بازگشت   پی سی سیتی > هنر > موسيقی Music > موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی در این بخش به شناساندن بزرگان موسیقی ایران میپردازیم بیوگرافی ها عکس ها خاطرات و خدمات ... و همچنین اخبار و مسائل مربوط به موسیقی ایران در این بخش گنجانده میشود

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #2  
قدیمی 12-05-2009
behnam5555 آواتار ها
behnam5555 behnam5555 آنلاین نیست.
مدیر تاریخ و بخش فرهنگ و ادب کردی

 
تاریخ عضویت: Aug 2009
محل سکونت: مهاباد
نوشته ها: 19,499
سپاسها: : 3,172

3,713 سپاس در 2,008 نوشته ایشان در یکماه اخیر
behnam5555 به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض


موسيقی تركمن

موسيقيدانان خراسان قديم برای اجرای موسيقی تا دربار اكبرشاه، پادشاه مغول تبار هندوستان دعوت می‌شدند.
رساله‌های تئوريك موسيقی به زبان فارسی بر وجود ارتباط با هندوستان در اين زمينه گواهی می‌دهند.
مدت‌ها بعد دوره‌ی تغيير شكل و تاثير متقابل موسيقی‌های منطقه بر يكديگر فرا رسيد. اما پس از دگرگونی‌های سياسی در منطقه و تبديل جمهوری‌های آسيای مركزی به جمهوری‌های شوروی سوسياليستی سنن موسيقی هريك از آن‌ها به طور مستقل تكامل يافت به طوری كه قزاق‌ها، تركمن‌ها و قيرقيزها توانستند موسيقی سنتی خود را حفظ كنند و تكامل بخشند.
برخی ادوات موسيقی مانند عود با دو يا سه تار، سيم و پوشش چوبی مورد استفاده‌ی همه‌ی خلق‌های چادرنشين بوده است. همين امر در مورد كمانچه كه تارهای آن از موی دم اسب ساخته می‌شود نيز صدق می‌كند.
باربد يا باربت مدت‌ها پيش از اين كه در هندوستان، ايران و چين رواج يابد، يعنی در حدود 200 سال پيش از ميلاد در آسيای مركزی وجود داشته است.
در منطقه‌ی باختر افغانستان سازهای زيادی حفظ شده كه يادآور ادوات موسيقی يونانی است.
در يك اثر يونانی كه در تركمنستان يافت شده و مربوط به 200 سال پيش از ميلاد است، صحنه‌ای از افسانه‌های يونانی با طبل و نوعی فلوت تصوير شده است.
چنگ يونانی همچنين در قرن ششم ميلادی در نقاشی‌های روی ديوار شهر باستانی افراسياب مربوط به دوره‌ی سغديان نيز قابل تشخيص است.
در مجسمه‌های بودايی در باختر افغانستان مربوط به حدود سال 200 ميلادی نيز ابزار موسيقی خاص شرق، مانند طبل خمره‌ای دو طرفه، چنگ زاويه دار و چنگ دسته كوتاه تصوير شده اند.
در آثار بدست آمده از شهر افراسياب، سازهای ديگری متعلق به سده‌ی يك تا چهار به همراه دوتار و تنبور رايج در خوارزم ديده می‌شوند.
در تركستان شرقی نگارهای نوازندگان موسيقی مانند فلوت بلند، فلوت كليددار، بربط و نوعی طبل با ميمونی در حال نواختن متعلق به سده‌ی دوم يا سوم بعد از ميلاد يافت شده‌اند.
چنين تصويرهایی متعلق به قرن هفتم ميلادی در باخترستان و توخارستان نيز كشف شده‌اند. آرشه چنگ باستانی، چنگ زاویه‌دار و باربد كه توسط زنان نواخته می‌شدند، در قرن هفتم و هشتم ميلادی در پندشكند (تاجيكستان) پديدار می‌شوند. اين سازها در دوران تسلط تيموريان در هرات و سمرقند رونق بيش‌تری يافتند.

پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 09:39 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها