده ایم."


اجراهای ناظری زیباترین و تاثیرگذارترین برنامه های تالار شهر پارسی است که در سال بیش از چهارصد برنامه دارد. شهرام ناظری یکی از تاثیرگذارترین خوانندگان بعد از انقلاب اسلامی است (هرچند که ورودش به عرصه هنر چند سال قبل از انقلاب رقم خورد) و کسب این نشان، افتخاری برای فرهنگ و هنر ایران است.

ولی در اینجا ذکر این نکته ضروری است که چرا "شهرام ناظری" لایق دریافت این نشان شد؟


سرزمین هنرمند خیز دالاهو و فضای خانوادگی مناسب، این کودک خردسال را چنان پرورد که در 9 سالگی نخستین برنامه خود را در رادیو کرمانشاه اجرا کرد و پس از آن نیز در رادیو تلویزیون ایران چند برنامه برای آواز ایرانی اجرا کرد.

بهره گیری از بزرگان موسیقی آن دیار نظیر حاجی خان ناظری-که ناظری وی را قطب خانواده خویش می نامد-، درویش نعمت علی خان خراباتی و بسیاری دیگر برای آشنایی بیشتر وی با موسیقی ردیف دستگاهی ایران و همچنین موسیقی محلی کردی همراه بود.

پس از چندی برای آشنایی و بهره گیری بیشتر از استادان آن زمان نظیر؛ عبدالله خان دوامی، نور علی خان برومند، دکتر داریوش صفوت، محمود کریمی، عبدالعلی وزیری، حسین قوامی و... به تهران امد و از وجود نازنین استادان یاد شده بهره های فراوان برد. ناظری برای درک بیشتر از مکتب تبریز یک سالی را نیز در آن شهر سپری کرده و از محضر بزرگان آن دیار نظیر؛ غلامحسین بیگچه خانی، محمود فرنام، قیطانچیان و...استفاده کرد و در سال 1354 به استخدام رادیو تلویزیون در آمد و همکاری خود را با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی آغاز و پس از آن با گروه عارف (به سرپرستی پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده) همکاری کرد. وی از بدو ورود خوش درخشید.


اجرای بی نظیرش در جشنواره طوس به همراه گروه سماعی (به سرپرستی علی اصغر بهاری و حسن ناهید) در سال 1356 و پس از شکل گیری کانون فرهنگی چاووش (ترکیب گروه های عارف و شیدا) با آثار متنوع و متمایزش، خدماتی گران برای هموار کردن راه و اصالت موسیقی ایرانی ارائه داد.

شهرام ناظری، هنرمندی خلاق و بدعت گذار بوده و این خصلت در میان خوانندگان پس ازانقلاب در وی بارزتر است. صدای او آوایی پر سوز و حال است که گاه نغمات غنایی را چنان عاشقانه و لطیف می خواند که دل عاشقان به تپش می افتد و گاه الحانی حماسی را چنان مغرورانه می خواند که شنونده را به سماع درونی می کشاند.


صدای ناظری نوعی لحن حماسی و اسطوره ای را در خود نهفته دارد که یادگار دوران اساطیری ایران زمین است و این مساله را دکتر داریوش صفوت (موسیقیدان، موسیقی شناس، و پژوهشگر بزرگ) نیز اذعان داشته است.


وی علاوه بر صدای متمایز و ممتازش و بهره گیری از بهترین استادان، فقط به این مسائل اکتفا نکرده است و با نبوغ و خلاقیت خویش الحان را چنان از دل بر می آورد که لاجرم بر دل می نشیند، و اینجا مشخص می شود هنرمندی که فقط به صدای خوب و زیبا و ردیف های آوازی بسنده نکرده و خلاقیت (این گویی گمشده موسیقی ایرانی) را در صدر کار خویش قرار می دهد، به چنین جایگاه رفیعی می رسد.

از دیگر عوامل موفقیت شهرام ناظری آشنایی و مؤانست او با شعر و ادبیات ایران است. وی سالها به دلیل فراگیری ادبیات زیر نظر دکتر شفیعی کدکنی بوده و از محضر این استاد ارزنده کسب فیض می کرده است.

شهرام ناظری در مورد آواز و موسیقی ایرانی معتقد است : اگر بپذیریم که ساختار و شاکله اصلی موسیقی ایرانی بر مبانی کلام و "شعر" پی ریزی شده و در قرون و اعصار ریشه دوانیده است، بنابراین "آواز" به ناگزیر جایگاهی رفیع در موسیقی ایرانی پیدا می کند.

اما این جایگاه اگرچه فی النفسه موجود است، اما اگر به ان توجه بایسته و هوشمندانه نشود و از صافی ذهن خلاق و طبع ظریف هنرمند (خواننده) نگذرد جلا نیابد، به شدت سقوط خواهد کرد. و این فضیلت هنرمند و خواننده است که مجموعه ای از این ظرایف را در گرداگرد حنجره خویش به کار می گیرد تا اوای او صلای "هنر" دهد و طنین عشق بیفکند. اما رسالت مهم هنر و هنرمند درحیطه ی "آواز" این است که با توجه به ریشه ها و سنت های ارزشمند موسیقی ایران، در راهی نو و مسیری جدید گام بردارد، و هر لحظه با زمان و مردم زمانه پیش رود، تمام تلاش او در این است که با لحنی نو و فرم حرکتی بدیع در ادوات آوازی و تحریرها و... همواره طراوت و تازگی را در "آواز" حفظ کند تا ذهنیت مخاطبان و شنوندگان نسبت به موسیقی آوازی و آواز خواننده تضعیف نشود.


مؤانست او با اشعار مولانا خود جریانی جدا دارد. در نخستین اجرای رسمی اش با گروه شیدا (در سال 1354) ناظری بود که با خواندن آن مثنوی معروف، به کسانی که مدعی بودند اشعار مولانا با فواصل موسیقی ایران مطابقت ندارد، ثابت کرد که می شود و او بود که اشعار مولانا و موسیقی ایرانی را به بهترین وجه به گوش ایرانیان و همه مردم جهان رسانید و صحبته های ترانووا که در اول این نوشتار آمد سندی بر این مدعاست.

ناظری هنرمندی است که موسیقی آئینی را به بهترین شکل وارد موسیقی کلاسیک ایرانی کرد و با اجراهایش در اقصی نقاط جهان حقانیت هنر و موسیقی ایرانی را به همگان ثابت کرد.
هنرمندی که دیوارهای خانه اش مملو از لوح های سپاس است.

هنرمندان بزرگ از ذخایر ذیقیمت هنری این مرز و بوم هستند. هنرمندانی که با تحمل تمام سختی ها و مشکلات، سبب مطرح شدن و تعالی فرهنگ و هنر ایران در مجامع هنری می شوند.
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #8  
قدیمی 08-12-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض مستقیم تا مولوی

سال ۸۶ سال مولانا بود و سال شهرام ناظری و این همپوشانی از سال‌ها قبل شروع شده بود. بیشتر از ۳۵ سال پیش جوانی بلندبالا از كرمانشاه راهی تهران شده بود تا آنچه را كه به سنت در خانواده فرهنگی‌اش آموخته بود در فضایی بزرگ‌تر و كامل‌تر وسعت ببخشد و كامل‌تر كند. پدر و عمو از اهالی موسیقی بودند و اینكه بعدا عموزادگانش نیز به همین راه رفتند، خود گواه نهادینه بودن موسیقی اصیل در این خانواده بود ضمن اینكه این جوان جویای راه‌های نرفته در موسیقی ایران، از موهبت راهنمایی مادری فرهیخته نیز بهره‌مند بود.
مادر بیشتر اهل ادب بود و موزیسین جوان ما را از همان نوجوانی و جوانی آشنا كرده بود با بزرگان ادبیات این سرزمین، و بنابراین وقتی در پایتخت به مراكز هنری راه یافت، می‌توانست گلیم خود را از آب بیرون بكشد. هم استاد شهرام ناظری در آن زمان آنقدر جویای مراكز مهم موسیقی كشور بود كه «مركز حفظ و اشاعه» را بشناسد و هم این مركز نسبتا نو پا آنقدر تاثیرگذار ظاهر شده بود كه هر هنرمند جویای نامی، برای یافتن مسیر صحیح كارش از آن كمك بگیرد و بنابراین شهرام ناظری خیلی زود ارتباط‌هایی با آن مركز پیدا كرد و در همان دیدارها بود كه به راهنمایی برخورد كرد كه راهنمای خیلی‌های دیگر بود و با ایجاد آن مركز یك جریان مهم موسیقایی درست كرد و آن مركز آنقدر اهمیت پیدا كرد كه تاثیرات آن نقطه عطفی در تاریخ موسیقی معاصر است.

همانجا بود كه آن اتفاق برایش افتاد كه حالا بعد از این همه سال می‌گوید در ۳۰ سال از مسیر زندگی‌ام چراغ راهم بود. البته این تعبیری است نقل به مضمون از عبارتی كه در جاهای مختلف گفته است. برای دیداری یا برای آموزشی رفته بود به مركز حفظ و اشاعه. آنجا مركزی بود كه جمعی از بااستعدادترین و بهترین موزیسین‌های جوان به همراه تعدادی از بهترین حافظان موسیقی اصیل ایرانی گرد هم آمده بودند. آنجا به دیدار دكتر داریوش صفوت می‌رود و لابد به گلایه‌ای از كسانی كه نوع آوازخوانی حماسی‌اش را دور از آنچه باید باشد می‌پنداشتند آواز خواند یا قبل از آن هم خوانده بود و دكتر شنیده بود كه می‌دانست نوع آوازش با حالتی حماسی است و آنجا گفته بود كه در صدای تو دندانه‌ها و آكسانت‌هایی است كه جنس آواز تو را متمایز می‌كند. در تمام عمرت از این دندانه‌ها محافظت كن. نگذار فضای غالب در آواز ایرانی دندانه‌های صدای تو را حذف كند كه صدای تو هم نرم شود مثل همه آوازهای دیگر. این نوع آوازخوانی در تاریخ آواز ما بوده اما به مرور تغییر كرده و رسیده به آنچه الان هست. اینها هم البته نقل به مضمون است از آنچه استاد دكتر صفوت گفته بود حالا هم در ۸۰سالگی تایید می‌كند آنچه را كه به شاگردش گفته بود. استاد ناظری بعدا می‌رود پیش استاد نورعلی‌خان برومند و موضوع را به او هم می‌گوید. الان خیلی‌ها می‌دانند و آن موقع هم می‌دانستند كه این دو چهره بزرگ موسیقی ایرانی رابطه چندان حسنه‌ای با یكدیگر نداشتند اما نورعلی‌خان به ایشان می‌گوید: دكتر صفوت حرفی را به تو گفته است كه اگر در ده‌ها دانشگاه می‌رفتی كسی چنین حرفی را نمی‌دانست كه به تو بگوید. درست است آنچه كه او گفته. صدای خاصت را نگهدار. دكتر صفوت یك چیز دیگر هم گفته بود. پرسیده بود: اسمت چیست؟ پاسخ شنیده بود: شهرام ناظری. گفت: پس شهرام باقی بمان.
خیلی طول نكشید تا «شهرام ناظری»‌ بداند شهرام ناظری ماندن است كه او را در تاریخ موسیقی ما متمایز می‌كند. «چاووش»ها البته شروع این درخشش بودند. البته قبل از آن در آزمون باربد به‌عنوان برنده قسمت آواز انتخاب شده بود اما «چاووش»ها محل درخشش جمعی از ستارگان آینده موسیقی ایرانی بود كه شهرام ناظری یكی از آنها بود. آنجا تحولات اجتماعی و نگاه ویژه آن جمع و لیدرهای آنها به این تحولات از یك سو و موسیقی فاخر ایرانی از سمت دیگر باعث شده بود كه تعدادی از آهنگ‌های ماندگار تاریخ موسیقی خلق شود.
برای شهرام ناظری اوج درخشش در سال ۶۴ بود كه با آلبوم «گل صدبرگ» به اوج شهرت و محبوبیت رسید. این آلبوم به یك مجموعه پرفروش و ماندگار تبدیل شد و بارزترین وجه آن هم این بود كه در آن «مولانا» حضور چشمگیر داشت و تا آن زمان البته هیچ آلبومی منتشر نشده بود كه این همه شعر مولانا در یكجا خوانده شده باشد و معلوم بود مجموعه‌ای كه آن را كار كرده‌اند عمد داشته‌اند كه به اجتماع برسانند مولانا مولاناست و هیچ شاعر دیگر مولانا نیست.
آن مجموعه با «آتش در نیستان» آن تجربه موفق را تكرار كردند. هر چند آهنگساز آن مجموعه استاد جلال ذوالفنون بود اما حالا كه سال‌ها از خلق آن آلبوم می‌گذرد (در واقع حالا یك ربع قرن از آن گذشته است) می‌شود به این مسئله توجه كرد كه خوانندگان مولف نقش موثر در شكل‌گیری یك ژانر كاری و فكری موفق دارند حتی اگر خود آهنگساز نباشند.
كار با مولوی شروع شده و با هم او ادامه داشت هر چند در این بین و همیشه كسانی و شاعران دیگر هم بودند. شاعران دیگر و تفكرشان هم بر همان بستری گسترده می‌شد كه ساختار محوری آن را تفكرات مولانا شكل داده بود و نوع خاص صدا و تكنیك‌های آن هم جزء ابزار اصلی‌اش بودند. تنظیم‌های آثار البته در اوایل آن بیشتر وابسته به تنظیم‌كننده‌های آن و آهنگسازانش بود اما منطق كلی مجموعه‌‌ها با منطق كلی ذهنی خواننده‌ای كامل می‌شد كه می‌‌‌شد تمام آثار سلسله‌وارش، آن را دید. خوانندگان هر چند كه تحت لوای آهنگسازی كارشان ارائه شود اما از آنجایی‌كه طبیعتا آنها هستند كه تصمیم می‌گیرند آن مجموعه را بخوانند بنابراین می‌توانند در تالیف آن مجموعه نقش داشته باشند، مخصوصا وقتی آوازه آوازشان عالمگیر شده باشد. در این شرایط سیل آلبوم‌های آهنگسازان به سمت آنها سرازیر می‌شود كه می‌خواهند آن مجموعه‌‌ها توسطش خوانده شود و آنها كه قدر كار خود و موقعیت‌شان را می‌دانند آنی را می‌خوانند كه در روند تفكرشان باشد.
این‌طور است كه می‌توان «آتش در نیستان» و قبل از آن «گل صد برگ» را محصول مشترك استاد جلال ذوالفنون و استاد شهرام ناظری دانست؛ همان‌طوری كه «یادگار دوست» را كه با استاد كامبیز روشن‌روان كار كرد و «ساقی‌نامه»ها را و همین‌طور بیا تا «سفر به دیگر سو».
قبل از آن تحت تاثیر حضور دف و تنبور در موسیقی یك دوره و از جمله همین «آتش در نیستان» و «حیرانی» و «مهتاب رو» و دیگر آلبوم‌ها یك نوع از موسیقی رواج بیشتر یافته بود به نام موسیقی عرفانی. این كار با همان دو آلبوم «گل صد برگ» و «آتش در نیستان» باب شده بود؛ جایی كه كم‌كم حضور و همراهی دلنشین دف و بعد تنبور و اشعار مولانا و صدای خاص شهرام ناظری و حال و هوا و بكر بودن كارها یك ژانر خاص به وجود آورد كه بعدا آنقدر مورد تقلید قرار گرفت كه دیگر آن اثرگذاری خاص را نداشت. ناظری هم تجربه‌های خود را ادامه می‌داد و در مسیر این تجربه‌ها رسیده بود به «سفر به دیگر سو». آنجا جایی بود كه بیشتر آهنگ‌ها ساخته خود استاد بود و اجرای كارها با گروه «داستان»، استاد ناظری آن آلبوم را مانیفست كارش خواند و مانیفست هم بود، منتها ادامه آن در مسیر دیگری امتداد یافت.
برای مسیر دیگر خواننده مولوی را «حافظ» موزیسین تاثیرگذار بود و آن وقتی بود كه كنسرت سعدآباد برگزار شد.
در آن كنسرت چهره جوانی به عنوان آهنگساز ظهور كرد كه هر چند رسیدنش به آن عنوان و جایگاه در سن كمتر از ۲۰سالگی نتیجه اعتماد و اعتبار پدر بود اما تصمیم گرفته بود از راهی كه پدر رفته كه به آن مانیفست رسیده، نرود. او می‌خواست مسیر دیگری را برود اما تاثیر ظهورش در كنار پدر در امتداد همان مسیری بود كه پدر سال‌ها قبل آغاز كرده بود و حافظ رفت آن طرف آب‌ها، موسیقی جهانی‌تر را آموخت و حالا آمده و به كارهای پدر شكل جهانی‌تری داده است و این چقدر فرخنده است در سال‌هایی كه میزان محبوبیت مولانا و تفكراتش در جهان رو به افزایش است و با این مسیر سی و چند ساله بود كه استاد در سالی كه به نام مولانا نامیده شده بود به همین مناسبت و تلاش‌هایش شوالیه شد و جوایز معتبر دیگری را دریافت كرد و مانیفست عمرش را هم ادامه داده است.
او می‌خواست دندانه‌های صدایش را حفظ كند تا حماسه صدایش حفظ شود و با این صدای خاص مستقیم برود تا مولوی.
حالا شهرام ناظری با مولوی كنسرت دارد.
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
  #9  
قدیمی 08-12-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض کنسرت شهرام ناظري در کاخ نياوران برگزار شد/تجديد خاطرات پس از دو سال غيبت

سرانجام پس از دو سال غيبت، کنسرت شهرام ناظري، شواليه آواز ايران به همراه گروه مولوي از پنجشنبه شب با حضور چهار هزار تماشاچي در کاخ نياوران آغاز شد. اولين شب اين کنسرت چهار روزه که در ادامه تور بزرگ کنسرت گروه مولوي برگزار مي شود به دليل ازدحام جمعيت و به گفته محمود سراجي مدير موسسه فرهنگ و هنر حافظ که مسووليت برگزاري اين کنسرت را برعهده دارد به علت انتظار براي رسيدن ميهمانان با يک ساعت تاخير از ساعت 30/21 آغاز شد.



ميهمان شب اول اين کنسرت که انتظار مي رفت با استقبال و حضور چهره هاي آشنا و استادان موسيقي برگزار شود، «حافظ ناظري» بود که بعد از سال ها به ايران بازگشته است. ناظري پسر اين بار تنها به عنوان تماشاچي در اين کنسرت حضور داشت و همان طور که پيش تر هم اعلام شده بود در اجرا پدر را همراهي نمي کرد.پس از صحبت هاي سراجي، شهرام ناظري با سه تار خود به روي صحنه آمد و قبل از اجرا ضمن خيرمقدم به مشتاقان کنسرت خود گفت؛ من از شما عزيزان که هميشه پيگير کارهاي هنري و هنرمندان کشور هستيد،


سپاسگزاري مي کنم. شما هميشه باعث حرکت همه هنرمندان خوب کشور هستيد و به ما انگيزه مي دهيد. من از تمام دوستان، هنرمندان، اهالي قلم، دانشگاهيان و کارمندان که باعث شدند ما چنين برنامه هايي را داشته باشيم سپاسگزاري مي کنم. وي ادامه داد؛ سعادت بزرگي براي من و گروه من است که با اين کنسرت در خدمت شما باشم. شهرام ناظري کنسرت خود را با اجراي قطعه آوازي به همراه سه تارش در دستگاه راست پنجگاه آغاز کرد اما بعد از اجراي اين قطعه به واسطه شکسته شدن دوربين يکي از پروجکشن ها تيم اجرايي از او خواست کنسرت را ادامه ندهد تا اين مساله برطرف شود.بعد از رفع مشکل پيش آمده در ادامه گروه مولوي با حضور روي سن در مقام اصفهان گروه نوازي کردند و در اين بخش ناظري همراه با گروه آواز خواند و سپس تصنيف «مراگويي چه ساني من چه دانم» پايان بخش اين قسمت بود. تصنيف سلسله موي دوست در بيات اصفهان و آواز در دستگاه نوا، مثنوي معنوي و تصنيف قفل زندان بشکنم از جمله قطعات اجرا شده در اين بخش بود.شهرام ناظري به دليل تاخير در آغاز برنامه اولين شب کنسرت خود را بدون زمان تنفس برگزار کرد و در بخش دوم اين برنامه دو قطعه کردي را اجرا کرد که با تشويق حاضران همراه شد. ناظري درباره اين دو قطعه گفت؛ «ما بخشي از کنسرت را به اجراي دو قطعه کردي به نام هاي «هاي يدي» و «ميناي ديده» که مربوط به منطقه شکاک است اختصاص داده ايم. شکاک منطقه خاصي است که نوع خاصي از مقام هاي کردي را دارد. اين سبک و سياق خاص موسيقايي، مربوط به بخشي از کردستان عراق، کردستان ترکيه، اروميه و مناطق شمال غربي کشور است.» بعد از اجراي اين دو قطعه شهرام ناظري کنسرت خود را با اجراي قطعه «آتش در نيستان» به پايان برد که به گفته خودش آن را به دليل درخواست هاي بي شمار مخاطبان اجرا مي کند. اولين شب اجراي کنسرت شهرام ناظري در تهران در حالي برگزار شد که بعد از اجرا حاضران از نحوه برگزاري کنسرت و تيم اجرايي آن ناراضي بودند و صدابرداري اين کنسرت از شرايط مطلوبي برخوردار نبود که البته اين مورد يکي از مشکلات ثابت کنسرت هاي موسيقي در ايران به دليل عدم وجود سالن حرفه يي است. گروه مولوي را در اين کنسرت گروهي جوان نشان مي داد و اعضاي آن متشکل از صابر نظرگاهي (تار)، شهرام محمدي (سه تار بم و ديوان)، شروين مهاجر و نگار خارکن (کمانچه)، سياوش ناظري (دف) و شهرام غلامي (بربط)، شواليه آواز ايران را همراهي مي کردند.



عزت‌الله انتظامی و حافظ ناظری به تماشای كنسرت شهرام ناظری و گروه مولوی نشسته‌اند كه این روزها در فضای باز كاخ نیاوران در حال اجراست. امسال گروه‌ها برگزاری كنسرت در تالار كشور را ترجیح داده‌اند و ناظری اولین كسی است كه امسال در فضای باز كاخ نیاوران به روی صحنه می‌رود.
می‌شود نشست و به موسیقی او گوش داد و از فضای زیبا و هوای پاك كاخ لذت برد و صدایی بهتر از آنچه در تالار كشور به گوش می‌رسد، شنید.



بهمن قبادی : موسیقی ناظری مثل همیشه شنیدنی بود
بهمن قبادی کارگردان سینما با بیان این مطلب در خصوص ویژگی های کنسرت گروه "مولوی" به خوانندگی شهرام ناظری گفت : سازبندی ، ترکیب وچیدمان سازها کنار هم رنگ و بوی خاصی داشت به خصوص حضور ساز دیوان در اجرای مقام های کردی تازگی کم نظیری داشت و به نوعی حس نوستالژیک مرا نسبت به مقام های کردی برانگیخت .

این فیلمساز در ادامه افزود : دو قطعه کردی منطقه شکاک مربوط به منطقه مرزی بین ایران،عراق و ترکیه بود که به معنای واقعی منطبق با موسیقی فولک آن منطقه خاص اجرا شد و امیدورام که شهرام ناظری در آینده چنین کنسرت هایی را در ایلام ، کرمانشاه و کردستان اجرا کند چراکه به اعتقاد من مردم این مناطق بیش از مردم تهران نیازمند موسیقی بومی خودشان هستند برهمین اساس حضور هنرمندانی چون ناظری و یا گروه کامکارها در این مناطق مهم و ضروری است .

وی در پایان با اشاره به برخی مشکلات در اجرا گفت : عمده ترین مشکل کنسرت گروه موسیقی "مولوی" مشکل صدا بود البته این معضل تنها مربوط به این کنسرت نمی شود بلکه کیفیت نازل صدا و صدابرداری مشکل همه کنسرت های موسیقی در ایران است.



عزت الله انتظامی : شهرام ناظری شعر در آواز را درست بیان می کند



مفهوم بودن شعر در آواز از ارکان اساسی هنر موسیقی است که خوشبختانه شهرام ناظری از جمله خواننده هایی است که به معنای واقعی شعر را کلمه به کلمه واضح و درست در آواز بیان می کند.



عزت الله انتظامی با بیان این مطلبدر خصوص کم و کیف کنسرت گروه "مولوی" به خوانندگی شهرام ناظری گفت : قطعاتی که اجرا شد قطعات خوب و منطبق با فرهنگ موسیقایی و همچنین ادبیات کشور ما بود و از مجموع قطعات تکنوازی و آواز خوانی شهرام در دستگاه راست پنجگاه و همچنین قطعات کردی را بسیار دوست داشتم.


وی در ادامه با اشاره به کاستی کنسرت گروه مولوی گفت : در کنار اجرای کم نظیر شهرام ناظری تاخیر یک ساعته در اجرا، ضعف در سیستم صوتی و بلندی بیش از اندازه صدای موجود در فضا و تردد مخاطبان حین اجرا به کلیت کار لطمه زد .




داود گنجه ای : سبک کار شهرام ناظری باعث پیوند مردم با موسیقی شده است
موسیقی شهرام ناظری معرفت موسیقایی و عرفانی که همه ما از آن دم می زنیم را دارا است و همین عامل موجب پیوند بیشتر مردم با موسیقی او شده است .


داود گنجه ای ، با بیان این مطلب در خصوص کم و کیف برگزاری کنسرت گروه موسیقی "مولوی" در کاخ نیاوران گفت : احترام به مردم و هنرمند از ویژگی های اخلاقی شهرام ناظری است که شاید خیلی از هنرمندان ما چنین خصوصیت اخلاقی و حرفه ای را نداشته باشند و خوشبختانه همین عامل موجب موفقیت این هنرمند در مجامع فرهنگی و هنری داخل و خارج از کشور شده است.

وی در ادامه به کیفیت اجرای آواز شهرام ناظری اشاره کرد و گفت : کنسرت گروه مولوی خوب و کارشده بود و شهرام ناظری به درستی از ردیف استفاده کرد و درعین حال سبک و زبان موسیقی خودش نیز در کل کار جاری و روان بود از سوی دیگر هریک از اعضای گروه هم به نوبه خود بر مجموع قطعات تسلط داشتند ودر کل نوع موسیقی که اجرا شد به ذائقه موزیسین نزدیک تر بود و به نظرمن درک آن برای مخاطب به تا اندازه ای سنگین بود اما درنهایت با اشعار خوبی که انتخاب شده بود موسیقی سنگین این کنسرت به واسطه اشعار برای مخاطب شنیدنی تر شد .

این موسیقیدان پیشکسوت در پایان با اشاره به سازبندی گروه موسیقی "مولوی" گفت : چیدمان سازها در کل اجرا بسیار خوب بود و حضور ساز کمانچه و کمانچه آلتو در این ترکیب لازم و اجرای آن بسیار سخت بود چراکه این ساز هارمونی خاصی در کل کار ایجاد می کرد ؛ البته نباید از کارنوازنده عود هم غافل بود که به معنای واقعی کم نظیر بود.


پوران درخشنده :عشق به مردم در آواز شهرام ناظری جاری است
موسیقی شهرام ناظری پر از احساس زیبای انسانی است؛ او تمام عشقی که نسبت به آدم ها در دل دارد را در آواز خود جاری می کند.


پوران درخشنده با بیان این مطلب در خصوص کنسرت شهرام ناظری واجرای قطعات کردی گروه موسیقی "مولوی" در کاخ نیاوران گفت : شهرام ناظری و سابقه موسیقایی او را به دلیل همشهری بودن با او از نزدیک می شناسم ، این خواننده از جمله موزیسین هایی است که درکرمانشاه و در محیطی موسیقی پرور رشد کرده است از همین رو موسیقی ایرانی و موسیقی فولکلور منطقه کردنشین ایران و سایر کشورهای همسایه را به خوبی می شناسد به همین دلیل مقام های کردی را به درستی و با دانش بالای خود اجرا می کند.

این کارگردان در پایان افزود : اجرای دومقام کردی"های گدی" و مینای دیده م" و حضور ساز دیوان در این اجرا مرا به دوران کودکی و عشقی که به مردم سرزمینم دارم برد و حس غریب نوستالژی را در من تازه کرد .





__________________
www.p30city.net

ویرایش توسط VAHID : 08-16-2008 در ساعت 03:03 PM
پاسخ با نقل قول
  #10  
قدیمی 08-16-2008
VAHID VAHID آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: اصفهان
نوشته ها: 261
سپاسها: : 22

7 سپاس در 4 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض خاطره مردم قابل احترام است

به بهانه كنسرت شهرام ناظری و گروه مولوی در كاخ نیاوران

3 دهه فعالیت متفاوت و جستجوگرانه شهرام ناظری موجب شده است این هنرمند آواز، چهره‌ای جهانی پیدا كند. اعطای بالاترین نشان فرهنگی لژیون دونور، شاید بهترین ارمغان این نوگرایی و خستگی‌ناپذیری یك هنرمند ایرانی است كه در حقیقت به غنای فرهنگ و هنر ایران افزود. ماندگاری و تاثیرگذاری آثار ناظری از اندك‌اندك، كاروان شهید و آتش در نیستان گرفته تا سفر عسرت (كه هنوز در ایران منتشر نشده است)‌ و مولویه و لولیان، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را دربر گرفته است.
او معتقد است هنرمندان و بویژه خوانندگان در ۳ گروه جای می‌گیرند. گروه اول در جا می‌زنند و شاید ۳۰ سال یكنواخت و مكرر می‌خوانند، گروه دوم نه‌تنها در جا كه عقبگرد می‌كنند و گروه اندكی در تلاش و تكاپو برای حركت به سمت جلو هستند. او بی‌آن كه ادعایی برای پویایی خویش داشته باشد بر این سخن اصرار دارد كه می‌خواهد دست‌كم جزو گروه اول و دوم نباشد. گفتگوی كوتاه حاضر را به انگیزه كنسرت اخیرش كه از ۱۷ تا ۲۲ مرداد در كاخ موزه نیاوران برگزار می‌شود، می‌خوانیم.
● سال گذشته تقریبا همه بزرگان موسیقی كنسرت دادند. دلیل سكوت شما چه بود؟
▪ سال گذشته برای من سال خاصی بود و به دلیل موضوع اهدای جایزه شوالیه و ارتباطات زیاد با خبرنگاران و برنامه‌های مرتبط با آن مساله كه طبیعتا حواشی خاص خودش را داشت، فرصتی نشد تا به كنسرت و اجرای برنامه بپردازم و امسال احساس كردم كه باید كنسرتی بگذارم و البته خیلی از دوستان نیز مرا ترغیب كردند این كار را بكنم.
● و قرار شد این كنسرت در قالب تور داخلی برگزار شود؟
▪ بله. اگر خدا بخواهد! فعلا كه برنامه یزد و ارومیه ما عقب افتاد و ...
● می‌خواهید بگویید اجرای كنسرت در شهرستان‌ها با مشكل مواجه است؟
▪ به هر حال جو طوری است كه مثل سابق پذیرای موسیقی نیست و امیدوارم این جو استمرار نداشته باشد، چون شهرستانی‌ها خیلی محرومند و خیلی هم عاشق و وقتی ما یك برنامه می‌گذاریم مثل یك نفس تازه و بسیار تاثیرگذار است، بخصوص كنسرتی كه حاوی یك موسیقی اصیل و ارجمند باشد و از اشعار و ادبیات باشكوه ایران استفاده شده باشد.
● در مصاحبه مطبوعاتی اخیرتان كه در خانه هنرمندان برگزار شد گفتید دوست ندارید شهرام ناظری ۳۰ سال پیش باشید. برای مردم جالب است و كنجكاوند بدانند در كنسرت امسال چه آثاری را اجرا می‌كنید. شهرام ناظری امسال چگونه است؟
▪ همان‌طور كه گفتم آثار نویی هست كه ارائه می‌كنیم و در كنار آن هم برخی آثاری كه مردم با آن خاطره دارند و برایشان نوستالژی دارد مثل قطعه آتش در نیستان را اجرا می‌كنیم. در ضمن ۲ قطعه كردی آماده كرده‌ایم كه ویژگی و لحن خاصی دارد و مربوط به منطقه خاصی به نام شكاك است.
به هر حال در كنار اینها آثار خاطره‌‌انگیز مردم را هم كه بسیار قابل احترام است، اجرا می‌كنیم.
● آیا در گروه مولوی تغییراتی به وجود آمده است؟
▪ در حد این‌كه برخی نوازندگان گروه در جای دیگر و گروه دیگری درگیر هستند ممكن است تغییراتی پیش بیاید.
● تركیب گروه مولوی در اجرای اخیر چیست؟
▪ آقایان صابر نظرگاهی تار، شهرام غلامی بربط، شهرام محمدی سه‌تار بم و دیوان، شروین مهاجر كمانچه، سیاوش ناظری دف و همچنین خانم نگار خار كن هم كمانچه آلتو.
● همان‌طور كه می‌دانید سال گذشته به نام مولانا نام‌گذاری شد و امسال سال رودكی است. آیا فعالیت شما كماكان در خصوص مولوی ادامه خواهد داشت؟
▪ من قبلا هم گفته‌ام كه به اتفاق پسرم حافظ ناظری ۲ پروژه در دست اجرا داریم. یكی پروژه مولوی و دیگری پروژه فردوسی كه با همكاری نوازندگانی از كشورهای مختلف صورت می‌گیرد.
پروژه مولوی به پایان نرسیده است، هر چند اجراهای مختلفی را در آمریكا و اروپا داشته‌ایم و قطعا كار با استفاده از اشعار مولانا برای من پایان‌ناپذیر است، چون این عشق در من وجود دارد و مربوط به یك‌سال و دو سال هم نیست و پروژه فردوسی هم از سال آینده یا دو سال آینده آغاز می‌شود و فعلا در مرحله مطالعه و تمرین است.
● شما یكی از هنرمندان و خوانندگانی بودید كه رویكردی به شعر نو داشتید، آن هم در آواز و نه‌‌فقط در تصنیف، اما گویا مدتی است آثاری در این زمینه تولید نمی‌كنید. آیا علت خاصی دارد؟ آیا دیگر نمی‌خواهید از شعر نو بهره ببرید؟
▪ نه، به هیچ وجه. یكی از اهداف مهم در زندگی هنری‌ام استفاده از شعر نو و بیان موسیقایی و آوازی آن است. همواره در كنار جستجوی من برای یافتن الحان حماسی و موسیقی كهن آوازی، استفاده از اشعار نوپردازان یك اصل بوده است.
● شما بتازگی و در هفته گذشته در فستیوال تابستانه آكروپولیس یونان به اجرای برنامه پرداختید. آن برنامه چگونه بود؟
▪ خیلی خوب و راضی كننده بود. در آن برنامه به اتفاق علی‌اكبر مرادی، نوازنده تنبور و پژمان حدادی، نوازنده‌ سازهای كوبه‌‌ای و نوازنده‌ای از یونان به نام ماتیوس كه لیرا می‌نوازد برنامه‌ای اجرا كردیم.
معمولا در این‌گونه فستیوال‌ها از قبل هماهنگی‌‌ها انجام می‌شود و فرصت خوبی است تا مخاطبان با موسیقی ملل آشنا شوند.
● به عنوان آخرین سوال بفرمایید كه درباره حركت اخیر خانه موسیقی در اعتراض به رعایت نشدن قانون كپی رایت و شیوه تعامل نیروی انتظامی با برگزار كنندگان كنسرت‌ها چه نظری دارید و آیا با این حركت موافقید؟
▪ قطعا. من همواره از این‌كه آثار هنرمندان بدون رعایت حقوق معنوی آنها مورد استفاده یا در حقیقت دستبرد قرار می‌گیرد اعتراض داشته‌ام. همیشه آثارم مثل گوشت قربانی تقسیم شده است و معلوم است كه من با این‌گونه اقدامات كه به منظور تامین حقوق مادی و معنوی هنرمندان است، موافقم.
__________________
www.p30city.net
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 07:13 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها